شناسهٔ خبر: 47931431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش پترزبورگ و اصفهان برای پیوند تمدن ایرانی و روسی

مسکو - ایرنا - در جشنواره فرهنگی سنت پترزبورگ و اصفهان که از روز سه شنبه به صورت برخط آغاز شد، مسوولان دانشگاهی و شهرداری این دو شهر بر تقویت پیوندهای تمدنی و فرهنگی ایران و روسیه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جشنواره علمی فرهنگی اصفهان - سنت‌پترزبورگ با هدف توسعه روابط فرهنگی و دانشگاهی این دو شهر و با همکاری دانشگاه اصفهان ، شهرداری اصفهان، کنسولگری روسیه در اصفهان، استانداری شهر سن‌پترزبورگ، باشگاه سپاهان اصفهان و بخش خصوصی برگزار شد و فردا چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت. 

 کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه در مراسم افتتاح این جشنواره با بیان اینکه روح تمدن و فرهنگ ایرانی در اصفهان و روح و تمدن فرهنگ روسی در سنت پترز بورگ می تپد، افزود:  ارتباط این دو شهر می تواند در گره خوردن روح دو کشور ایران و روسیه معنا دار باشد.

وی به سطح عالی روابط دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و ادامه داد که در حوزه های فرهنگی و  اقتصادی دچار ضعف جدی هستیم و دلیل این مشکل،   باقی ماندن روس شناسان و ایران شناسان دو کشور در گذشته تاریخی و همچنین فقدان زبان مشترک بین دو کشور است.  

جلالی وظیفه شهرهای خواهر خوانده بویژه اصفهان و سنت پترزبورگ را به عنوان پایتخت های فرهنگی دو کشور در رفع این نقیصه از طریق تولید محتوا به زبان های روسی و فارسی، انتقال تجرییات در بخشهای مختلف مدیریت شهری و همچنین گسترش زبان های روسی و فارسی در دو کشور مهم و موثر دانست.  

وی همچنین آمادگی سفارت جمهوری اسلامی در روسیه برای هر گونه مساعدت در جهت تقویت و گسترش روابط شهرهای ایران و روسیه را اعلام و از هر گونه پیشنهادی در این خصوص استقبال کرد.

در این رویداد علاوه بر سخنرانی‌ مسئولان دو شهر؛ میز همکاری سن‌پترزبورگ در اصفهان و مرکز "روسکی میر" در دانشگاه اصفهان با هدف آموزش زبان روسی راه‌اندازی شد.

در این جشنوار دو روزه  علاوه بر افتتاح میز سنت پترزبورگ در اصفهان  و افتتاح ذفتر «روسکی میر» در دانشگاه اصفهان ، وبینار خواهرخواندگی و نمایشگاه عکس برگزار خواهد شد و یک تفاهمنامه همکاری بین دو طرف امضا می شود.

نظر شما