شناسهٔ خبر: 47936390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اصلاح طلبان چه باید بکنند؟

اصلاح طلبان باید دوران جدیدی از فعالیت سیاسی خود را آغاز کند؛ زیرا باتوجه نتایج انتخابات ریاست جمهوری، باید طی چهار سال آینده خبری از دولت همراه نیست و نمی توانند مانند هشت سال گذشته با خیال راحت به فعالیت بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اعلام کرد که از هیچ لیستی در انتخابات اسفند ۹۸ حمایت نمی‌کند، اما برخی از احزاب قدرت محور جریان اصلاحات با ارائه لیست سعی کردند تا حداقل کرسی‌های اصلاح طلبان مجلس دهم را تثبیت کنند که چنین نشد و شکستی نسبی را برای جریان اصلاح طلب به بار آوردند.

با شروع ماراتن انتخابات ۱۴۰۰ نیز نگاه تمام جریان‌های سیاسی کشور به جایگاه ریاست جمهوری معطوف شد. این بار همه اصلاح طلبان با شعار نامزد حداکثری با تشکیل یک نهاد انتخاباتی کوشیدند تا به عنوان یک مرجع، نامزدهای خود را مطرح و رأی‌آوری آنها را پایش کنند.

با رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری بازهم اصلاح طلبان اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری از هیچکدام کاندیداها حمایت نخواهند کرد، اما خلاف تصور، برخی احزاب اصلاح طلب به حمایت از عبدالناصر همتی پرداختند، ولی سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان خلاف انتخابات ۹۶ حاضر به حمایت از همتی نشدند. از طرف دیگر لیست‌های اصلاح طلبان در انتخابات شورای اسلامی شهر در اکثر کلانشهرهای کشور شکست خورد.

اصلاح طلبان امروز در سخت‌ترین شرایط خود از سال ۷۶ به امروز قرار دارند و باید دوران جدیدی از فعالیت خود را آغاز کنند؛ زیرا با توجه نتایج انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد طی چهار سال آینده خبری از دولت همراه نیست و نمی‌توانند مانند این هشت سال با خیال راحت به فعالیت بپردازند.

اصلاح طلبان از امروز چهار سال فرصت دارند تا به ایده باز گشت به جامعه رجوع کنند و به کادرسازی و مطالعات بیشتر در مورد اهداف خود نیاز دارند تا شاید بتوانند با کسب محبوبیت از دست رفته در بین مردم بازهم با ایجاد امید به قدرت برسند و دیدگاه‌های اصلاحی خود را اجرا کنند.

اصلاح طلبان در محدوده‌ای حساب شده از کنش سیاسی متوقف شده‌اند که نه راه پیش دارند و نه راه پس و قدرت تصمیم‌گیری برای آینده سیاسی‌شان را ندارند و نمی‌دانند در چه چارچوبی می‌خواهند به حیات ادامه دهند.

احزاب جریان اصلاح طلب به سمت ادغام با یکدیگر گام بردارند

محمد علی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ابتدا بهتر است جبهه اصلاحات ایران بررسی نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری در دستور کار خود قرار دهد و علت ناکامی لیست‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس یازدهم و شورای اسلامی شهر و روستا را تحلیل و ریشه‌یابی کند.

به گفته وی، لازم است سران احزاب اصلاح طلب نقاط ضعف و قوت اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ را با دید واقع‌گرایانه بررسی کنند و نتایج آن را در صحن عمومی جبهه اصلاحات ایران مطرح کنند.

به گفته این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، لازم است احزاب جریان اصلاح طلب به سمت ادغام با یکدیگر گام بردارند؛ زیرا جریان اصلاح طلب با تشکیل یک یا دو حزب فراگیر می‌تواند نقش آفرینی بهتری در رخدادهای سیاسی کشور ایفا کنند.

نمازی در ادامه می‌گوید: اکنون اصلاح طلبان باید ضمن اعلام حمایت از دولت سیزدهم، به صورت جدی مطالبات مردم را پیگیری کنند و به عنوان یک جریان سیاسی منتقد در جهت رفع مشکلات تلاش کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در دولت روحانی، اصولگرایان نه تنها در جهت رفع مشکلات کشور تلاشی نکردند، بلکه تمام تلاش خود را در راستای سنگ اندازی در مسیر دولت به کار گرفتند، اما اصلاح طلبان می‌توانند در این مدت چهار ساله به صورت جدی ضعف‌های دولت را برجسته کنند.

اصلاح طلبان دولت در سایه تشکیل دهند

احمد شریف، دبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران نیز به ایمنا می‌گوید: در رقابت‌های سیاسی قطعاً پیروزی و شکست امری طبیعی است و جناح‌های سیاسی در صورت ناکامی در انتخابات سعی می‌کنند نقاط ضعف خود را بررسی و در انتخابات بعدی رفع کنند.

به گفته وی، اصلاح طلبان باید پیش از پرداخت به علت ناکامی خود در انتخابات ۱۴۰۰، گفت‌وگویی صریح با حاکمیت انجام دهند و در این راستا جایگاه خود را در نظام سیاسی ایران مشخص کنند؛ زیرا اگر رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان و حذف این جریان سیاسی از رقابت‌های انتخاباتی ادامه داشته باشد، هرگونه فعالیت بدنه این جریان سیاسی بیهوده است.

به گفته دبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، اصلاح طلبان باید قبل از هر نوع بازسازی، زمینه شروع گفت‌وگویی ملی با حاکمیت را فراهم کنند؛ در صورتی که این موضوع فراهم نشود اصلاح طلبان قادر به حضور دوباره در حاکمیت نخواهند بود.

شریف خاطرنشان می‌کند: در تمامی کشورهای دنیا احزاب جهت پرورش نیرو و حل مشکلات کشور، دولت در سایه تشکیل می‌دهند؛ اصلاح طلبان باید طی چهار سال آینده دولت در سایه تشکیل دهند و نسبت به مشکلات کشور نقدهای کارشناسی ارائه کنند.

نظر شما