شناسهٔ خبر: 47903583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آخرین وضعیت پتروشیمی چابهار/ تولید تجاری تا پایان سال شروع می‌شود؟

صاحب‌خبر -

شهرک پتروشیمی نگین مکران با 1200 هکتار اراضی و بیش‌از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ساخت و  توسعه زیرساخت آماده شده و در حال استقرار واحدهای پتروشیمی است.

شهرک پتروشیمی چابهار با هدف‌گذاری 30 میلیون تن مواد پتروشیمی بالادست و پایین دست در راستای طرح توسعه سواحل مکران و استقرار صنایع آبر در کنار دریا از 91 شروع شده است و ساخت اولین واحد تولیدی آن نیز از سال 94 آغاز شده است.

سرمایه‌گذار عمده این شهرک، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح( ساتا) است و سرمایه‌گذاران بزرگ و خرد دیگر هم با این شرکت همراه هستند تا شهرک پتروشیمی نگین مکران را بسازند.

هلدینگ پتروشیمی نگین مکران در توضیحات فنی درباره این شهرک نوشته: در تعریف اولیه شهرک 18 مجموعه پتروشیمی در نظر گرفته شده بود که با توجه ملاحظات زیست محیطی صرفاً با 6 واحد آن موافقت شد. در این راستا برای استفاده مطلوب از مابقی اراضی پیش‌بینی شده در سایت با یک مطالعه مفصل نسبت به اصلاح و توسعه خوشه‌های پتروشیمی در این محدوده اقدام می‌شود.

به گفته این هلدینگ: 5 واحد پیشرفته GTX،یک واحد تولید اوره-آمونیاک و نیز یک مجتمع یوتیلیتی(پشتیبان آب و برق) متمرکز برای تامین نیازهای این واحدها پیش بینی شده است که در مجموع 8.5 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: واحد پتروشیمی بدرشرق با ورود تجهیزاتش از دیگر واحدها جلوتر است و به زودی وارد فاز تولید می‌شود؛ به مراتب بقیه واحدها برای تولید 8.5 میلیون تکمیلی نیز وارد مدار می‌شوند.

احمدعلی موهبتی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: همزمان خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار به عنوان خوراک اصلی پتروشیمی هم با جدیت درحال کار است.

وی تصریح می‌کند: پتروشیمی چابهار عمدتا برای جلوگیری از خام فروشی و با تاکید بر صادارت احداث می‌شود؛ به سبب قرارگیری چابهار در  کرویدرهای بین‌المللی ترانزیتی و اتصال به اقیانوس هند، صادرات مواد پتروشیمی از چابهار صرفه اقتصادی بالایی دارد و پتروشیمی چابهار هم صادرات محور ساخته می‌شود.

نظر شما