شناسهٔ خبر: 47923884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مواضع ضد و نقیض شورای انتقالی جنوب درباره توافق ریاض

تهران-ایرنا- در حالیکه سخنگوی شورای انتقالی جنوب اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که به دلیل  ربوده شدن برخی افراد این شورا از سوی وابستگان به دولت منصور هادی ، توافق ریاض عملا  به حالت تعلیق در آمده است ، امروز در بیانیه دیگری از موافقت طرف های این توافق برای بازگشت دولت هادی به عدن خبر داد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «علی عبدالله الکثیری» سخنگوی گروه شبه نظامی موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» در بیانیه‌ای اعلام کرد که بین این گروه که تحت حمایت امارات قرار دارد و دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی که تحت حمایت عربستان قرار دارد، توافق شده که دولت هادی هر چه سریعتر به عدن (مرکز جنوب یمن) بازگردد و تعیین سازوکار برای حمایت از این دولت در دستور کار قرار گیرد.

در این بیانیه آمده است: مطالبی در مورد امتناع هر یک از طرفین توافقنامه ریاض برای بازگرداندن دولت منصور هادی به عدن مطرح شده، نادرست است. تلاش‌ها برای آغاز توافق در مورد سازوکارهای ادامه روند اجرای توافقنامه ریاض در حال انجام است.

پیشتر احمد سعید بن بریک از مسئولان نظامی شورای انتقالی جنوب یمن گفته بود که بازگشت هر چه سریعتر دولت منصور هادی به عدن برای اجرای مأموریت‌هایش ضروری است.

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۹ با  وساطت عربستان و با هدف به اصطلاح تحقق صلح در جنوب یمن توافق صلح ریاض را به امضا رساندند.

امضای توافقنامه تحت نظارت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، محمد بن سلمان ولی عهد، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی، محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی و عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی یمن صورت گرفت.

بیانیه شورای انتقالی جنوب در حالی منتشر شده است که اوایل هفته گذشته ربوده شدن برخی مقامات شورای انتقالی در دو استان شبوه و حضر موت موجب شد تا الکثیری در اظهاراتی از تعلیق توافق ریاض سخن بگوید.

در این اتفاق «جعفر بن شیخ» از مقامات گروه شورای انتقالی در دو استان «شبوه» و «حضرموت» و معاونش و تعدادی دیگر از افراد وابسته به این گروه، توسط نیروهای منصور هادی ربوده شدند.

وبگاه «الخلیج آنلاین»، در خبری به نقل از «علی عبدالله الکثیری» سخنگوی شورای انتقالی جنوب، درخصوص دلیل خروج این شورا از توافق ریاض گفت، بازداشت مقامات این شورا در استان شبوه و حضرموت توسط نیروهای منصور هادی دلیل خروج ما از توافق ریاض بوده است.

وی تصریح کرد که بازداشت مقامات شورای انتقالی، یک «آدم ‌ربایی» بوده و نقض صریح حقوق سیاسی و شهروندی آن‌ها محسوب می‌شود و مقامات استان شبوه مسئول جان و سلامت مقامات بازداشتی هستند و تا آزادی آن‌ها، اجرای توافق ریاض تعلیق می‌شود.

این مساله باعث شد تا نشست شورای انتقالی جنوب و مقامات منصور هادی که در عربستان در جریان بود، تعلیق شود.

نظر شما