شناسهٔ خبر: 47920558 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چه دلایلی آمریکا را مجاب به لغو تحریم‌های ایران می‌کند؟

یک استاد دانشگاه در گفتگویی با خبرآنلاین موضوع راستی آزمایی ها و لغو تحریم های برجامی را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا فرجی راد در خصوص چالش های موضوع راستی آزمایی و امکان حل شدن آن گفت: این موضوع حل شدنی است. آمریکایی ها معتقدند که همه اتفاقات باید به صورت همزمان اتفاق بیفتد. آنها می گویند آمریکا تحریم ها را لغو خواهد کرد و ایران باید همزمان اجازه بازرسی به بازرسان آژانس دهد. کشورهای اروپایی به همراه روسیه و چین می توانند فرمولی را تهیه کنند تا ایران با فروش نفت به مبالغ حاصل از آن دست پیدا کند. این کشورها می توانند نقش واسطه را ایفا کنند و به طور طبیعی می توانند تعهدی در این زمینه نیز به ایران بدهند. پس از مدتی که اعتمادسازی صورت گرفت طرفین می تواند به همکاری ها ادامه دهند. البته این نظر شخصی بنده است و باید برای دیگر مسائل منتظر بود.

وی در پاسخ به اظهارات مقام آمریکا درباره باقی ماندن صدها تحریم پس از رفع تحریم های برجامی گفت: باید در نظر داشت که صحبت های آقای بلینکن بیشتر جنبه خوراک داخلی دارد. همانطور که می بینیم جو بایدن برای اینکه مشکلی در روند مذاکرات به وجود نیاید ترجیح می دهد که صحبتی نداشته باشد. وی اخیرا سفر طولانی به انگلیس برای شرکت در اجلاس جی 7 داشت. در ادامه با رهبران دنیا نیز دیدار کرد و همانطور که شاهد بودیم حداقل اشاره را به برجام داشت. به غیر ترامپ که هر شب خواب ایران را می دید، روسای جمهور قبلی از جمله باراک اوباما، بیل کلینتون، جورج بوش همواره اگر سفری داشتند ایران را تهدید می کردند و از گزینه های روی میز صحبت به میان می آوردند. اما جو بایدن رویکرد متفاوتی نسبت به بحث ایران دارد. فشار کنگره سبب می شود تا وزیرخارجه آمریکا بعضا اظهارات تندی را بیان کند. اما پس از بیان چنین مطالبی در کنگره روز بعد اظهاراتش را اصلاح کرد. البته بلینکن اعتراف به اشتباه نکرد اما با زبان نرم تری سخن گفت. مقامات دولت آمریکا با تندروهای کنگره به گونه ای صحبت می کنند که به آنها بگویند در حال فشار آوردن به ایران هستند.

وی افزود: ممکن است بعضی از تحریم ها در چارچوب برجام نباشد. از طرفی ایران نیز اصرار دارد که برجام باید بدون هیچ کم و کاستی اجرا شود. از طرف دیگر ممکن است آمریکایی ها بگویند تحریم های در چارچوب برجام رفع خواهد شد. در این بین ممکن است برخی تحریم ها مربوط به داماتو و.... و یا گذشته باشد. وقتی برخی از این تحریم ها قدیمی هستند بلینکن آنها را به کنگره می فروشد و به منظور خوراک داخلی کلی گویی می کند.

این کارشناس ادامه داد: آنچه که مسلم است آمریکایی ها به دنبال حل و فصل مساله و خلاص شدن از مساله برجام هستند. از همین رو وقتی تمام پارامترهای سیاسی منطقه بررسی می شود می بینیم که آمریکایی ها در راستای خواسته های نسبی ایران مثبت عمل می کنند. خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، موضوع جنگ 11روزه غزه و کنار گذاشتن نتانیاهو با ضربه ای که به او وارد کردند، کمک چند میلیارد دلاری بابت جبران ویرانی های غزه، تشویق عربستان به گفتگو با ایران و ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن آن، تغییر مواضع در خصوص عراق از جمله این موارد مثبت تلقی می شود. علاوه بر این که آمریکایی ها "گزینه های روی میز" را دیگر بیان نمی کنند اقدامات مثبتی را نیز در پیش می گیرند. بنابراین این اقدامات به ضرر ما نیست بلکه به نفع ما است.

وی در پایان گفت: در این بین اروپا و آمریکا مشوق یکدیگر برای احیای برجام هستند. در لندن دیدیم که سران کشورها بار دیگر برای احیا و حفظ این توافق متعهد شدند. حتی گروسی مدیر کل آژانس که بحث پیدا شدن ذرات اورانیوم در سه مکان  در ایران را مطرح کرد طرف های غربی به او اعلام کردند که فعلا نیازی به گزارش در این زمینه نیست. چون در صورت گزارش نیاز به راستی آزمایی و پاسخگویی ایران است که به مذاکرات ضربه وارد می کند. بنابراین تصمیم بر آن گرفتند تا مذاکرات هر چه سریعتر به نتیجه برسد تا به مسال مهم دیگری در خاورمیانه از جمله چین و روسیه بپردازند.

>>> مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

مذاکرات برجامی در دولت رئیسی ادامه دارد؟

311311

نظر شما