شناسهٔ خبر: 47936211 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

راه‌هایی برای مبارزه با افسردگی بعد از زایمان

افسردگی زایمان یکی از مشکلاتی است که زنان بعد از زایمان با آن مواجه می‌شوند. برای مبارزه با این حالت روحی مادران باید به نکاتی توجه داشته باشند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: واقعیت این است که اغلب زنان آنقدر که برای خورد خوراک و انجام آزمایش‌های مختلف دوران بارداری برنامه دارند و یا آنقدر به فکر خرید لباس‌های مختلف و سیسمونی‌های رنگارنگ برای نوزادشان هستند و یا تلاش می‌کنند دکتر اسمی‌تر و مشهورتری را برای زایمان انتخاب کنند، به لحظات بعد از زایمانشان فکر نمی‌کنند. اتفاقات بعد از زایمان به خصوص برای زنان یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین اتفاقات برای آن‌هاست که، چون اغلب برایش برنامه‌ای ندارد و یا آمادگی روحی برایش نداشته‌اند شوکه می‌شوند و ممکن است به افسردگی‌های جدی دچار شوند و به جای آنکه لحظات شیرینی را تجربه کنند، لحظاتی سخت همراه با درد روحی و جسمی زیاد را می‌گذرانند. آنها، چون یکباره در موقعیتی کاملا متفاوت از آنچه که تصور می‌کردند قرار می‌گیرند ممکن است شوکه شوند. موقعیتی که هیچ شباهتی به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در لحظات بعد از زایمان ندارد.
 
در این گزارش قصد داریم چند نکته مهارتی به مادرانه داشته باشیم تا با کمک گرفتن از آن به جنگ افسردگی بعد از زایمان بروند و از اولین ساعات مادرانگی نهایت لذت را ببرند.
 

برای روپا شدن عجله نکنید

بسیاری از مادران خیال می‌کنند به محض زایمان کردن باید روپا شوند و به وضع عادی ۹ ماه قبل برگردند. این تصور کاملا نابجاست. اغلب آن‌ها می‌بینند که نمی‌توانند و این ناتوانی برایشان بسیار آزاردهنده‌است. چون احساس خستگی و ضعف می‌کنند و خودشان را ضعیف‌تر از گذشته می‌بینند و این احساس آن‌ها را اذیت می‌کند. بهتر است مادران برای روپا شدن و برگشت به روتین زندگی عجله نکنند. اگرچه روتین زندگی تازه آن‌ها هیچ‌گاه شبیه گذشته نخواهد شد. پس بهتر است اگر کمک و همراه دارند به روز‌های اول به چشم روز‌های گذار و آمادگی برای مسوولیت جدید فکر کنند و جسم و روحشان را بی‌جهت خسته نکنند.
 

اگر با فرزندتان ارتباط نگرفته‌اید خودتان را سرزنش نکنید

یکی از عذاب وجدان‌های بی‌جهت نومادران که از گفتنش ابا دارند و خودشان را بابتش مدام سرزنش می‌کنند این است که در تمام دوران بارداری با جنین‌شان صحبت می‌کردند و ارتباط روحی قوی داشتند، اما بعد از زایمان این ارتباط را نتوانستند داشته باشند و به خاطر همین از خودشان ناراضی هستند و خیال می‌کنند مادر بدی هستند. در صورتیکه چنین نیست. به گفته بسیاری از روانشناسان این اتفاق واقعا امر عادی است. نوزاد مانند صفحه سفیدی است که هنوز هیچ خصلت و رفتاری ندارد و مادران نیز به علت شرایط روحی و جسمی که دارند نیازمند این هستند که آرام آرام با نوزادشان رابطه برقرار کنند. نوزاد نیست نیازمند این است با مادر خود ارتباط برقرار کند؛ و همین نیازمند زمانی هرچند کوتاه است. مادر و کودک بعد از یک همزیستی طولانی در دوران بارداری حالا باهم روبرو شده‌اند و باید به هم فرصت بدهند تا رابطه عاطفی‌شان ریشه محکم‌تری بگیرد.
 
پس اگر نومادران در این شرایط دچار شدند به جای سرزنش به خودشان بگویند که این موضوع امری طبیعی‌ست. لبخند بزنند و اجازه دهند ارتباط عاطفی‌شان به شکل طبیعی قوی‌تر شود. روزی خواهد رسید که دوری هم را بیش از زمان کوتاهی نمی‌توانند تحمل کنند.
 

شوک بعد از زایمان فقط برای زنان نیست

بسیاری از زنان بعد از زایمان این گله را دارند که همسرشان شرایط‌شان را درک نمی‌کند و نمی‌تواند آن‌طور که آن‌ها توقع‌دارند در بچه‌داری و درک مسائل و مشکلات یاری‌شان کند. اگر این حس و حال را بعد از زایمان داشتید باید بگویم که درست است پدر‌ها باید همه توان‌شان را برای همراهی همسرشان به کار بگیرند، اما بپذیرید که شوک بعد از زایمان فقط برای زنان نیست. پدر‌ها حتی آن آمادگی روحی و ۹ ماهه شما را هم نداشته‌اند. ضمن اینکه فرآیند و پروسه منحصر بفرد زایمان را نیز تجربه نکرده‌اند و زمان لازم دارند تا خودشان را با مسوولیت تازه وفق بدهند. در مصاحبه‌ها و گفتگو‌هایی که با تازه پدر‌ها شده‌است اغلب می‌گویند که دچار سردرگمی هستند و فقط احساس می‌کنند که مسوولیت سنگینی دارند. فردی به زندگی‌شان آمده که باید همه‌جوره مراقبش باشند، اما نمی‌دانند چگونه. چون نوزاده تازه به دنیا آمده بیش از آنکه از آن‌ها چیزی بخواهد از مادرش تقاضا دارد و ممکن است حتی به آن‌ها روی خوش نشان ندهد. آن‌ها باید خودشان را برای خرج و مخارجی که پیش‌رویشان خواهد بود آمادگی داشته باشند و کم نیاورند. پس این بار شما هم سردرگمی و فشار روی آن‌ها را درک کنید.
 

نگران به هم ریختگی ظاهری خودتان نباشید

آینه شاید بدترین شیء‌ست که نومادران را آزار می‌دهد. آن‌ها هرلحظه جلوی آینه می‌روند و خودشان  و صورت بهم‌ریخته وروم‌کرده‌شان را با اندامی که هنوز شبیه زنان باردار است ورانداز می‌کنند و احساس پیری و فرسودگی می‌کنند. اغلب نمی‌رسند درست موهای‌شان را شانه بزنند. نیاز به اصلاح صورت دارند، ولی وقت و زمان و حتی شرایط آن را ندارند. ترک‌های پوستی که برایشان پیش آمده زجرشان می‌دهد و مدام به خودشان می‌گویند که آیا من دوباره روزی مرتب خواهم شد؟ آیا دوباره زیبایی به چهره‌ام برمی‌گردد؟ باید بگوییم که بله؛ و با همین جواب ساده به چیزی که در آینه می‌بینید اعتماد نکنید. این تصویر همیشگی شما نخواهد بود.
 

به خودتان ببالید

شما کار بزرگی را انجام داده‌اید. شما ۹ ماه از امانتی که خدا درون شما قرارداده‌است به خوبی محافظت کرده‌اید و توانسته‌اید یکی از سخت‌ترین کار‌های جهان که اجر و پاداش بزرگی داشته‌است را انجام دهید. احادیث و روایات زیادی در ستایش مادران وجود دارد که طبق آن‌ها هیچ‌گاه هیچ فرزندی هرچقدر هم تلاش کند نمی‌تواند یک روز از دوران بارداری مادرش را جبران کند. خداوند از روح خود به جنین درون شما دمیده‌است و این اتفاق درون بدن شما افتاده‌است. پس وقتی جلوی آینه می‌روید و بدن برآمده و چهره خسته و حتی شاید بهم ریخته خودتان را که دیدید به خودتان خداقوت و خسته‌نباشید بگویید و به خودتان ببالید. شما این روز‌های نومادری از محبوب‌ترین و پاک‌ترین بندگان خدا هستید. از این روز‌ها لذت ببرید.
 

به گذشت زمان اعتماد کنید

قدیمی‌ها همیشه می‌گفتند گذشت زمان خیلی چیز‌ها را درست می‌کند. این جمله سحرآمیز است. هیچ سختی ماندنی نیست. گذر زمان خیلی چیز‌ها را تغییر می‌دهد. روز‌های سخت ابتدایی مادری جای خود را به شیرینی روز‌هایی می‌دهد که کودک‌تان روی پا‌های خودش راه می‌رود و شما را به نام «مقدس» مادر صدا می‌زند. او صادقانه محبتی را که این روز‌ها به او می‌کنید با محبت کودکانه‌اش جبران خواهد کرد.
 
زمان زخم‌های زایمان را نیز ترمیم خواهد کرد. اندامتان شکل اولیه خود را پیدا می‌کنند و اگر در زمان مناسب به ورزش هم رو بیاورید این پروسه سریعتر و بهتر رخ خواهد داد.
 

به وسواس دچار نشوید

از وسواس‌های مادرانه دوری کنید. آیا من مادر خوبی هستیم؟ آیا من باید کاری می‌کردم که انجام ندادم؟ آیا باید نوزادم را به آتلیه می‌بردم و اشتباه کردم؟ آیا باید دکتر خاصی او را می‌بردم؟ آیا باید نوع خاصی با او رفتار کنم که انجام نمی‌دهم؟ آیا من باید بهتر از این باشم؟
 
این سوال‌ها را از خودتان دور کنید. شما بهترین مادر ممکن برای فرزندتان هستید و خدا شما را برای نوزادی که در آغوشتان هست انتخاب کرده‌است. از وسواس و مقایسه خودتان و نوزادتان با دیگران دست بردارید. اگر قرار بود کودک شما مادر بهتری از شما داشته باشد خدا او را به کس دیگری می‌داد.
 

برای بی‌خوابی‌های شبانه برنامه‌های معنوی بریزید

شب‌بیداری‌های سه ماهه اول نوزادان یکی از سخت‌ترین اتفاقات ممکن است. آن‌ها اغلب کولیک یا دل‌درد دارند و نمی‌توانند بخوابند و شب‌ها بیقراری می‌کنند. این بیقراری برنامه خواب مادران را نیز حسابی بهم می‌ریزد و گاهی طاقت‌شان را تمام می‌کند. بسیاری از مادران نمی‌دانند چطور این شب‌ها را از سر بگذرانند و به استیصال می‌افتند. جدا از توصیه‌های پزشکی بدانید که اغلب نوزادان تا ۱۰۰ روز دل‌درد دارند و این دوره را اغلب مادران می‌گذرانند. پس فکر نکنید که این اتفاق تلخ فقط برای نوزاد شما رخ می‌دهد. اما اگر دنبال حال معنوی هستید که آرامبخش شب‌هایتان باشد. به روضه شش ماهه کربلا گوش کنید و خودتان را به روضه پیوند بزنید. بگذارید سختی‌های مادرانه‌تان با گریه بر سختی‌های حضرت رباب پیوند بخورد و سختی‌های خودتان برایتان کوچک شود.
 

پنجره‌های روشن نیمه شب را نگاه کنید

نیمه‌شب‌ها با کودکتان پشت پنجره بروید و چراغ‌های روشن را بشمارید. بسیاری از چراغ‌های نیمه‌روشن نومادرانی مثل شما هستند که شرایطی مشابه با شما دارند. هر شب نگاه کنید و ببینید آیا روشنی چراغ‌ها تکرار می‌شود؟ این کار باعث می‌شود احساس تنهایی‌تان کم‌تر شود. به خصوص اینکه اغلب پدر‌ها باید شب‌ها را استراحت کنند تا صبح‌ها به محل‌کارشان بروند و نمی‌توانند در شب‌بیداری‌های مادرانه همراهی‌تان کنند.
 

گروه‌های مادرانه تشکیل دهید

حرف زدن با مادران جوانی مثل خودتان که شرایط مشابهی مثل خودتان دارند و یا اینکه به تازگی آن را گذرانده‌اند حس خوبی به شما خواهد داد. پس بهتر است در کنار همه گروه‌هایی که دارید یک گروه مجازی مادرانه داشته باشید که فقط درباره مادری حرف بزنید. اینکه حس کنید شما تنها کسی نیستید که این مسیر را گذرانده و برخی نوزادان حتی سختی‌های بیشتری داشته‌اند دلتان را آرام می‌کند. به خصوص که ببینید بچه‌های دیگر این دوران را گذرانده‌اند و دیگر خبری از این شب‌بیداری‌ها برای مادرانشان نیست.
 

به حرف‌های آزاردهنده فکر نکنید

روز‌های ابتدایی مادری، زنان استعداد زیادی در ناراحت شدن و دلگیری از دیگران دارند. برخی از اطرافیان نیز ممکن است با درک نکردن وضعیت نومادران حرف‌هایی بزنند که مادران را آزار بدهند. از بحث بر سر شباهت نوزاد گرفته! تا سبک و سیاق مادری شما و در کل مادران نسل جدید. ممکن است بعد از درد دل کردن هم جملاتی مانند این بشنوید «شما مادران جدید پر توقعید» یا اینکه «ما بدترش را گذرانده‌ایم.» برخی از این ناراحتی را پای حساسیت‌های نومادری بگذارید و سعی کنید به این دست حرف‌ها فکر نکنید و خودتان را مکدر نکنید.
 

یک خبر خوش!

شما به مرور خواهید دید تبدیل به شخصیت تازه‌ای شده‌اید. شخصیتی آنقدر قوی که از برخی کار‌های خودتان تعجب خواهید کرد. شما کار‌هایی را به مرور انجام خواهید داد و سختی‌هایی را تحمل خواهید کرد که قبل از مادری تصورش را هم نمی‌توانستید بکنید. بسیار صبورتر می‌شوید. ارزش زمان را به مرور ییشتر خواهید دانست. کارهایتان را با سرعت بیشتر و به موقع‌تر انجام می‌دهید. کار‌هایی که قبل سخت به نظر می‌رسید دیگر به چشم‌تان سخت نیست. مهربان‌تر و رئوف‌تر می‌شوید. پدر و مادر خودتان و همسرتان را بیش از پیش دوست خواهی داشت و تلاش می‌کنید که به آن‌ها محبت بیشتری کنید. حرف‌های مشترک بیشتری با همسرتان خواهید داشت و در پایان شخص تازه‌ای به زندگی‌تان اضافه شده‌است که بیش از همسر و مادر و دوست و نزدیکانتان به شما محبت خواهد کرد و دوستتان خواهد داشت. به شما تبریک می‌گوییم.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما