شناسهٔ خبر: 47922906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چمران در نشست خبری مطرح کرد؛

بدهی شهرداری تهران در پایان دوره قبل ۱۶ هزار میلیارد تومان بود/ برای ریاست شورا تابع نظر جمع هستم

منتخب شورای شهر تهران گفت:شهر فروختن و نفروختن یک شعار است، تلاش ما این بود که در بافت‌های فرسوده ساختمان سازی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مهدی چمران منتخب شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت آنلاین در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد ، اظهار کرد: بدهی شهرداری تهران در پایان دوره قبل بیش از  ۱۶ هزار میلیارد تومان بود و هر ساله شهرداری به تناسب این مقدار بدهی داشته و تمام آن به وزارت کشور پرداخت شده است. اکثر نهاد‌هایی که کار اجرایی دارند از این قبیل بدهی ها دارند و این موضوع مسئله پیچیده‌ای نیست.

وی افزود: در آن موقع برای اجرای پروژه‌ها از بانک مرکزی پول قرض می‌گرفتیم که به نفعمان بود تا در برخی مواقع برای اجرای برخی از امور پول قرض بگیریم تا پروژه زودتر و ارزان‌تر تمام شود و مهمتر از آن اینکه مردم از این پروژه استفاده کنند.

چمران گفت: اکنون شاهد این هستیم که بدهی قبلی ما افزایش یافته و علت آن را نمیدانیم که به چه عللی این افزایش بدهی رخ داده است.

شهر نفروشی یک شعار است/ شهر فروشی در دهه ۷۰ صورت گرفت

وی ادامه داد: عدم ساختمان سازی کار درستی نیست. شهر فروشی در دهه ۷۰ صورت گرفت که آمدند و گفتند هر چقدر پول بدهید به شما تراکم می‌فروشیم. طرح جامع شهر تهران را بعد از سال ۴۹ تعیین کردیم و هر شهرداری هر طور که دلش میخواست عمل می‌کرد.

چمران گفت: ۲۸ مهندس مشاور گرفتیم و برای هر منطقه مهندس مشاور قرار دادیم و در فرصت کوتاهی طرح‌ها جمع آوری شد و طرح جامع تهران به تصویب رسید و اکنون شاهد این هستیم که شهر تهران قانون دارد و بر اساس آن باید کار کنیم.

وی افزود: شهر فروختن و نفروختن یک شعار است، تلاش ما این بود که در بافت‌های فرسوده ساختمان سازی شود، باید تشویق کنیم افراد در این مناطق خانه بسازند و برای انجام این کار گفتیم تا یک ریال عوارض پرداخت نشود، حتی برای ساخت در مناطق دارای بافت فرسوده جرایم موجود را خودمان پرداخت کردیم.

چمران گفت: در مورد قانون باغات تجدید نظر خواهیم کرد، در سال ۹۹ یک پروانه باغات هم صادر نشد از آن طرف در سال ۹۸ یک پروانه صادر شد، لذا نباید این طور باشد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: از کسانی که سابقه کار دارند و خوب کار کردند باید استفاده شود و لزومی ندارد فردی که دارای سابقه کاری مناسب است استفاده نشود.

چمران گفت: زمانی که به شورا رفتم هیچ کسی را به عنوان همراه با خودم نبردم، کار من بر پایه شفافیت است و نیازی نیست که حتی آبدارچی خودم را هم خودم بیاورم و از تمام افرادی که در حال حاضر به صورت فعال مشغول به کار هستند، استفاده خواهیم کرد.

چمران در خصوص شخصیت شهید چمران، گفت: شهید دکتر چمران بسیار احساسی و صمیمی بود و نسبت به من احساس محبت می‌کرد، زمانی که در منطقه احساس خطر می‌کرد، من را از منطقه دور می‌کرد. او اگر زنده بود، به من رای می‌داد.

وی در خصوص برنامه‌های شورای ششم، افزود: برنامه ریزی کردیم و در وهله اول تمامی پروژه‌های نیمه تمام را تمام خواهیم کرد.

چمران در واکنش به اینکه نیروی‌های مازاد در شهرداری زیاد است، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع در کل شهرداری‌های کشور وجود دارد، برخی از شهرداری‌ها قومی قبیله‌ای هستند و فردی که بر سر کار می‌آید یک گروهی را باخود می‌آورد، لذا این روش صحیحی نیست و به شخصه من این اقدام را نمی‌پسندم.

وی افزود: به عقیده من نیروی کافی در شهرداری وجود دارد مگر اینکه بخواهیم نیرو‌های مدیریتی در رده‌های بالا و متخصص را تعیین کنیم، باید شهرداری‌ها از نیرو‌های خود کار بکشند و عمل بخواهند.

ارتباط من با آقای رئیسی خوب است

وی در واکنش به نحوه ارتباط خود با حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، گفت: ارتباط من با آقای رئیسی از زمان حضور او در آستان قدس بسیار صمیمی و گرم بوده است.

چمران در واکنش به اینکه آیا کاندیدای ریاست شورای شهر تهران خواهید شد یا خیر، گفت: این امر بستگی به تصمیم اعضای شورای شهر دارد.

وی در خصوص حفظ جایگاه و نام شهدا توسط شورای شهر، گفت: روشی که در شورای گذشته داشتیم این بود که نامگذاری شهدا بر اماکن، خیابانها و کوچه‌های تهران صورت بگیرد.

چمران گفت: اولین‌کار ما در شورای دوم نام گذاری شهید صیاد شیرازی برای بزرگراه بود که صورت گرفت، با رضایت خانواده‌های شهدا، این اقدام را استمرار خواهیم بخشید و به این کار با ارزش افتخار خواهیم کرد.

وی افزود: در صورت نیاز به اصلاح مصوبات این کار را انجام خواهیم داد، ما مصوبه‌ای در خصوص برج باغ نداشتیم و این بحث تازه باب شده است.

باید قانون برج باغ اصلاح شود

منتخب شورای شهر گفت:در اصطلاح شهرسازی به ساختمانی که بالای ۱۲ طبقه دارد برج می‌گویند، اما عده‌ای برای خانه‌های ۸ طبقه‌ای مجوز برج باغ می‌گیرند و ساخت و ساز می‌کنند.

چمران تاکید کرد: باید این قانون اصلاح شود و فکری برای ساخت و ساز در باغات و حفظ درختان شود، باید مردم را تشویق به درختکاری کنیم تا درخت بکارند و این به منزله تشویق لسانی نیست بلکه باید کاری صورت بگیرد تا از نظر مادی درختکاری به نفع مردم باشد.

وی در خصوص رویکرد شفافیت شورای ششم، افزود: رویه ما همان رویه قبلی است با این تفاوت که میزان شفافیت باید بیشتر شود، آن هم شفافیت واقعی نه شفافیت شعاری!

چمران در خصوص برنامه شورای شهر برای شورای عالی استان‌ها و استفاده از جوانان، گفت: از الان برای شورای عالی استان‌ها نمی‌توان حرفی زد بلکه باید به صورت دقیق و اصولی برای این موضوع فکر و برنامه ریزی کرد.

وی در خصوص اجرایی شدن یارانه حمل و نقل در شورای ششم، افزود: به حمل و نقل یارانه نمی‌دهند، حمل و نقل در مجموع کشور‌ها توسط دولت‌ها صورت می‌گیرد، دولت یارانه می‌دهد و شورا هم می‌سازد، لذا دولت یارانه حمل و نقل را نپرداخت.

پول‌های خرید واگن و ... را با زور از دولت اول آقای روحانی می‌گرفتیم

وی افزود: سال آخر کارمان در شورا ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت و ساز مترو طلب کردیم، اما دولت ۴۰۰ میلیارد تومان به ما داد. ۷۰ درصد این بودجه به دست ما نرسید و دولت سهمیه خود را به شورا نداد.

چمران گفت: کسانی که از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده می‌کنند، قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند که نباید به آن‌ها فشار بیاید، دولت یک سوم سهمیه یارانه حمل و نقل خود را نپرداخت و هیچ همکاری در این زمینه صورت نگرفت.

وی افزود: پول‌های خرید واگن و ... را با زور از دولت اول آقای روحانی می‌گرفتیم، مشکل متروی ما ایستگاه و خط و ... نیست، مشکل ما نبود واگن است.

چمران در رابطه با اینکه مرکز مطالعات شهرداری  در دوره پنجم قرار بود زیر نظر شورای شهر باشد و اینگونه نشد، گفت: تمام پروژه‌های باید ابتدا به شورا بیاید سپس تصویب شود و به دست شهرداری برسد، ما برای شورا یک مرکز پژوهش جداگانه تاسیس کردیم که دوستان آن را تعطیل کردند.

انتهای پیام/

 

نظر شما