شناسهٔ خبر: 47923001 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«فرزندان غریب؛ پایداری» روایتی از کشتار مسلمانان بوسنی

شبکه پرس تی وی مستند «فرزندان غریب: پایداری» (The Oppressed: Resistance) را با محوریت موضوعی نسل‌کشی مسلمانان بوسنی و هرزگوین روی آنتن می برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، اپیزود «پایداری» از سه گانه «فرزندان غریب» که روح الله رفیعی در سال ۲۰۱۷ برای موسسه روایت فتح ساخته است، به وضعیت مسلمانان بوسنی و هرزگوین پس از فروپاشی کشور یوگسلاوی و اعلام استقلال جمهوری‌های سابق آن می‌پردازد.

رفیعی با یکی از بازماندگان نسل‌کشی در بوسنی هرزگوین به عنوان راهنما همراه می‌شود و به تماشای یک گور دسته‌جمعی تازه کشف‌شده از مسلمانان این کشور می‌رود. او سپس روایت برخی دیگر از بازماندگان را از جنایات تکان‌دهنده و بی‌سابقه صرب‌ها علیه مسلمانان بوسنی و هرزگوین می‌شنود؛ از زنده سوزاندن ۸ مسلمان در یک کارگاه آهنگری گرفته تا پیداشدن استخوان‌های انسان هنگام شخم زمین‌های کشاورزی.

رفیعی درباره این مستند گفت:  با شخصیت های مختلفی مصاحبه کردیم تا روایتگر داستان آنها از روزهای مقاومتشان باشیم. یکی از این شخصیتها زنی است که صرب ها خانه و زمین او را غصب و در حیاط خانه اش کلیسایی بنا کرده اند. او سال ها تلاش می کند تا خانه و زمین خود را به صورت قانونی و از طریق دادگاه پس بگیرد.

داستان زمینی که رفیعی در مستند خود آن را بیان می کند، موضوعی است که رسانه ها بین المللی نیز پیش از این به آن پرداخته اند و ماجرای غصب ملک خانواده اورلوویچ توسط صرب ها در آنها منعکس شده است. به طور مثال خبرگزاری دوویچه ووله با اشاره به حق مالکیت خانواده مسلمان اورلوویچ و قتل عام تعدادی زیادی از اعضای خانواده او در نسل کشی سربنیتسا خاطر نشان کرده است که دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ از مقامات بوسنی خواسته که تمام اموال غصب شده را به این خانواده مسلمان بازگردانند. در میان اموال زمینی قرار دارد که در سال ۱۹۹۸ صرب ها روی آن یک کلیسای ارتدوکس ساخته اند. این موضوع در سال ۲۰۰۴ باعث درگیری شدید میان صرب ها و مسلمانان شده است.
مستند «فرزندان غریب: پایداری» در دو روز متوالی از چهارشنبه ساعت ۰۴:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. بازپخش آن همان روز ساعت ۰۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۰:۰۰و بامداد پنجشنبه ساعت ۰۱:۰۰ روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/

نظر شما