شناسهٔ خبر: 47922903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اطلاعات ریز کشور در اختیار رئیسی قرار خواهد گرفت /مذاکره کنندگان منتظر دولت بعد نخواهند شد اگر...

ربیعی: به سرانجام رسیدن مذاکرات ربطی به نتایج انتخابات ایران ندارد

سخنگوی دولت با اشاره به تداوم میراث جمهوریت در انتخابات اخیر گفت: ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پرآشوب باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیفزاییم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت‌آنلاین برگزار شد،‌ با تبریک میلاد امام رضا(ع) گفت: امام رضا علیه السلام برای ما ایرانیان نامی سرشار از مفهوم و پر از رمز و راز است و از کودکی آرزوهای خود را با نام این امام رئوف گره می‌زدیم و همواره وقتی دچار سختی در زندگی شده‌ایم اسم ایشان رابر زبان آورده‌ایم و با نام ایشان مهربانی و خیرخواهی را برای جامعه تعلیم طلبیدیم.

 وی ادامه داد: امام هشتم برای ما ایرانیان یک روح معنوی برای زندگانیست و ارادت محض به امام مهربانی‌ها بخشی از هویت ما شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد گفت: پیروزی آقای رئیسی را تبریک می‌گوییم و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت اهداف آرمان‌های ملی و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و ایلنا بخوانید؛

* در انتخابات بار دیگر میراث گرانقدر اسلامی جمهوریت با انتخاباتی دیگر تداوم یافت،خوشبختانه از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پرآشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیفزاییم.

* یکی از آسیب‌ها در برخی ادوار گذشته، فقدان تداوم میراث دولت‌های گذشته بود. هر دولتی قطعاً دارای آثار مثبت و منفی در کارنامه خود هست اما در کنار آن تجارب گرانقدری دارد که دولت دوازدهم این تجارب را به دولت جناب آقای رئیسی انتقال خواهد داد. این موضوع در دو جلسه هیات دولت و جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد و دولت در برنامه‌ای منظم انتقال این تجربه را خواهد داد.

* هر دولت حلقه زنجیره یک نظام سیاسی است و ما نیازمند یک نظام سیاسی هستیم که دست به دست هم مشعل رشد جامعه را تضمین کند و از این زنجیره را از گسستن مصون نگه دارد.

* اجماع نخبگان یک اصل برای عبور از شرایط سخت است. اگر دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار قرار داده است اما آثار تحریم بر ایران سال‌ها باقی است و عبور از این شرایط سخت و غلبه بر آثار ساختاری و اجتماعی و مقابله با مشکلات توأمان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار هم قرار گرفتن همه قوا و نهادها است و این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

* قرار گرفتن همه جناح های سیاسی و اجتماعی و حتی نهادهای رسانه‌ای برای مقابله با موانع، لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و کرونا ضروری است و انتظار می رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبوده‌اند با دوراندیشی در کنار دولت قرار بگیرند.

* رئیس جمهور منتخب به زودی رئیس‌جمهور همه ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی  خواهد بود، این انتخابات از جنبه سلبی هم حائز اهمیت بود، نفس برگزاری انتخابات و مشارکت مردم یک نه بزرگ به تحریم‌گران و مبلغان تحریم انتخابات بود که در امتداد طراحان تحریم اقتصادی قرار داشتند.

* در این انتخابات به همه کسانی که زیر پرچم فشار حداکثری بوده‌اند نه گفته شد. اینها این بار با نقاب دیگر به میدان آمده بود بودند و این بار هم ناکام ماندند.

* جمهوریت ما سالها در کنار تلاطم‌های تاریخی موجود حفظ شد، دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوق‌های رای اعتباری دوباره یافتند. علاوه بر این در این دوره از انتخابات رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزدها و هم میان نامزدها چشم‌گیر بود. 

* یکی از مصادیق مواجهه اخلاقی با رقابت‌های انتخاباتی رفتار آن دسته از نامزدهایی بود که برای مشارکت در این کارزار به میدان آمدند اما فرصت نیافتند و با وقار و نجابت کنار کشیدند. بنابراین می‌توان گفت اخلاق و ادب نیز در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت.

* این روزها مخالفان همیشگی ایران تبلیغات منفی علیه انتخابات و آینده ایران و ناامید کردن مردم نسبت به منتخب مردم به راه انداختند. با شناخت و تجاربی که از منتخب ملت دارم و همانگونه در اظهارات کارزار تبلیغاتی هم بیان کرده اند، سیاست تعاملی، واقع بینی، عملگرایی، مصلحت اندیشی، باورمندی به عدالت و اعتقاد به خردجمعی در برنامه کار دولت قرار خواهد داشت.

*{ با گرمیداشت یاد دکتر شریعتی و دکتر چمران }: مناسبت روزهای ۲۹ و ۳۱ خرداد با وجود تعلق به دو انسان متفاوت و یادبود از دست دادن متفکرینی در دو مقطع تاریخی است.این روزهای پایانی خرداد از یک همبستگی مفهومی برخوردارند. به تعبیر زنده‌یاد شریعتی، وی زندگی خود را وقف عرفان، آزادی و عدالت کرد و اتفاقا این سه ارزش در عمل و کنش سیاسی و زندگی اجتماعی دکتر چمران تبلور یافت.

* دکتر چمران نماد عینی معنوی شدن امر سیاسی بود و اتفاقا این اکسیر جاودان مورد نیاز جامعه این روزهای ما نیز هست و ما بیش از هر دوره ای تاریخی به اخلاق و معنویت نیازمندیم.

*  شریعتی معلمی بود که با خوانشی از نظریات وی بیداری نسلی را برای چند دهه به وجود آورد. آنچه که امروز فقدان آن احساس می‌شود ضرورت پیوند بیشتر ساحت اندیشه و میدان عمل است و ما در آغاز گام دوم انقلاب ما نیازمند تجدید حیات نظریه پردازی اندیشمندان اصیل و جهادگران ناب همچون دکتر شریعتی، دکتر مطهری و دکتر بهشتی و جهادگرانی چون دکتر چمران، سردار سلیمانی و امثال آنها  هستیم.

*{ با اشاره به برخی مصوبات مهم دولت}: در جلسه هیات وزیران، دولت با توجه به لزوم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.

* در مصوبه‌ای دیگر در سلسله تصمیمات گسترش حمایت‌های اجتماعی هیئت وزیران به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره آمیز یا بزه دیده، آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۶ ) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رساند.

* مطابق این آیین نامه، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردی است که با توجه به ماده (۳)  قانون فوق، در معرض بزه دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار گرفته است، همچنین طفل و نوجوان بزه‌دیده نیز به فردی اطلاق می شود که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.

* براین اساس، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‎های اجرایی، نهادهای حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی این گروه اقدام می کند.

* نوجوان درصورت بی سرپرستی یا بد سرپرستی، عدم دسترسی به والدین، اولیا یا سرپرست قانونی و یا زندانی بودن آنها، ناتوانی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در نگهداری از وی، وضعیت مخاطره آمیز طفل در خانواده، بی توجهی و سهل انگاری نسبت به طفل و نوجوان یا طرد وی توسط خانواده، حسب دستور قضایی و زیر نظر مددکار اجتماعی در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی نگهداری می شود.

* یکی از اقدامات مهم و قابل توجه در این دولت احیای تکالیف ثانوی و نیز تصمیمات و مصوبات جدید برای جامعه ایثارگری بوده است. بطوریکه تقریبا تمامی مطالبات این عزیزان پرداخت شده عنوان کرد و در مصوبه اخیر دولت هم آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد تصویب شد.

* به موجب آیین‌نامه مذکور، جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند و مستمری ایشان از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر است، منوط به اینکه فاقد هرگونه شغل و درآمد دیگری باشند، مابه‌التفاوت آن تا حداقل حقوق کارکنان دولت از محل این قانون توسط بنیاد پرداخت می‌شود.

*{ درباره اینکه روحانی در دیدار با رییسی گفته که آماده‌ایم برای انتقال قدرت و تجربیات همکاری کنیم، آیا دولت برنامه مدونی دارد و فکر می‌کنید که دولت آینده چه موضوعاتی را باید در اولویت قرار دهد؟}: همان‌گونه که ملاحظه کردید آقای روحانی رئیس‌جمهور بلافاصله بعد از اتمام جلسه ستاد کرونا ‌به دفتر آقای رئیسی در قوه قضاییه رفتند و ضمن اعلام آمادگی دولت مستقر برای ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی، گزارشی از مهمترین مشکلات فعلی کشور مثل موضوع تامین کالا را مطرح کردند.

* همچنین در خصوص چگونگی ادامه کار و برنامه گروه مذاکره‌کننده برجام، صحبت‌هایی انجام شد. دیروز هم آقای ظریف با ایشان دیدار کرد. همچنین آقای عراقچی هم جلسه‌ای با رئیس‌جمهور منتخب داشت. روز یکشنبه هم در جلسه هیات دولت، شیوه تعامل با دولت بعدی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تعامل با دولت سیزدهم برای انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر آقای رئیس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار آقای رئیسی قرار بدهند.

* در دولت هم از مدت‌ها قبل به همه وزرا تاکید شد تا مهم‌ترین مسائل و اولویت‌ها را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و به زودی برای رئیس جهور منتخب ارسال خواهد شد.

*{ درباره این که آیا برنامه دولت جناب روحانی این است که نهایی سازی برجام را به دولت بعد بسپرد یا اینکه در روزهای باقی مانده به فرجام برساند؟}: از ابتدای آغاز رقابت های انتخاباتی تکرار کرده ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد و بر اساس سیاست های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر انقلاب و نهادهای بالادستی، دولت خود را مکلف دانسته که این مذاکرات را بر مبنای تامین حداکثری منافع ملی دنبال کند. اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره کنندگان شرایط را به تصمیم گیری به نهادهای بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر دولت بعد نخواهند شد.

* در حال حاضر تقریباً درباره همه اختلافات مهم طرفین، تفاهم کلی صورت گرفته و اسناد مربوطه آماده شده است. اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در همه کارگروه‌ها رسیده ایم. آن‌چه باقی ‌مانده بیش از آن‌که به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفت‌وگوها شویم.

* همانطور که آقای عراقچی اشاره کرده، هفته آینده ممکن است اخرین دور مذاکرات در وین باشد که البته این مسئله  بستگی به تصمیم طرف‌های مقابل و اراده آنها برای به نتیجه رسیدن گفتگوها دارد. بنابراین در جریان طبیعی امور، در صورتیکه دیگر طرف‌ها آماده باشند، دولت مانعی برای اتمام مذاکرات ندارد اما اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزییات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.
*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به این که دولت گفته بود تا مهرماه ۴۰ میلیون نفر واکسینه می‌شوند اما شاهد هستیم که حتی دوز دوم واکسن افراد بالای ۷۰ سال تزریق نشده است در حالی که در دنیا کشورهایی هستند که تزریق را برای افراد زیر ۴۰ سال آغاز کرده‌اند و واکسناسیون افراد مسن را به اتمام رسانده اند، علت این تعلل چیست؟ آیا قرار است تا اتمام تست سوم واکسن برکت دست نگه داریم و واردات واکسن خارجی را متوقف کنیم؟ چراکه شایعه شده است تنها ۳۷ درصد کارایی دارد}: باید بگویم به باشگاه تولیدکنندگان محدود واکسن کرونا پیوستیم؛ چراکه کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا به انگشتان یک دست هم نمی‌رسند.

* قرار است ۳ میلیون دوز واکسن برکت،واکسن تولید کوبا و پاستور و چند میلیون استپوتنیک تولید داخل به بازار بیاید و جمعاً برای ۲۷۰ میلیون دوز اقدام شده است.

27215

نظر شما