شناسهٔ خبر: 47922630 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ربیعی در پاسخ به ایلنا:

به باشگاه تولیدکنندگان محدود واکسن کرونا پیوستیم/ جمعاً برای ۲۷۰ میلیون دوز اقدام شده است

سخنگوی دولت از تولید واکسن کرونا به صورت گسترده در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه با توجه به این که دولت گفته بود تا مهرماه ۴۰ میلیون نفر واکسینه می‌شوند اما شاهد هستیم که حتی دوز دوم واکسن افراد بالای ۷۰ سال تزریق نشده است در حالی که در دنیا کشورهایی هستند که تزریق را برای افراد زیر ۴۰ سال آغاز کرده‌اند و واکسناسیون افراد مسن را به اتمام رسانده اند، علت این تعلل چیست؟ آیا قرار است تا اتمام تست سوم واکسن برکت دست نگه داریم و واردات واکسن خارجی را متوقف کنیم؟ چراکه شایعه شده است تنها ۳۷ درصد کارایی دارد، گفت: باید بگویم به باشگاه تولیدکنندگان محدود واکسن کرونا پیوستیم؛ چراکه کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا به انگشتان یک دست هم نمی‌رسند.

وی تاکید کرد: واکسن کوویران برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ شده است، واکسن پاستوکوَوک از این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد و البته واکسن اسپوتنیک تولید داخل از هفته آینده وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود، برغم خلف وعده تامین‌کنندگان خارجی و تحریم‌هایی که ظرف روزهای گذشته ایالات متحده با لغو آن بر اعمال آن در ۱۶ ماه گذشته صحه گذاشت، یادمان نرفته است تا همین چند روز قبل آمریکا تحریم دارو و واکسن را تکذیب می‌کرد. به هر حال با این لغو دغدغه جدی برای تامین واکسن در ماه‌های آتی وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: از بزرگترین توفیقات کشور در همه دهه‌های گذشته پیوستن ایران تولیدکنندگان  محدود واکسن کروناست، پیشرانی این مهم بعنوان یادگار دولت تدبیر و امید برای ایران و ملت ایران باقی خواهد ماند و این افتخار ملی در سخت‌ترین شرایط کشور و در اوج تحریم‌ها، پاداش صبر و مجاهدت مردم ایران است و البته از این پس با تسهیل واکسیناسیون عمومی خود را نمودار خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دز واکسن برکت، ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دز اسپوتنیک تولید داخل و از آن به بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی خواهیم بود، بنابراین برای ۲۷۰ میلیون دز واکسن  اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تولید داخلی بعنوان یک شاهکار و نقطه عطف در تاریخ سلامت ایران بخش بزرگی از این را به خود اختصاص خواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما