شناسهٔ خبر: 47921504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

هشدار مقام نظامی صهیونیست به آمریکا درباره بازگشت به برجام

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا با تکرار ادعاهایش علیه کشورمان، به مقامات واشنگتن درباره ورود مجدد به برجام هشدار داد.

صاحب‌خبر -

 آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ، این هفته و در طول سفر به واشنگتن دی سی‌، به مقامات آمریکایی درباره برنامه دولت این کشور برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هشدار داد. این هشدار به عنوان آخرین تلاش‌های این رژیم برای اثرگذاری بر مذاکرات فعلی بین آمریکا و ایران در وین، مطرح شد.

او روز یکشنبه به آمریکا رسید و دو روز را به ملاقات‌هایی در پنتاگون با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، صرف کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس ستاد مشترک ارتش ضعف‌های موجود در توافق هسته‌ای فعلی را برشمرد؛ توافقی که به ایران اجازه می‌دهد در سال‌های پیش رو، از نظر کمی و کیفی پیشرفت قابل توجهی در حوزه سانتریفوژ‌ها و نیز در حجم اورانیوم غنی‌شده داشته باشد. او همچنین بر نبود نظارت در حوزه ساخت سلاح هسته‌ای تاکید کرد.»

سفر کوخاوی به آمریکا به علت درگیری ماه پیش در غزه به تاخیر افتاده بود. هم کابینه فعلی و هم کابینه قبلی رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با پیوستن مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که رسما با نام طرح جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، ابراز کرده‌اند؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و به دنبال آن تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه رژیم ایران وضع کرد.

هیئت‌های مختلفی از مقامات صهیونیست از جمله یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، و مئیر بن شابات، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در ماه‌های اخیر در تلاش برای منصرف کردن دولت بایدن از ورود مجدد به این توافق، به آمریکا سفر کرده‌اند.

کوخاوی بعد از مراسم تحلیف بایدن در نطقی آتشین طرح آمریکا برای بازگشت به برجام  را «بد» توصیف کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه خود اعلام کرد: «رئیس ستاد مشترک ارتش بر خطر ذاتی که در بازگشت به توافق هسته‌ای اولیه وجود دارد و لزوم صورت گرفتن هر اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای نظامی تاکید کرد.»

کوخاوی در طول دیدار با میلی، که آستین هم در آن حضور داشت، گفت: «ائتلاف راهبردی و نظامی با آمریکا یکی از ابعاد امنیت ملی اسرائیل است که بیشترین اهمیت را دارد. همکاری بین ارتش‌های دو طرف در سال‌های اخیرعامل تقویت کننده و تامین‌کننده منافع دوجانبه بوده است و ما به همکاری با یکدیگر علیه تهدید‌های مشترکمان در خاورمیانه ادامه خواهیم داد.»

مقامات پنتاگون عمدتا از بحث درباره محتوای این دیدار‌ها خودداری کردند و سخنگوی پنتاگون صرفا اشاره کرد میلی «بار دیگر بر تعهد آمریکا به رابطه‌اش با اسرائیل تاکید کرد»

هیئت صهیونیستی علاوه بر دیدار با میلی و آستین، برنامه‌هایی برای دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، کنت مکنزی فرمانده سنتکام، ریچارد کلارک، فرمانده عملیات‌های ویژه آمریکا، و دیگر مقامات ارشد نظامی آمریکایی داشت.

 

نظر شما