شناسهٔ خبر: 47923490 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سعید جلیلی در گفت‌وگو با آنا:

نیازمند دانشگاه مأموریت‌محور و مسئله‌مند هستیم/ برای جهاد بزرگ باید نقشه عملیاتی طراحی کنیم

جلیلی گفت: برای مرتفع ساختن مشکل ناهمسویی محتوا و فعل دانشگاه با نیازهای کشور، نیازمند دانشگاه مأموریت‌محور و مسئله‌مند هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین نکوداشت استاد تراز انقلاب اسلامی، شهید دکتر مصطفی چمران عنوان کرد: «هر دانشگاه باید یک دولت سایه و شاهد باشد، به تقویت کشور کمک کند و به حداقل‌ها راضی نشود تا جهشی در شأن ملت ایران را صورت گیرد. وقتی از جهاد بزرگ سخن می‌گوییم، این جهاد بزرگ نقشه عملیاتی می‌خواهد و دانشگاه‌ها باید برنامه خود را برای این موضوع مشخص کنند.»

جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا و در پاسخ با این سؤال که چگونه می‌توان ظرفیت‌های دانشگاه را پای کار دولت جدید آورد گفت: هر دانشگاه به اقتضای ساختاری که دارد، دانشکده‌ها و رشته‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. این دانشکده‌ها و رشته‌ها همان موضوعات کشور هستند. لازم است که هم دولت مسئله‌های خودش را به دانشگاه بیاورد، تا تحقیقاتی که در دانشگاه انجام می‌شود کاربردی و مفید و مسئله‌محور باشد و فعل دانشگاه پاسخی به مسائل جامعه و معضلات دولت باشد و هم خود دانشگاه‌ها این همت را داشته باشند که مسائل کشور را ببینند، رصد و سایه به سایه دنبال کنند تا بتوانند تأثیر مثبت و مؤثر را بر مسائل کشور داشته باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که دولت آینده چگونه می‌تواند ناهمسویی محتوا و ساختار دانشگاه -که هزینه‌های زیادی هم برای آن می‌شود و بخش مفیدی از عمر جوانان را از آن خود می‌کند- با چشم‌اندازها و افق‌های پیشرفت کشور را حل کند گفت: پیشنهاد ما این است که دانشگاه‌ها مأموریت‌محور شوند اگر این مورد پیاده شود، ساختار دانشگاه خودش را با مسائل کشور تنظیم می‌کند یعنی لازم است برای هر دانشگاه مأموریت آن تعریف شود، در این صورت دانشگاه چه در نرم‌افزار و چه در سخت‌افزار مجبور می‌شود، خودش را منطبق با مطالبات جامعه و دولت کند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال دانشگاه‌های ما هیئت امنا دارند این هیئت امنا نباید تشریفاتی و زینت‌المجالس باشد. اگر برای دانشگاه مأموریت تعریف شد، هیئت امنا از حالت تشریفاتی خارج و موظف می‌شود که مأموریت تعریف‌شده را محقق کند.

انتهای پیام/۴۱۶۲/پ

نظر شما