شناسهٔ خبر: 47921036 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی:

هیچ خط قرمزی برای بازرسی و حسابرسی در آستان قدس رضوی وجود ندارد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمام مجموعه‌های این آستان مقدس زیر نظر بازرسی و حسابرسی هستند و هیچ خط قرمزی برای بازرسی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در گفتگوی ویژه خبری سیما گفت: حتی گفته‌ام حساب دفتر تولیت را نیز بررسی کنند و ببینند هزینه‌ها و خرج‌ها طبق روال است یا خیر.

او افزود: مؤسسه مفید راهبر که حسابرسی از دستگاه‌های وابسته به رهبری را انجام می‌دهد در آستان قدس رضوی فعال شده و در تمامی بخش‌های این آستان مقدس حضور یافته است و تأکید کردم هرچه می‌توانند حسابرسی کنند و ضعف‌ها را به دست آورند و هیچ خط قرمزی در حسابرسی وجود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بازرسی و حسابرسی باید به صورت جداگانه و قدرتمندانه در آستان قدس رضوی فعالیت کنند ادامه داد: بنا داریم شرکت‌های اقتصادی این آستان مقدس را با یکدیگر ادغام و تصدیگری آستان قدس رضوی را به حداقل برسانیم که کار‌های مطالعاتی و کارشناسی در این زمینه آغاز شده است.

حجت الاسلام  و المسلمین مروی بیان کرد: آستان قدس رضوی سازمان شفاف و پاسخگو است، عملکرد و برنامه ما مشخص است البته هنوز بخشی دیگر باید وارد حوزه شفافیت شود. معتقدیم شفافیت اعتماد مردم به آستان قدس رضوی را بیشتر می‌کند و به سود آن است، زیرا آستان قدس رضوی مجموعه مردمی است که مردم هزینه‌هایش را می‌پردازند و ما کارگزار مردم هستیم لذا مردم باید بدانند با نذورات آنان چه می‌کنیم.

او تصریح کرد: آستان قدس رضوی فعالیت اقتصادی خارج از موقوفات ندارد به همین دلیل نام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی را به سازمان بهره‌وری موقوفات تغییر دادیم که رسالت آن استفاده مناسب و افزایش بهره وری موقوفات مردم است.

بیشتر بخوانید


تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: در حد توان خود به استقلال اقتصادی و امنیت کشور می‌اندیشیم؛ در حوزه تولید دارو و ایجاد خودکفایی در حوزه سلامت، داروی فاکتور هشت را که مربوط به بیماران هموفیلی است تولید و نیاز کشور را تأمین کردیم به گونه‌ای که کشور نیاز به واردات این دارو ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه در حوزه فعالیت اقتصادی نگاه سوداگرانه و سودگرایانه نداریم و نگاه ما به خودکفایی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: در زمینه کشاورزی کشور به دانه‌های روغنی احتیاج دارد و به همین دلیل به این مسئله ورود کرده‌ایم، زمین و بذر در اختیار کشاورزان قرار دادیم و با مدیریت و نظارت و آموزش به کشاورزان کمک می‌کنیم تا زمینه تولید داخلی فراهم شود و در فروش محصولات نیز به کشاورزان کمک می‌کنیم.

او با بیان اینکه اهل واردات نیستیم، چون به تولید داخل ضربه می‌زند و این را حرام می‌دانیم مگر برای مواد اولیه مورد نیاز، تصریح کرد: بنا به گسترش شرکت‌های دانش بنیان داریم؛ نه اینکه شرکت بوجود بیاوریم بلکه از جوانان خوش فکر و خلاق در حد امکانات و توان خود حمایت می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: شرمنده مردم و زائران هستیم؛ بنده اعتقاد دارم این زائران عزیز مهمانان حضرت امام رضا (ع) هستند. شرمندگی ما از این جهت است که نمی‌توانیم پاسخ دهیم. همه هزینه‌های ما از موقوفات و نذورات است. برخی نذورات خاص داریم که ویژه مهمانسرا است و نمی‌توانیم جای دیگری هزینه کنیم، اما موقوفات ما آنقدر نیست که بتوانیم سالی یک بار زائر را از غذای حضرت بهره‌مند کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: چهار چایخانه تدارک دیده‌ایم که سه واحد آن بهره برداری شده و واحد چهارم آن نیز در حال مکان‌یابی است تا در چهارگوشه حرم مطهر رضوی ایجاد شوند.

او افزود: وظیفه خود می‌دانیم که به زائر خدمت کرده و زیارت را تسهیل نموده و تکریم زائر را حفظ کنیم؛ درصدی موفق بوده و در بخشی هم موفق نبوده‌ایم. زائر می‌گوید در فرودگاه گیت هست و محترمانه عبور می‌کنیم، اما در اینجا جواب نمی‌دهد. در فرودگاه هر فلزی را باید تخلیه کرد، اما اگر اینجا بخواهیم این کار را انجام دهیم صف کیلومتری ایجاد می‌شود و گیت‌هایی که بتواند این وضعیت را پاسخ دهد هنوز شکل نگرفته، با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان صحبت کرده‌ایم تا امنیت زائران را تامین کرده و زیارت را تسهیل کنیم.

اقدامات فرهنگی آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اقدامات فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: مرکز کار ما فرهنگی است. در حوزه فرهنگ از نظر زیرساختی امکانات خوبی داریم و هیأتی را مشخص کرده‌ایم تا برای ۲۰ یا ۵۰ سال آینده تحقیق کنند. اینکه بتوانیم حداکثر بهره وری را داشته باشیم مهم است. ایجاد رواق و صحن‌های جدید در دست بررسی است. پیشنهاد شده که پشت بام‌ها تبدیل به صحن شود که خیلی زیباست، اما اینکه زیرساخت‌ها و سازه اجازه این کار را می‌دهد یا نه باید کارشناسی شود.

حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان کرد: در شیوع کرونا برای اشاعه فرهنگ رضوی و زیارت متعالی از فضای مجازی بهره گرفتیم. همان زیارتی که در لسان معصومین (ع) به عنوان زیارت بامعرفت وارد شده است. همچنین در صدد ایجاد کتابخانه در رواق‌های حرم منور هستیم، کتابخانه آستان قدس رضوی در کشور و در دنیا بی نظیر است و در‌های این کتابخانه از طریق فضای مجازی برای دنیا باز شده است.

او تصریح کرد: برنامه بی نهایت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ۵۰ هزار جوان و نوجوان را هدف قرار داده که سؤالات و شبهات آنان را پاسخ می‌دهد. کتاب در اختیار مردم می‌گذاریم و تخفیف‌هایی نیز در نظر می‌گیریم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به محرومیت زدایی در آستان قدس رضوی  تأکید کرد: آنچه موظف هستیم و رهبر معظم انقلاب برای ما تبیین فرموده‌اند سه مسئله است. نیازمندان و احسان جویان مجاور یا مشهدی‌ها؛ نیازمندان زائر و نیازمندان مناطقی که در آنجا موقوفه داریم لذا بخشی از درآمد موقوفه را که با وقف‌نامه تطبیق دارد خرج این نیازمندان و احسان پذیران می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: ما با کمال دقت و وسواس این کار را انجام می‌دهیم. نیازمندان و احسان جویان مجاور را غفلت نکرده‌ایم. گزارش‌ها در این حوزه کمتر است. در شیوع کرونا یک میلیون بسته کمک معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی داشتیم و در جریان سیل هم کمک مقطعی و دائم با ایجاد اشتغال داشتیم. کرونا شرایط استثنایی بود، اما بیشتر دنبال این هستیم که نیازمندان را خودکفا کرده و کار و سرمایه و شغل به آن‌ها بدهیم.

او افزود: براساس حکم رهبر معظم انقلاب موظف به همکاری با دستگاه‌های دولتی هستیم. ما دولتی نیستیم و در مقابل دولت هم نیستیم؛ اگر احتیاجی باشد همکاری می‌کنیم و قرارداد می‌بندیم. در استان سیستان و بلوچستان ۳۲۰ هکتار قرارداد بستیم و زمین‌ها را آبیاری کردیم و همکاری خوبی با دولت در جهت منافع کشور و به نفع مردم داریم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت : پارسال هم در حاشیه شهر مشهد ۳۰ هکتار زمین تحویل دادیم تا دستگاه‌های اجرایی خانه بسازند که این امر در آستان قدس رضوی سابقه نداشته است، اما برای محرومان این کار را می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان کرد: ائمه اطهار (ع) خواسته ما را اجابت می‌کنند. خداوند ائمه (ع) را برای سعادت بشر فرستاده است. برای سعادت اخروی نیاز به این بزرگان داریم و باید عاقبت بخیری و سعادت را از این بزرگان بخواهیم و بدانیم امامان مظهر جود و رافت الهی هستند.

او تصریح کرد: بنده در روز معارفه اعلام کردم که کار‌های مثبت تولیت‌های معزز گذشته را با قدرت ادامه می‌دهیم و هیچ کاری را تعطیل نکردیم. در هیچ امر سلیقه شخصی دخالت ندارد بلکه با کارشناسی در برخی کار‌ها مقداری توقف کردیم. در دوران جدید تغییر جهت‌گیری و رویکرد‌هایی اتفاق افتاد، اما این امر به هیچ عنوان به معنای مخالفت با دوره‌های گذشته نیست.

زیارت در شرایط کرونایی

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ایام محدودیت زیارت به دلیل شیوع کرونا تأکید کرد: یکی از سخت‌ترین شرایط و تلخ‌ترین دوران زندگی اینجانب دوران محدودیت زیارت برای زائران بود، اما هم دین و آموزه‌های دینی و عقلانیت و هم آموزه‌های حضرت امام رضا (ع) به ما می‌آموزد که به سلامت مردم فکر کنیم و عقلانیت را فدای احساسات و عواطف نکنیم و این توصیه اولیای الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی  با بیان اینکه وزیر بهداشت به صورت کتبی و با اهدای لوح تقدیر از آستان قدس رضوی به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تقدیر کرده است، افزود: هرکجا با نظر کارشناسان کمبودی در امکانات و تهویه هوا وجود داشت، فراهم کردیم تا شرایط برای زیارت فراهم شود.

او تصریح کرد: با تدابیر بهداشتی اندیشیده شده و نظر کارشناسان، تردد تا روضه منوره امکان پذیر شده است، البته لمس ضریح مطهر هنوز مقدور نیست.

تولیت آستان قدس رضوی به زائرشهر و زائرسرای رضوی نیز اشاره و تأکید کرد: در حال تکمیل و تجهیز زائرسرا و زائرشهر رضوی هستیم و اکنون نیز این مکان‌ها در اختیار زائران است؛ در سال ۹۸ و پیش از شیوع کرونا حدود ۳۷۰ هزار زائر اولی به همت آستان قدس رضوی به مشهد مشرف شده و در زائرسرا و زائرشهر اسکان داده شدند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: با شیوع کرونا و ایجاد محدودیت در سفر و تشرف به بارگاه منور رضوی تلاش کردیم با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی باب زیارت بسته نشود.

او با بیان اینکه ایام شیوع کرونا شرایط بسیار سختی را برای ما رقم زد، اما تجربه بسیار خوبی برای بستر سازی زیارت در فضای مجازی ایجاد کرد، افزود: در دوران شیوع کرونا هزاران ساعت برنامه از حرم مطهر رضوی در بستر فضای مجازی برای هموطنان داخل کشور و مشتاقان خارج از کشور به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو تهیه و پخش شد که بیش از یک میلیون نفر مخاطب این برنامه‌ها بودند.

 

انتهای پیام//م.م

نظر شما