شناسهٔ خبر: 47921848 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماجرای ابر درخشان در آسمان کردستان چه بود؟

سنندج - ایرنا - در پدیده‌ای نادر شامگاه گذشته ابری درخشان موسوم به "ابر شب تاب" در آسمان شهرهای کردستان و تعدادی دیگر از شهرهای غربی کشور دیده شد که علاوه بر حیرت مردم، منظره‌ای زیبا را بر آسمان استان ایجاد کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شب گذشته (دوشنبه شب) شهروندان کردستانی پدیده‌ای زیبا را در آسمان استان مشاهده کردند که به سرعت عکس‌ها و فیلم‌های آن نیز در فضای مجازی پخش شد.

تصویری که مشاهده می‌شد بیشتر شبیه به یک بوم نقاشی بود که در زمینه آبی تیره، ابری درخشان در نهایت ظرافت کشیده شده بود. ابری که تا مدت‌ها پس از غروب آفتاب می‌درخشید.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا در کردستان، این ابر در شهرهای دیواندره، بیجار، قروه، دهگلان و سنندج به صورت واضح دیده شد که علت این پدیده نادر را از معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان جویا شدم.

علی پناهی با اشاره به اینکه این نوع ابر در ارتفاع بسیار بالا تشکیل می‌شود، افزود: با توجه به اینکه این پدیده در اکثر شهرهای غربی کشور دیده شده، براساس برآورد ما در ارتفاع ۳۰ کیلومتری سطح زمین تشکیل شده است.

وی دلیل تشکیل این نوع ابر را انعکاس نور در کریستال‌های یخ دانست و گفت: در این پدیده در لایه پایینی هوای گرم و لایه بالایی هوای سرد وجود دارد و نور در کریستال‌های یخ ساطع می‌شود و این پدیده زیبا را ایجاد می‌کند.

ماجرای ابر درخشان در آسمان کردستان چه بود؟

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این نوع ابر معمولا در اواخر فصل بهار و روزهای آغازین تابستان که شرایط جوی مستعد ایجاد آن است، تشکیل می‌شود.

وی یادآور شد: ابر زیبای دیشب در استان‌های نوار غربی کشور از جمله آذربایجان غربی، کردستان تا ایلام دیده شده که نشان دهنده ارتفاع بسیار زیاد آن است.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

نظر شما