شناسهٔ خبر: 47935634 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حاشیه‌های دیدار مردم با رئیس جمهور منتخب‌شان در حرم مطهر رضوی(ع)

فاطمه مهدوی فاطمه مهدوی / فاطمه مهدوی

یازدهم ذیقعده ۱۴۲۲ ه.ق مصادف با  سه شنبه یکم تیر ماه ۱۴۰۰ و سالروز ولادت امام هشتم شیعیان، ویژه برنامه هایی به مناسبت جشن ولادت این امام  همام در حرم مطهر رضوی برگزار شد که حجت الاسلام رئیسی، هشتمین رئیس جمهور منتخب ایران به دعوت تولیت آستان قدس رضوی نیز در میان مجاورین و زائرین حرم رضوی حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

صاحب‌خبر -

خبرنگار ایسنا ضمن تهیه گزارشی از حواشی این مراسم، با تعدادی از زائران حاضر گفت و گو کرد.

ساعت ۱۷

ترافیک مسیر عبور و مرور چهارراه شهدا را قفل کرده و برخی از ماشین‌ها با تصویر رییس‌جمهور منتخب و پرچم ایران به سمت حرم می‌روند. در نزدیک حرم تعداد بسیار زیادی از سربازهای نیروی انتظامی با لباس خاص و موتور ایستاده‌اند. یکی از ماموران ماشین‌ها را به حرکت به سمت پارکینگ‌ها هدایت می‌کند. 

صحن پیامبر اعظم (ص)

ساعت ۱۷:۳۰ است با وجود اینکه سخنرانی رییس جمهور منتخب برطبق برنامه‌ها ساعت ۱۸ آغاز می‌شود اما لحظه به لحظه بر جمعیت حاضر در صحن افزوده می‌شود. خادم‌ها به مردم اعلام می‌کنند که بر روی هر فرش تنها چهار نفر باید حضور داشته باشند اما بر روی هر فرش به طور میانگین ۹ تا ۱۰ نفر حضور دارند. ساعت ۱۷:۳۹ است و مجری شروع به تست میکروفون می‌کند. خادمیاران و خادمان خانم همانند گارد حکومتی در کنار میله‌های نزدیک به جایگاه و فرش‌های مهمان‌های خاص مراسم، ایستاده‌اند. خادمانی با ساک مشکی که روی آن آرم آستان قدس حک شده در کنار فرش‌ها راه می‌رفتند. بر روی سینه این خادمان برگه‌ای نصب شده که روی آن نوشته شده: «جمع‌آوری نامه». چند نفر از نیروهای هلال احمر و واکنش سریع نزدیک جایگاه بر روی صندلی نشسته‌اند. 

ساعت ۱۸ 

ساعت ۱۸ اما هنوز مراسم آغاز نشده است. نیروهای انتظامات کیسه‌های پرچم ایران و پرچم‌های اللهم عجل الولیک الفرج و شل‌های آب‌معدنی را برای قسمت بانوان آوردند و از خادمان درخواست می‌کنند تا لحظاتی دیگر بین مردم تقسیم کنند. به دلیل رعایت حفظ حریم اجازه حضور زنان و مردان در کنار هم و در مکان‌های مخصوص تعبیه شده داده نمی‌شود. در همان لحظه مجری با ذکر سلام و صلوات کار خود را شروع و در ابتدا صحبت‌هایی در خصوص ولایت و ولایت‌فقیه می‌کند. همزمان خادمان مشغول پخش آب و پرچم در بین مردم هستند اما ازدحام زیادی برای گرفتن اقلام در میانه مراسم شده است. خادمان سعی بر کنترل دارند اما امکان کنترل این میزان از جمعیت امکان‌پذیر نیست. همزمان مجری می‌گوید این روز برای همه ما به یادگار خواهد ماند. 

ساعت ۱۸:۱۰

 ساعت ۱۸:۱۰ و مردم حاضر در صحن با تکان دادن پرچم شادی خود را از این مراسم نشان می‌دهند. مجری می‌گوید از برنامه‌های جشن روز میلاد امام‌رضا(ع) در حرم سخنرانی رییس جمهور منتخب است. رفته‌رفته بر حجم جمعیت افزوده می‌شود. به علت کمبود جا در مکان‌های تعبیه شده، مردم به صورت چسبیده به میله‌ها و بدون هیچ فاصله‌ای در کنار هم ایستاده‌اند. حدود ۱۰۰ نیروی پاسدار در جلوی میله‌های نزدیک به جایگاه ایستاده و مامور به ایجاد نظم در مراسم هستند. 

ساعت ۱۸:۲۰

مجری از مردم می‌خواهد همه باهم ایستاده و مقابل حرم صلوات خاصه امام‌رضا(ع) را با پرچم ایران به دست بخوانند. بعد از صلوات خاصه، مجری شروع به مولودی خوانی می‌کند تا رییس‌جمهور منتخب مردم ایران بیاید. مجری دیگری به روی سکو می‌آید و شعر حماسی می‌خواند. او می‌خواند: ما مشهدیان والفجر هشتم هستیم/ ما پاسدارهای حریم اهل بیت هستیم... در همان لحظه مردم یک صدا ذکر لبیک یا حسین سر می‌دهند. مجری ادامه می‌دهد: هر رای ما امضا فرداهاست/ یک مشت محکم بر دهان دشمنان است/ اهل حرم کی بیم از تحریم‌ها دارد؟/ ایران اسلامی چشم‌اش به حریم اهل بیت است/ ما پیروان مکتب سردار هستیم/ ما فتح خرمشهرها در پیش داریم/ ما حب وطن داریم/ هر رای ما نفی فتنه و فساد/ وقتی تبر در دست ابراهیم است/ در پیش روی ما هست فرداهای روشن....

ساعت ۱۸:۳۰

ساعت ۱۸:۳۰ و گروه سرود نوجوانان هم‌خوانان حرم به جایگاه می‌آیند. همزمان ویدیو و صوت تبریک روز میلاد امام رضا(ع)رهبر انقلاب از صحن پخش و سرود مرد میدان با امام رضا(ع) توسط گروه هم‌خوان خوانده می‌شود. مردم حاضر در صحن مشتاق رییس جمهور منتخب خود ایستاده منتظر هستند اما او هنوز نیامده است. همزمان جانباز قطع نخاعی با ویلچر سعی دارد به جایگاه بیاید و برای این مقصود از هیچ صدا و کاری کوتاهی نمی‌کند. بعد از اتمام گروه سرود محمود واعظی مداح مشهدی به پشت میکروفن می‌آید و از مردم می‌خواهد پرچم و دست‌های خود را بالا گرفته و صلوات بلندی بفرستند. مانیتورهای صحن تصویر حجت الاسلام علم الهدی و آیت الله سید احمد مروی را نشان می‌دهد که روی صندلی‌های جلوی جایگاه نشسته‌اند. واعظی شروع به خواندن مولودی برای امام رضا(ع) می‌کند. مردمی که منتظر بودند تا جایی برای نشستن بر روی فرش‌ها پیدا کنند، ناامیدانه بر روی زمین نشستند. بر روی صندلی‌های جایگاه، شهردار مشهد محمدرضا کلایی و در کنار او سعید آخوندی رییس ستاد حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در مشهد است. جانباز قطع نخاع با سر و صدای فروان نزدیک جایگاه می‌شود اما هنوز عصبی است و خادم‌ها سعی در آرام کردن او دارند. خادم‌ها از او می‌خواهند صحبت‌های خود را بر روی برگه نوشته تا آن‌ها را به آقای رییسی بدهند. مولودی‌خوانی محمود واعظی به اتمام می‌رسد و او در انتها آرزوی توفیق برای حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در سمت ریاست جمهوری می‌کند. 

ساعت ۱۸:۵۰

ساعت ۱۸:۵۰ و بالاخره ریاست جمهوری منتخب مردم وارد جایگاه شده و بر روی صندلی‌های مهمان ویژه می‌نشیند. همزمان مردم ایستاده او را با جیغ، فریاد و دست تشویق می‌کنند. برخی از نوجوانان و رای اولی‌ها از شوق دیدار اشک شوق می‌ریزند. برخی عکس و پوسترهای رئیس جمهور منتخب خود را بر دست گرفته‌اند. بر روی یکی از پلاکاردهایی که بر روی دست مردم است، نوشته شده: «صد شکر که چشم دشمنان کور شده است/دل‌های محبان همه مسرور شده است/تبریک به ثامن الحجج باید گفت/ چون خادم او رئیس جمهور شده است/ هشتگ رئیسی منتخب ملت». بر روی دست یکی از خانم‌های حاضر در جمعیت پلاکاردی است که عکس سردار حاج قاسم سلیمانی در بغل امام حسین دارد. روی این پلاکارد نوشته شده است: « گرگ‌ها خوب بدانند در این ایل غریب/ گر پدر مرد تفنگ پدری هست هنوز/ گرچه مردان قبیله همگی کشته شوند/ توی گهواره‌ی چوبی پسری هست هنوز». 

تولیت آستان قدس رضوی برای خوش‌آمدگویی بر روی سن می‌رود و با مردم صحبت می‌کند. او از حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی بابت گرفتن سمت ریاست جمهوری تشکر می‌کند. او رییسی را خادم امام‌رضا معرفی می‌کند. حجت الاسلام سید احمد مروی از اصول کرم امام‌رضا و مردمی بودن این امام تعریف می‌کند. در حالی که ایشان از شایستگی مردم برای بهترین‌ها صحبت می‌کند، باد عبای ایشان را برده و دو نفر برای کمک به بالای سن رفته و عبا را بر روی دوش ایشان می‌گذارند. سخنرانی حجت الاسلام مروی به اتمام می‌رسد.

ساعت ۱۹:۱۰

مجری از رئیس جمهور منتخب مردم دعوت می‌کند برای سخنرانی به روی سن برود. مردم شعار «صل علی محمد، یاور رهبر و خادم ملت آمد» سرمی‌دهد. برخی با فریاد می‌گویند« رییسی، رییسی...». مردم پرچم و عکس حجت الاسلام رییسی به دست ایستاده، جیغ و فریاد می‌کنند. برخی از مردم دست می‌زنند. همزمان یکی از خادمان خانم به سمت جایگاه می‌آید و از نیروهای هلال احمر درخواست می‌کند که برای احیا یکی از حاضران که در ستون ۲۷ بیهوش شده است، بروند.

ستون ۲۷ خانمی بی هوش شده است و نیروها برای احیا می روند. 

ساعت ۱۹:۲۷ 

آقای رییسی سخنرانی خود را از لحظاتی قبل آغاز کرده است. او می‌گوید: خدا از میان خلق می‌گذرد. کار خوب و درست باید برای زائر و مردم انجام شود. قبول داشتن بنده مهم نیست، قبول داشتن مردم ارزش دارد. در همان زمان مردم بلند شده و شعار رییسی سرمی‌دهند. 

ایشان ادامه می‌دهند: باید کرامت مردم حفظ شود. هیچ‌کس حق ندارد، کرامت مردم را خدشه‌دار کند...» در همان لحظه صدای تکبیر بلند می‌شود. او ادامه می‌دهد: مردم رای به تحول دادند. تحول به نفع مردم و ارزش‌های اسلامی، سفره، کسب‌وکار مردم و شکل‌گیری دولت مردمی. من اجازه نخواهم داد، حقوق مردم ضایع شود». صدای تکبیر مردم بلند شده و شعار مرگ بر منافق و مرگ بر آمریکا گفته می‌شود. 

به میانه جمعیت می‌روم. خانمی با روسری سبز، چشمانی مشکی اشک‌دار، صورتی سبزه و پر چین و چروک ایستاده و پرچم به دست به سخنرانی رئیس جمهور منتخب خود گوش می‌دهد.  از یکی از خانم‌های حاضر در جمع در خصوص رئیس جمهور منتخب مردم سوال می‌پرسم و می‌گوید: من به ایشان امیدوارم و مطمئن هستم که ایشان می‌توانند همه مشکلات ما را حل کنند و دولت درستی را پایه‌گذاری کنند. من با اطمینان به ایشان رای دادم.

از یکی از خانم‌های جوان حاضر در مراسم می‌پرسم که چرا او به حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رای داده است؟ او می‌گوید: من در صحبت‌های ایشان متوجه شدم، که ایشان به شایسته سالاری اهمیت می‌دهند. من و خانواده‌ام سال‌هاست که از فساد و باندبازی در سازمان‌ها رنج می‌بریم. من با علم اینکه ایشان ریشه فساد را از بین خواهند برد به ایشان رای دادم.

سخنرانی رئیس جمهور منتخب مردم با تشکر ایشان از مردم به اتمام می‌رسد و مردم با شعار «سید محبوب ما، رئیس جمهور ما» و جیغ و فریاد او را تشویق می‌کنند. 

ساعت ۱۹:۳۸

ساعت ۱۹:۳۸ است و مراسم به اتمام می‌رسد. مجری از مردم درخواست می‌کند که با احتیاط از صحن خارج شوند و اگر قصد نماز جماعت دارند بر روی فرش‌ها تنها چهار نفر حضور داشته باشند. مردم مشتاق و امیدوار به فرداها از روی فرش‌ها و گوشه گوشه صحن بلند شده و به سمت درهای خروجی می‌روند اما باز هم میزان فرش‌ها با تعداد افراد هماهنگی ندارد.

ساعت ۲۰

ساعت ۲۰ و درهای خروجی حرم مملو از جمعیت است. بیرون از حرم وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد. مردم به سمت تک اتوبوس پارک شده هجوم برده‌اند. صدای جیغ و فریاد خانم‌هایی که زیر دست و پا هستند به گوش می‌رسد. آیا نباید در روز میلاد امام رضا (ع) و سخنرانی رئیس جمهور منتخب مردم در حرم فکری برای افزایش وسایل نقلیه عمومی برای سهولت رفت و آمد مردم در نظر گرفته شود؟ مردم ناامید از وسایل نقلیه پیاده به سمت منزل خود می‌روند. 

انتهای پیام

نظر شما