شناسهٔ خبر: 47921653 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همه چیز درباره ضدآفتاب/ آیا مصرف ضدآفتاب و جذب ویتامین دی در مقابل هم هستند؟

ضدآفتاب‌ها از سرطان پوست و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی هم مثل آفتاب سوختگی و خشکی پوست، ضخیم شدن آن و حساسیت به آفتاب جلوگیری می‌کنند. مخصوصا برای آنهایی که در طول روز بیشتر از معرض نور خورشید قرار دارند.

صاحب‌خبر -

گروه خانواده: هوا که گرم می‌شود و نزدیکی‌های تابستان تب استفاده از ضدآفتاب بین بسیاری از افراد شروع می‌شود. خیلی از ما شنیده‌ایم که ضدآفتاب‌ها را باید در تمام روزهای سال و تمام طول روز مصرف کرد. اما به هرحال هوای گرم و حس نور خورشید روی صورت، لزوم استفاده از ضدآفتاب را برای آنهایی که عادت به استفاده مداوم از آن ندارند، یادآوری می‌کند.

ضدآفتاب‌ها چه گران باشند چه معمولی، چه خارجی و چه تولید داخل و با هر میزان فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید( SPF ) فقط برای زیبایی کاربرد ندارد. ضدآفتاب‌ها از سرطان پوست و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی هم مثل آفتاب سوختگی و خشکی پوست، ضخیم شدن آن و حساسیت به آفتاب جلوگیری می‌کنند. مخصوصا برای آنهایی که در طول روز بیشتر از معرض نور خورشید قرار دارند.

اگر می‌خواهید ویژگی‌های یک ضدآفتاب خوب را فارغ از قیمت و برند محصول بدانید و با اصطلاحات و سوالات رایج درباره ضدآفتاب‌ها آشنا بشوید، این گزارش را از دست ندهید.

 

ضدآفتاب و جلوگیری از فواید نور خورشید

وقتی به صورت مرتب و اصولی از یک کرم ضدآفتاب بر روی صورت خود استفاده می‌کنیم، مانع جذب اثرات مفید نور خورشید برای بدن خود می‌شویم. همان نور خورشیدی که جریان خون را افزایش، فشارخون را کاهش و ویتامین دی را در بدن ما ذخیره می‌کند. اما واقعیت این است که اگر شخصی به مدت سه روز در هفته و نهایتا به مدت نیم ساعت، بدن و دستهای خود را در معرض نورخورشید قرار دهد از اثرات مفید نور خورشید از جمله جذب ویتامین دی برخوردار می‌شود. از طرف دیگر ویتامین دی قابل جذب از طریق بسیاری از غذاها از جمله ماهی‌های دارای این ویتامین مثل سالمون و شیر و لبنیات هست.

پس می‌توان نتیجه گرفت که بیش از اندازه در معرض نور خورشسد بودن علاوه بر آسیب ظاهری به پوست، از نظر سلامتی هم فایده‌ای برای بدن ندارد. پس با یک رژیم غذایی مناسب و حساب شده در معرض نور خورشید بودن، می‌توان هم از فواید نور خورشید استفاده کرد و هم زیبایی و سلامت پوست را حفظ کرد.

ضدآفتاب برای ظهرهای تابستان!

تاکید اکثر متخصصان پوست و مو این است که در همه فصول سال و ساعات شبانه روز برای خروج از منزل باید از ضدآفتاب استفاده کرد. این توصیه دلیلی علمی دارد.  اشعه‌هایی که به پوست آسیب می‌رسانند UVAو UVB نام دارند. شدت اشعه UVB که عوارض بلندمت پوستی به دنبال دارد در فصل تابستان بیشتر است. اما اشعهUVA که نفوذ بیشتری بر پوست دارد، در تمام فصول سال وجود دارد و حتی در زمستان نیز این اشعه از طریق خورشید به پوست می‌رسد.

پس بهتر است همیشه از ضدآفتاب‌ها استفاده کنیم. درباره تجدید ضدآفتاب بر روی پوست هم باید به راهنما و توصیه محصولی که استفاده می‌کنیم توجه کنیم. بسیاری از شرکتهای تولیدکننده ضدآفتاب توصیه می‌کنند که کرم را هر دوساعت یک بار بر روی پوست تجدید استفاده کنیم تا اثر محافظتی آن از بین نرود.

 

فاکتور حفاظتی چیست؟

در موقع خرید ضدآفتاب اصطلاح ... را زیاد از فروشنده خواهید شنید. این اصطلاح مخفف عنوان فاکتور حفاطتی در برابر نور خورشید است و در واقع عدد آن به شما می‌گوید که ضدآفتابی که قصد استفاده از آن را دارید تا چه میزان شما را در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می‌کند.

هر دو عدد 30 و 50 که بیشترین فراوانی فاکتور حفاظتی در ضدآفتاب‌های موجود در بازار را دارند؛ بیشتر از 90درصد، پوست را در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند. این میزان محافظت‌کنندگی با تجدید به موقع ضدآفتاب، برای گذران یک روز در زیر آفتاب تابستانی کفایت می‌کند.

ضدآفتاب برای کودکان

این روزها ضدآفتاب‌های مخصوص کودک نیز در بازار موجود است. در فصل تابستان کودکان با لباسی که اغلب از بزرگسالان کمتر است، برای بازی کردن و... بیشتر در معرض نورخورشید قرار دارند. پس بهتر است از پوست آنها هم با تهیه یک ضدآفتاب مناسب  محافظت کنیم. مخصوصا کودکانی که دچار مشکلات پوستی مثل اگزما هستند اگر به علت قرار گرفتن در معرض گرما دچار تعریق و سوزش پوست بشوند، پوستشان از همیشه حساستر شده و حتی ممکن است به آفتاب حساسیت پیدا کنند. استفاده از یک ضدآفتاب مناسب جلوی این عوارض را هم خواهد گرفت.

به طور کلی ضدآفتاب‌ها به جز تفاوت در برند و قیمت و میزان فاکتور حفاظتی در استفاده برای انواع پوستها هم تفاوت دارند. برای انتخاب یک ضدآفتاب مناسب برای پوست خودمان و فرزندمان بهتر است اول با یک متخصص پوست و مو مشورت کنیم. چرا که استفاده از ضدآفتاب نامناسب خودش می‌تواند باعث آسیب به پوست بشود.

 

به بدنتان آب برسانید

کم آبی بدن و مشکلات ناشی از آن درفصل تابستان را هم جدی بگیرید. متخصصین پوست و مو در فصل تابستان علاوه بر استفاده از ضدآفتاب مناسب استفاده از کلاه و دیگر محافظ‌های پوستی و همچنین عینک آفتابی را هم توصیه می‌کنند.

از طرف دیگر مصرف مایعات و آب کافی و همراه داشتن قمقمه شخصی آب برای حضور در زیر نور خورشید برای یک روز کاری هم توصیه می‌شود. مصرف آب و مایعات در فصل گرما نقش مهمی در سلامت پوست و بدن دارد.

انتهای پیام/

نظر شما