شناسهٔ خبر: 47922093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مصدق:

الزام رفتن به دفاتر اسناد رسمی پس از دریافت برگ سبز خودرو هنوز ابهام دارد

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: سالیانه حدود ۱۸ هزار پرونده درباره ماده صد وارد دیوان عدالت اداری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق، رئیس دیوان عدالت اداری، در نشست خبری صبح امروز خود اظهار کرد: دیوان عدالت اداری براساس قانون اساسی در سال ۶۱ تأسیس شد و افتخار می‌کنیم دیوان عدالت اداری به عنوان تنها مرجع تظلم خواهی آحاد مردم تشکیل شده است.

وی با اشاره به اساس تشکیل دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به مشکلات مردم تشکیل شده و هرکجا که نیازباشد برای تظلم خواهی وارد عمل می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: دیوان عدالت اداری افتخار دارد که حق همه افراد جامعه را که تضعیف شده بازپس گیرد. اگر تصویب هر بخشنامه‌ای حق مردم را تضعیف کند دیوان عدالت اداری وارد عمل می‌شود.

مصدق ادامه داد: دیوان عدالت اداری باید رصد کند که هیچ بخشنامه‌ای در سراسر بخش‌های دولتی خلاف مقررات صادر نشود هیات عمومی دیوان عدالت اداری نقش مهمی را ایفا می‌کند و مصوبات این هیات در حکم قانون هستند.

وی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری با ۷ مدیریت اداره می‌شود که ۳ معاونت مربوط به شعب دادگاه‌ها است و دیوان عدالت اداری با داشتن ۸۵ شعبه و ۱۲۰ قاضی اداره می‌شود و در طول سالیان اخیر کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به سند تحول قضایی گفت: این سند جامع و تحول گرا است و به برنامه ریزی جدی توسط سازمان‌های قوه قضائیه احتیاج دارد و کلیات تحول دیوان عدالت اداری در سند آمده است، اما مصادیق و برنامه‌های آن باید توسط دیوان تدوین شود.

مصدق ادامه داد: با تغییر رئیس قوه قضائیه در اجرای سند اخلال ایجاد نمی‌شود و هر رئیسی که به قوه قضائیه بیاید باید اجرای سند را در دستور کار خود قرار دهد و ما بر اساس این سند برنامه‌های جاری خود در سال جاری را اعلام کردیم.

وی با اشاره به برنامه‌های تدوین شده بیان کرد: تخصصی کردن رسیدگی ها، گسترش اقدامات پیشگیری ازجمله اقدامات دیوان عدالت اداری است سالیانه ۲۵۰ هزار پرونده به دیوان عدالت اداری وارد می‌شود و باید برنامه‌ای تدوین کرد تا دیوان عدالت اداری وارد رسیدگی به پرونده‌ها نشود بلکه در داخل خود سازمان‌ها مشکلات رفع شود.

رئیس دیوان عدالت اداری درباره مصوبه مرخصی زایمان گفت: در این حوزه سالانه حدود ۱۵ هزار پرونده به دیوان عدالت اداری وارد می‌شد، اما با تدوین برنامه‌های جامع از ورود این حجم پرونده به دیوان عدالت جلوگیری کردیم.

مصدق ادامه داد : حدود ۱۸ هزار پرونده ماده صد شهرداری وارد دیوان عدالت اداری می‌شوند و اگر این قانون اصلاح شود مشکلات مردم در شهرداری‌ها حل می‌شود و به دیوان عدالت اداری وارد نمی‌شود.

بیش از ۹۰ درصد احکام صادره از دیوان عدالت اداری اجرایی می‌شوند

وی درباره ضمانت اجرای احکام صادره از دیوان عدالت اداری تصریح کرد:متاسفانه به گونه‌ای در جامعه منعکس شده است که احکام دیوان عدالت اداری اجرایی نمی‌شوند، اما بیش از ۹۰ درصد احکام صادره از دیوان عدالت اداری بدون هیچ تنشی اجرا می‌شوند.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی درباره تصویب سازمان‌های مردم نهاد با دیوان عدالت اداری گفت: در ماده ۱۷ قانون آمده است سازمان‌های مردم نهاد بصورت نظام مند می‌توانند درخصوص موارد مختلف حتی ترک فعل‌ها به دیوان عدالت اداری گزارش دهند.

وی با اشاره به تعارض درباره جذب نیروی انسانی بیان کرد: یکی از شرایط جذب اشتغال در دیوان عدالت اداری دارا بودن ۷ سال سابقه کار است و اختیاری به دیوان داده شده تا از نخبگان دانشگاهی گزیش کند.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی درباره چرایی اطاله دادرسی در دیوان عدالت اداری اظهار کرد: وقت رسیدگی به پرونده‌ها در شعب بدوی نیازمند بررسی و تحقیق است و آمار شعب درحال رسدیگی هستند که چرا پرونده‌ها رسیدگی نشده اند. ما منکر این نیستیم که کم کاری انجام نشده، مدعی هستیم که به کمک مردم برای کاهش اطاله دادرسی وارد عمل شده ایم تا آرای متقن صادر شوند.

مصدق با اشاره به لایحه اصلاح قانون عدالت اداری بیان کرد: در لایحه جدید به موضوع مبارزه با فساد و حقوق عامه اشاره شده است و تصمیم گیری شد که در دیوان عدالت اداری نیازی به دادستان نیست. وظایف او به یکی از معاون‌های رئیس دیوان داده شده است.

برگ سبزی که از سوی نیروی انتظامی صادر می‌شود قطعا سند رسمی است

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره مرجع صدور سند خودرو و حواشی که میان پلیس و دفاتر ثبت اسناد رسمی وجود دارد گفت: در این مورد چند بحث مطرح است که در سند مالکیت بودن برگ سبز که از سوی نیروی انتظامی صادر می‌شود. شکی نیست بحثی که وجود دارد این است که آیا بعد از صدوراین سند آیا باید الزاما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد یا خیر، در خصوص این موضوع رایی صادر شد و اشتبا‌ها برداشت که نیازی به رفتن به دفتر نیست.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: در حکم دیوان عدالت اداری آمده بود که آیا شخص خود باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند یا می‌تواند وکالت دهد، اما در پاسخ به اینکه بعد از صدور برگ سبز آیا الزام رفتن به دفاتر اسناد رسمی وجود دارد یا خیر باید بگویم در این رابطه ابهام وجود دارد و معاونت حقوقی درحال رسیدگی به این موضوع است و بعد از انجام تحقیقات نتیجه اعلام می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درخصوص ترک فعل در حوزه واکسیناسیون موضوعی به دیوان عدالت اداری ارجاع شده است یا خیر گفت: در این رابطه شکایتی به ما واصل نشده است.

مصدق درباره بیمه بیکاری کرونا و شکایات در این موضوع بیان کرد: این بیمه بیکاری شرایطی دارد و مواردی به دیوان عدالت اداری آمده است.

وی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری در دوره تحول بنا دارد برنامه های خود را مبتنی بر تحقیق و پژوهش انجام دهد و تمام برنامه‌های دیوان مبتنی بر فساد ستیزی توسط نخبگان انجام می‌شود هیات اندیشه ورز را تشکیل داده ام و این هیات از نخبگان، اساتید دانشگاه، قضات مجرب و برخی از صاحب نظران تشکیل شده و هفتگی جلسات خود را برگزار می‌کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: ۱۲ کارگروه علمی مشترک بین دیوان عدالت اداری و سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی، شهرداری، وزارتخانه‌هایی که پرونده زیادی دارند تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید

اجرای سند تحول قضایی با تغییرات مدیریتی دچار سستی نمی‌شود/ مردم با رأی خود اعلام کردند که خواستار تحولند

انتهای پیام/

نظر شما