شناسهٔ خبر: 47916295 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ویژه هفته بزرگداشت قوه قضائیه؛

عدلیه در آینه تاریخ/ از شهادت بهشتی تا مهاجرت رئیسی

يکم تیر ماه آغاز هفته بزرگداشت قوه قضائیه شناخته می‌شود و پس از انقلاب تاکنون روسای متعددی بر مسند ریاست قوه قضائیه نشسته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در حادثه بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران ۷۲ تن از اعضا به شهادت رسیدند؛ این انفجار در شامگاه هفتم خرداد رخ داد بسیاری از اعضای حزب و آیت‌الله بهشتی به شهادت رسیدند.

آیت‌الله بهشتی که نام او در کنار قوه قضائیه معنا پیدا می‌کند و عده بسیاری او را به عنوان معمار قوه قضائیه پس از انقلاب می‌دانند در تیرماه ۱۳۶۰ به شهادت رسید و پس از آن برای گرامیداشت نام و خاطره ۷۲ شهید و آیت الله بهشتی از روز اول تیرماه تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شد.

دستگاه قضا یا همان عدلیه پس از انقلاب اسلامی روسای متعددی را به خود دید و آخرین رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی پس از دو سال سکان داری قوه قضائیه چند روز پیش به عنوان رئیس قوه مجریه انتخاب شد و  حال  باید به دولت برود.

وظایف قوه قضائیه چیست؟

قوه قضائیه به عنوان قوه مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی است؛ رئیس قوه قضائیه توسط مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود باید شرایطی را داشته باشد تا بتواند به وظایف و مقرراتی که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی آمده است عمل کند.

رسیدگی‏ و صدور حکم‏ در مورد تظلمات‏، تعدیات‏، شکایات‏، حل‏ و فصل‏ دعاوی‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصمیم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبیه‏ که‏ قانون‏ معین‏ می‏ کند، احیای‏ حقوق‏ عامه‏ و گسترش‏ عدل‏ و آزادی های‏ مشروع‏، نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ قوانین‏، کشف‏ جرم‏ و تعقیب‏ مجازات‏ و تعزیر مجرمین‏ و اجرای‏ حدود و مقررات‏ مدون‏ جزایی‏ اسلام‏، قدام‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمین‏ از جمله وظایف قوه قضائیه است.

عدلیه در آینه تاریخ/ از شهادت بهشتی تا مهاجرت رئیسی

معمار قوه قضائیه اولین رئیس عدلیه

اولین رئیس دستگاه قضا آیت الله بهشتی بود که در ۴ اسفند سال ۱۳۵۸ از سوی امام خمینی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب شد و در آن زمان به عنوان بلند پایه‌ترین مقام قضایی کشور شناخته می‌شد فردی که اهتمام ویژه‌ای در تدوین قانون اساسی داشته و پس از به شهادت رسیدند آیت‌الله یزدی هفته اول تیرماه را به عنوان هفته قوه قضائیه نام گذاری کرد.

پس از آیت الله بهشتی تا کنون ۶ نفر بر مسند قوه قضائیه نشسته اند و هفتمین نفر قرار است طی روز‌های آینده با حکم مقام معظم رهبری مشخص شود.

بیشتر بخوانید

پس از آیت الله بهشتی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی با حکم امام خمینی از هشتم تیرماه ۱۳۶۰ تا بیست و چهارم ۱۳۶۸ به عنوان رئیس دستگاه قضا انتخاب شد و پس از او آیت الله محمد یزدی در یک دوره ۱۰ سال ریاست دستگاه قضا را بر عهده گرفت و پس از آیت‌الله یزدی سید محمود هاشمی شاهرودی طی مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۸ بر عهده گرفت.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ بیست و چهارم مرداد ماه سال ۸۸ آيت الله صادق آملی لاریجانی را تا شانزدهم اسفند ماه سال ۹۷ به عنوان رئیس دستگاه قضا ایران منصوب کردند و پس از استعفای آیت‌الله آملی لاریجانی برای حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضایی ایران انتخاب شد.

حالا پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس سیزدهمین دولت و هشتمین رئیس جمهور ایران باید رئیس دستگاه قضا جدیدی برای هدایت قوه قضائیه انتخاب شود که طی روز‌های آینده از سوی مقام معظم رهبری فرد جدید برای قوه قضائیه منصوب خواهد شد.

عدلیه در آینه تاریخ/ از شهادت بهشتی تا مهاجرت رئیسی

فساد ستیزی شعار قوه قضائیه 

قوه قضاییه به عنوان یکی از مهمترین قوانین جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی را در راستای اجرای قوانین مبارزه با فساد برخورد با متخلفان و تدوین قوانین مهم انجام داده است از تصویب آیین نامه دادرسی ایجاد شورا‌های حل اختلاف و همچنین تاسیس دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی از اقدامات مهمی بوده است که طی سالیان اخیر در دستگاه قضا انجام گرفته است.

یکی از مهمترین اقداماتی که سال گذشته رئیس دستگاه قضا آن را انجام داد ابلاغ سند تحول قضایی بود در این سند مهمترین چالش‌ها و مشکلات دستگاه قضائی در راستای حل مشکلات مردم پیش بینی شده است و قوانین متعددی برای کمک به زندانیان شهروندان تدوین قوانین و رسیدگی به پرونده‌های متعدد تدوین شده است.

فسادستیزی و ایجاد آرامش برای مردم از جمله مهم‌ترین مواردی است که از دوره اول ریاست قوه قضائيه تاکنون و طی سال‌های پس از انقلاب همواره در دستور کار روسای دستگاه قضا قرار داشته است.

حالا هفته قوه قضائيه برای بهتر شدن روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی دریافت گزارش‌های مردمی درباره واخواهی آن‌ها در محاکم و همچنین مبارزه جدی‌تر با فساد فرصت مناسبی است تا گزارش یک ساله قوه قضائيه مشخص شود و راه فسادستیزی با قوت ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما