شناسهٔ خبر: 47922710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در واکنش به اعمال محدودیت های آمریکا؛

روسیه: رویکرد مذاکره و حفظ تحریم کارساز نیست

مریم خرمایی

سفیر روسیه با اعلام برخی پیشنهادات از جانب این کشور به آمریکا جهت تقویت روابط دوجانبه، همزمان بر بی نتیجه بودن سیاست آمریکا مبنی بر گفتگو با تکیه بر حفظ ابزار تحریم، تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که روسیه پیشنهاداتی را مبنی بر چگونگی تثبیت روابط دوجانبه، به آمریکا ارائه داده است.

وی به خبرنگاران گفت: «امروز تعدادی درخواست و پیام به چندین سازمان آمریکایی ارسال کردم تا درباره اتخاذ اقداماتی که به حفظ فضای مثبت به وجود آمده بعد از دیدار رؤسای جمهور دو کشور کمک می کند؛ مذاکراتی داشته باشیم- (فضایی برای) تثبیت روابط روسیه و آمریکا که به ما اجازه می دهد درباره بهبود روابط دوجانبه آینده صحبت کنیم».

آنتونوف با اشاره به کلیت بهبود روابط بین دو کشور ادامه داد: «امروز همه چیز بستگی دارد به اراده سیاسی آمریکا که آیا آماده به کارگیری و اجرای گفتگوهای مثبتی که در ژنو بین دو رئیس جمهور مطرح شد را دارد یا نه».

آنتونوف همچنین با اشاره به گزارش اخیر دولت آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت های جدید علیه مسکو به بهانه مسئله «آلکسی ناوالنی» منتقد زندانی روس گفت: «چنانچه آمریکا بخواهد گفتگوها یا ادامه مذاکرات را از طریق تحریم ها دنبال کند، نتیجه ای در پی نخواهد داشت».

او ادامه داد: «به عقیده من، اعمال صدها تحریم در سال های گذشته علیه مسکو نشان داد که ما می توانیم با آرامش به زندگی و کارمان ادامه دهیم و قطعا تحریم ها نمی تواند اثری بر سیاست های خارجی و همچنین داخلی روسیه داشته باشد».

وی در پایان اضافه کرد که در روزهای آتی روسیه امیدوار است که با آمریکا بر سر اجرای شرایط بیانیه ثبات راهبردی بحث و گفتگو داشته باشد. همچنین گفتگوها با همتایان آمریکایی درباره مسائل روادید در آینده ای نزدیک از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آنتونوف که از مدت ها پیش به دنبال حملات لفظی رئیس جمهور آمریکا، برای مشورت به روسیه فراخوانده شده بود؛ پیشتر حین بازگشت به واشنگتن برای از سرگیری مأموریت دیپلماتیک خود گفته بود: «با حسی خوشبینانه مبتنی بر نتایج دیدار رؤسای جمهور (پوتین و بایدن) به آمریکا می روم. انتظار انجام کارهای سازنده با همکاران آمریکایی برای ساختن روابط عملی و منصفانه را دارم. فردا و همچنین طی روزهای آتی، برنامه ها، ملاقات های مقرر شده و کارهای زیادی برای انجام دادن؛ وجود دارد».

در پی توافق ولادیمیر پوتین رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن همتای آمریکایی مبنی بر مبادله مجدد سفرا بین دو کشور در دیداری که چند روز پیش در شهر «ژنو» سوئیس داشتند، سفیر روسیه به واشنگتن رفت.

بایدن پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی، همتای روس را قاتل خطاب کرده بود و همین اظهارنظر منشاء تشدید تنش ها میان دو کشور و توقف کار سفرا شد.

نظر شما