شناسهٔ خبر: 47936441 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

کهندل: اشتیاق سرمایه‌گذاری در تولید در گرو حذف دلالی است / دولت سیزدهم برای رونق تولید و کسب و کار چه کند؟

استاد اقتصاد گفت: دولت آقای رئیسی باید شرایطی را پیش روی کسب و کار باز کند که افزایش شاخص‌های محیط کسب و کار یکی پس از دیگری انگیزه قوی برای سرمایه گذاری در تولید ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مشکلات اقتصادی و وعده‌هایی که برای حل آن‌ها به مردم داده شد از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته‌های گذشته قبل از روز انتخابات مطرح شد و نامزد‌های انتخاباتی بر روی آن بحث و نظر داشتند، من‌جمله آیت الله رئیسی که اینک منتخب مردم برای سمت ریاست جمهوری است. رئیس دولت سیزدهم قول‌هایی برای عبور دادن اقتصاد کشور از بحران‌های مختلف به مردم داده است؛ از جمله بازگرداندن رونق به تولید، اما چه ساز و کار‌هایی برای رونق افزایی و ایجاد جاذبه در تولید باید ایجاد کند را محمد کهندل؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه با دانشجو مطرح کرده که در ادامه نتیجه این گفتگو را می‌خوانید.

محمد کهندل مهمترین مسئولیت و وظیفه دولت آقای رئیسی برای تحقق وعده‌های داده شده در بخش اقتصادی را اینگونه توضیح داد و گفت: تحقق وعده‌های دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت معیشت مردم باید از کلید زدن تغییرات اساسی در بخش تولید کشور آغاز شود. دولت آقای رئیسی در وهله اول باید با سیاست گذاری‌های درست، جاذبه‌های مالی را از سمت سفته بازی و دلالی به سمت تولید هدایت کند، چرا که متاسفانه در اقتصاد ایران جاذبه در سمت سفته بازی و سوداگری است تا طرف تولید!

وی دراین باره خاطر نشان کرد: وضعیت تولید در کشور به قدری سخت شده و متاسفانه عدم حمایت‌های دولت‌ها هم به حدی اثرات منفی به همراه داشته است که تولید کننده بودن صرفه نمی‌کند، چون تولید در ایران گران تمام می‌شود، لذا انگیزه‌های لازم از سرمایه گذار برای بخش تولید گرفته شده است. انتظار می‌رود دولت آقای رئیسی ورود متفاوتی به بحت حمایت از تولید داشته باشد، حتی برای حمایت از تولید و رونق و جهش تولید که مطالبه رهبر معظم انقلاب است می‌تواند زمین‌های ارزان یا رایگان و تسهیلاتی از این قبیل برای احداث کارخانه و واحد‌های تولیدی یا ایجاد کسب و کار‌های مولد در اختیار سرمایه گذاران و تولید کنندگان قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

جهش تولید و حمایت از مصرف‌کننده اولویت اقتصادی دولت جدید / آقای رئیسی برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی چه کند؟

شاه ویسی: معیشت و صادرات غیرنفتی اولویت‌های دولت سیزدهم / نیاز به رشد ۵ تا ۸ درصدی داریم

وی در خصوص راهکار‌های ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای توجه به تولید گفت: دولت آقای رئیسی باید مرارت‌هایی که برای شروع به کار بنگاه اقتصادی بر تولید کننده وارد می‌شود را از بین ببرد، مثلا اعطای مجوزها، مجوز‌های مختلف برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید، بروکراسی‌های اداری و تامین اجتماعی و بیمه، چرا که همه این مراجعات دست و پا گیر انگیزه تولید را از تولید کننده می‌گیرد، بنابراین دولت آقای رئیسی برای تسهیل امور اداری تولید و شفافیت می‌تواند انقلابی در دولت الکترونیک ایجاد کند.

کهندل در این باره خاطر نشان کرد: از دولت سیزدهم انتظار می‌رود زمینه‌ی افزایش بهره وری در تولید را با سیاست گذاری‌های درست ارتقاء دهد. دولت آقای رئیسی باید شرایطی را پیش روی کسب و کار باز کند که افزایش شاخص‌های محیط کسب و کار یکی پس از دیگری انگیزه قوی برای سرمایه گذاری در تولید باشد. از دولت سیزدهم که وعده گشایش‌های اقتصادی به مردم داده انتظار داریم، شرایطی در اقتصاد ایجاد کند که قیمت سرمایه در کشور ارزان شود، یعنی کسی که می‌خواهد کارخانه‌ای احداث کند قیمت تامیین مالی احداث کارخانه آنقدر بالا نباشد که نتواند کارخانه مورد نظر خود را تاسیس کند. توجه به همه این موارد از تسهیل اعطای مجوز تا ارزان شدن تولید و تسهیل حمل ونقل نیروی انسانی از شهر‌های بزرگ به اطراف شهر‌ها برای کار و تولید مواردی است که از آن‌ها می‌توان به عنوان رموز جهش تولید نام برد.

بیشتر بخوانید:

بیدگلی اسلامی: نظرات کاندیدا‌ها در مورد بورس کلی‌گویی بود/ اصلاحاتی که دولت سیزدهم باید در دستور کار بازار سهام قرار دهد

لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای تجارت خارجی در دولت سیزدهم/ واردات بی‌رویه به صنایع داخلی ضربه می‌زند

وی انتظار دیگری از دولت در مباحث اقتصادی نهاد‌ها و موسسات مختلفی که با نیروی کار در ارتباط هستند را اینگونه توضیح داد و گفت: دولت آینده باید برنامه راهبردی برای حل مشکلات سازمان‌های تامین اجتماعی بیاندیشد، یعنی سازمانی مثل تامین اجتماعی که در ایران یک بنگاه اقتصادی نیست، بلکه سازمان و موسسات بازنشستگی، اقتصادی، بیمه‌ای هستند را باید به گونه‌ای هدایت کند که به موسسات اقتصادی تبدیل شوند تا زیان ده نباشند، مدیریت این موسسات به گونه‌ای باشد که منفعت حقوق بگیران و کارگران و کارمندان خود و بهره وری آن‌ها را درعرصه اقتصاد افزایش دهد، در حالی که این سازمان‌ها و موسسات متاسفانه به خوبی اداره نمی‌شوند و هزینه‌های بالایی که برای نگهداری این موسسات لازم است هم آن‌ها و هم در کل اقتصاد و حقوق بگیران را تحت تاثیرات منفی قرار داده است.

استاد اقتصاد درباره اهمیت توجه به افزایش جمعیت برای اداره درست اقتصاد کشور در دهه‌های آینده نیز خاطر نشان کرد: دولت آقای رئیسی برای رونق تولید کشور، تولید بهینه و آینده اقتصاد ایران که وابسته به وجود نیروی جوان و متخصص است باید برنامه‌های مناسبی را برای افزایش نرخ جمعیت که متاسفانه بسیار پایین آمده در نظر بگیرد. برای نهادینه سازی این موضوع در جامعه فرهنگ سازی کند تا از همین امروز آینده دهه‌های بعد ایران اسلامی با سیاست گذاری‌های صحیح به بهترین نحو ممکن ساخته شود.

محمد کهندل دولت را به موضوع حمایت از تولید کننده و مصرف کننده فراخواند و دراین باره گفت: بی تردید یکی از سیاست‌ها و راهبرد‌هایی که دولت آقای رئیسی برای حمایت از تولید و تشویق به سرمایه گذاری در تولید باید انجام دهد، موضوع رساندن بدون واسطه یا با واسطه‌های بسیار کم کالای تولیدی به دست مصرف کننده است. وجود دلالان و دست‌های بسیاری دراین بین، نه قیمت و سود واقعی را به تولید کننده می‌دهد و نه اینکه کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع آنچه برای تحقق تولید از دولت آینده انتظار می‌رود این است که مسیر تولید را از پس انداز تا سرمایه گذاری تا فروش کالا و رسیدن به دست مصرف کننده، مسیری عاری از هر گونه سنگلاخی کند. هیچ مانعی نباید سد معبر تولید باشد، ضمن اینکه باز هم تاکید می‌کنم کاهش هزینه‌های تولید و سودآور کردن فعالیت‌های تولیدی مولفه‌های مهمی برای هدایت سرمایه‌ها به سمت توید است. اگر دولت سیزدهم به این موارد جامه عمل بپوشاند قطعا با کاهش جاذبه‌های دلالی و افزایش جاذبه در بخش تولید، شاهد رونق گیری تولید و پیشرو شدن اقتصاد ایران درجهت رشد و شکوفایی استعداد‌های اقتصادی و بروز توانمندی‌های تولیدی در سرزمین غنی ایران خواهیم بود.

نظر شما