شناسهٔ خبر: 47936232 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن قزل آلا در کشور وجود دارد/ قیمت هر کیلو قزل آلا ۴۴ هزار تومان

یک مقام مسئول گفت: گرچه ظرفیت تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن قزل آلا در کشور وجود دارد، اما به سبب نبود تقاضا در بازار، تولیدکننده رغبتی به تولید ندارد.

صاحب‌خبر -

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار ماهی اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو قزل آلا در عمده فروشی‌ها ۴۴ هزار تومان و سالمون ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان است.

او با اشاره اینکه گرانی ماهی در خرده فروشی‌ها ارتباطی به تولید کننده ندارد، افزود: تولیدکنندگان در بازار دخالتی ندارند، اما مغازه داران دلایلی همچون کرایه بالا و هزینه‌های بالای کارگری و غیره را علت اصلی گرانی ماهی مطرح می‌کنند، کما اینکه در خرده فروشی‌های سرمزرعه با نرخ ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

نبی زاده ادامه داد: بنا بر میزان واردات تخم چشم زده پیش بینی می‌شود که تولید قزل آلا کاهش یابد و در صورت تحقق این امر، قیمت افزایش خواهد یافت.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه بازار ماهی موازی قیمت مرغ است، بیان کرد: اگر قیمت مرغ در بازار افزایش یابد، بدون شک بر نوسان قیمت ماهی در بازار اثر خواهد گذاشت.

او با اشاره به اینکه صادرات قزل آلا تعریفی ندارد، گفت: با افت قیمت دلار، از ابتدای سال، صادرات چندانی نداشتیم و به عبارت دیگر کاهش قیمت ارز بر صادرات تاثیر منفی می‌گذارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با بیان اینکه ظرفیت تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن قزل آلا در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر بازار جوابگوی این میزان تولید نیست و نمی‌توان بیش از حد کشش بازار تولید کرد.

او تولید کنونی قزل آلا را ۱۴۰ هزار تن اعلام‌ کرد و افزود: با ازدیاد تقاضا، امکان افزایش عرضه وجود دارد، در شرایط فعلی به سبب عدم بازار مناسب، تولیدکنندگان رغبتی به تولید ندارند.

این مقام مسئول متوسط سرانه مصرف ماهی در کشورهای اروپایی را ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم در سال اعلام کرد و گفت: عموم مردم به مصرف ماهی عادت ندارند و افزایش قیمت ماهی باعث شده انگیزه مردم از بین رود، به همین خاطر انتظار داریم که دولت از بخش آبزیان حمایت جدی کند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌ماهیان سردآبی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد، با توجه به بودجه محدود، تقاضای خانوار برای گوشت مرغ زیاد است که این امر منجر به حذف ماهی از سبد مصرفی خانوار می‌شود، این در حالی است که دولت ارز ترجیحی خوراک ماهی و تخم چشم زده را حذف کرده که این امر موجب شده قیمت بچه ماهی داخلی از ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برسد.

نبی زاده در پایان تصریح کرد: علی رغم افت صادرات، قیمت قزل آلا به دلیل تولید مدیریت شده نسبت به سال گذشته کاهشی نداشت، در حالی که با کاهش صادرات انتظار افت قیمت را داشتیم.

انتهای پیام/

نظر شما