شناسهٔ خبر: 47922459 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

احمد مروی:

آستان قدس رضوی فعالیت اقتصادی خارج از موقوفات ندارد/ گفته‌ام حساب دفتر تولیت را هم بررسی کنند/ هیچ خط قرمزی در حسابرسی وجود ندارد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان احمد مروی فعالیت اقتصادی خارج از موقوفات ندارد به همین دلیل نام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی را به سازمان بهره‌وری موقوفات تغییر دادیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از مشهد، حجت الاسلام احمد مروی در این خصوص افزود: تمام مجموعه‌های این آستان مقدس چه اقتصادی و چه فرهنگی زیر نظر بازرسی و حسابرسی هستند و هیچ خط قرمزی برای بازرسی و هیچ خانه خلوتی در این زمینه وجود ندارد.حتی گفته‌ام حساب دفتر تولیت را نیز بررسی کنند و ببینند هزینه‌ها و خرج‌ها طبق روال است یا خیر.

وی ادامه داد: مؤسسه‌ مفید راهبر که حسابرسی از دستگاه‌های وابسته به رهبری را انجام می‌دهد در آستان قدس رضوی فعال شده و در تمامی بخش‌های این آستان مقدس حضور یافته است و تأکید کردم هرچه می‌توانند حسابرسی کنند و ضعف‌ها را به دست آورند و هیچ خط قرمزی در حسابرسی وجود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بازرسی و حسابرسی باید به صورت جداگانه و قدرتمندانه در آستان قدس رضوی فعالیت‌ کنند گفت: بنا داریم شرکت‌های اقتصادی این آستان مقدس را با یکدیگر ادغام و تصدی‌گری آستان قدس رضوی را به حداقل برسانیم که کارهای مطالعاتی و کارشناسی در این زمینه آغاز شده است.

وی افزود: آستان قدس رضوی سازمان شفاف و پاسخگو است، عملکرد و برنامه ما مشخص است البته هنوز بخشی دیگر باید وارد حوزه شفافیت شود. معتقدیم شفافیت اعتماد مردم به آستان قدس رضوی را بیشتر می‌کند و به سود آن است زیرا آستان قدس رضوی مجموعه‌ مردمی است که مردم هزینه‌هایش را می‌پردازند و ما کارگزار مردم هستیم لذا مردم باید بدانند با نذورات آنان چه می‌کنیم.

مروی ادامه داد: آستان قدس رضوی فعالیت اقتصادی خارج از موقوفات ندارد به همین دلیل نام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی را به سازمان بهره‌وری موقوفات تغییر دادیم که رسالت آن استفاده مناسب و افزایش بهره وری موقوفات مردم است.

وی گفت: در حد توان خود به استقلال اقتصادی و امنیت کشور می‌اندیشیم؛ در حوزه تولید دارو و ایجاد خودکفایی در حوزه سلامت، داروی فاکتور هشت را که مربوط به بیماران هموفیلی است تولید و نیاز کشور را تأمین کردیم به گونه‌ای که کشور نیاز به واردات این دارو ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حوزه فعالیت اقتصادی نگاه سوداگرانه و سودگرایانه نداریم و نگاه ما به خودکفایی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است افزود: در زمینه کشاورزی کشور به دانه‌های روغنی احتیاج دارد و به همین دلیل به این مسئله ورود کرده‌ایم، زمین و بذر در اختیار کشاورزان قرار دادیم و با مدیریت و نظارت و آموزش به کشاورزان کمک می‌کنیم تا زمینه تولید داخلی فراهم شود و در فروش محصولات نیز به کشاورزان کمک می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه اهل واردات نیستیم چون به تولید داخل ضربه می‌زند و این را حرام می‌دانیم مگر برای مواد اولیه مورد نیاز، ادامه داد: بنا به گسترش شرکت‌های دانش بنیان داریم؛ نه اینکه شرکت بوجود بیاوریم بلکه از جوانان خوش فکر و خلاق در حد امکانات و توان خود حمایت می‌کنیم.

مروی گفت: شرمنده مردم و زائران هستیم؛ بنده اعتقاد دارم این زائران عزیز مهمانان حضرت امام رضا (ع) هستند. شرمندگی ما از این جهت است که نمی‌توانیم پاسخ دهیم. همه هزینه‌های ما از موقوفات و نذورات است. برخی نذورات خاص داریم که ویژه مهمانسرا است و نمی‌توانیم جای دیگری هزینه کنیم اما موقوفات ما آنقدر نیست که بتوانیم سالی یک بار زائر را از غذای حضرت بهره‌مند کنیم.

وی افزود: چهار چایخانه تدارک دیده‌ایم که سه واحد آن بهره برداری شده و واحد چهارم آن نیز در حال مکان‌یابی است تا در چهارگوشه حرم مطهر رضوی ایجاد شوند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم که به زائر خدمت کرده و زیارت را تسهیل نموده و تکریم زائر را حفظ کنیم؛ درصدی موفق بوده و در بخشی هم موفق نبوده‌ایم. زائر می‌گوید در فرودگاه گیت هست و محترمانه عبور می‌کنیم اما در اینجا جواب نمی‌دهد. در فرودگاه هر فلزی را باید تخلیه کرد اما اگر اینجا بخواهیم این کار را انجام دهیم صف کیلومتری ایجاد می‌شود و گیت‌هایی که بتواند این وضعیت را پاسخ دهد هنوز شکل نگرفته، با وزارت دفاع و شرکتهای دانش بنیان صحبت کرده‌ایم تا امنیت زائران را تامین کرده و زیارت را تسهیل کنیم.

نظر شما