شناسهٔ خبر: 47917830 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

کسری ۱.۶ میلیون تنی علوفه مراتع عشایر/ حداقل ۱۲۰ هزار تن نیاز ماهانه نهاده دامی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری‌ با تاکید بر اینکه امسال یک میلیون و 600 هزار تن کسری تامین علوفه مراتع به دلیل خشکسالی بی‌سابقه داریم، گفت: برای جبران این کسری حداقل باید ماهانه 120 تا 130 هزارتن نهاده دامی برای تداوم تولید در اختیار عشایر قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

فضل خرم در گف‌ ‌وگو با ایلنا یکی از بزرگ‌ترین‌ مشکلات سال 1400 عشایر را تامین خوراک دام عنوان کرد و افزود: خشکسالی شدید در سالجاری عشایر را با مشکل جدی تامین علوفه برای تعلیف دام‌ها مواجه کرده است.

وی ادامه داد: امسال یک میلیون و 600 هزار تن کسری تامین علوفه مراتع برای دام عشایر به دلیل خشکسالی بی سابقه داریم.

خرم با بیان اینکه تا سال گذشته که شرایط مراتع مناسب بود ماهانه 40 تا 50 هزار تن نهاده‌ی دامی برای دام‌های عشایر تامین و در بین آن‌ها توزیع می‌شد، گفت: این میزان نهاده دامی در کنار علوفه مراتع نیاز خوراک دام‌ عشایر را مرتفع می‌کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری‌ با بیان اینکه در حال حاضر برای جبران کسری مراتع دست کم باید 120 تا 130 هزارتن نهاده دامی برای تداوم تولید عشایر تامین شود، اظهار کرد: در مجموع برای 3 ماه نخست سال باید 380 تا 390 هزار تن نهاده‌دامی در بین عشایر توزیع می‌شد تا شاهد نتایج منفی کسری علوفه مراتع نباشیم، در حالی فقط 109 هزار تن نهاده‌دامی درسه ماه نخست سال توزیع شد که پاسخگوی نیاز عشایر برای تعلیف دام‌های گرسنه‌شان نیست.

وی از جمله نتایج منفی که کمبود نهاده‌های دامی به دنبال داشته است، ذبح دام‌های مولد دانست که می‌تواند در آینده وقفه در تولید و تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور ایجاد کند.

خرم با انتقاد از عدم اجرای بموقع و مناسب طرح خرید تضمینی دام عشایر، گفت: بر اساس این طرح قرار بود یک میلیون راس دام از عشایر با قیمت هر کیلوگرم 45 هزار تومان خریداری و به ازای هر کیلوگرم دام زنده 3 کیلوگرم جو به عشایر تحویل شود، اما تا امروز به دلیل ضعف ساختاری این طرح اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: اگر طرح اجرا شود نه تنها از میزان عرضه دام‌های مولد به بازار کاشته می‌شود، بلکه با تحویل حداقل 90 هزار تن جو به عشایر بخشی از کسری نهاده ‌دامی آن‌ها جبران می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری، نبود زیرساخت‌های لازم مانند ظرفیت مناسب کشتارگاهی ، سیستم بسته بندی، دیوان سالاری و مقررات دست و پاگیر مزایده و مناقصه را از دلایل موثر در عدم اجرای طرح عنوان کرد.

خرم پیشنهاد داد: برای حل مشکلات عنوان شده، اجازه صادرات یک میلیون رأس دام‌ مازاد عشایر داده شود و همچنین صدور مجوز واردت نهاده‌ دامی برای اتحادیه عشایری به شرط تخصیص ارز نیز راهگشا خواهد بود.

نظر شما