شناسهٔ خبر: 47891244 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رضا توکلی در گفتگو با «جوان»:

هم توجه به ذائقه مخاطب مهم است و هم تقویت فرهنگ

روزنامه جوان

قضاوت مردم درباره خوبی یا بدی یک سریال یا برنامه تلویزیونی می‌تواند معیاری برای محک کیفیت باشد، اما این کافی نیست.

صاحب‌خبر -

قضاوت مردم درباره خوبی یا بدی یک سریال یا برنامه تلویزیونی می‌تواند معیاری برای محک کیفیت باشد، اما این کافی نیست.
رضا توکلی، بازیگر باسابقه با بیان این مطلب به «جوان» گفت: اگر مردم از سریالی خوششان نیامده است، نباید اصرار کرد سریال ویژگی‌هایی دارد که مردم از درک آن عاجزند و بالعکس وقتی مردم از سریالی استقبال می‌کنند باید نسبت به آن تأمل کرد. بازیگر «زیرزمین» ادامه داد: معتقد نیستم هنرمند باید ذائقه را کلاً به دست مخاطب بسپرد بلکه هنرمند باید به طریق درست و منطقی ذائقه‌سازی کند و در فرهنگسازی پیشگام باشد، با این حال توجه به ذائقه مخاطب و تقویت فرهنگ بازی روی یک لبه باریک است. توکلی افزود: خودم به عنوان بازیگر نگاهم به مخاطب است و بازیگر باید نگاه کند مخاطب چه می‌گوید و چه می‌خواهد و سعی کند بر اساس مخاطب، پیش برود. مخاطب باید آزادانه بازی‌های ما را نقد کند، چون در خلال این نقد‌ها می‌توان به یکسری نکات مثبت برای ارتقای کیفیت هم دست یافت.
این بازیگر درباره اینکه برخی صاحبان آثار از نقد‌ها آزرده می‌شوند، گفت: آدم‌های باتجربه و حرفه‌ای معمولاً از نقد آزرده نمی‌شوند، چون نقد‌ها جزئی از کار هنری هستند و نمی‌شود کاری خلق کرد و انتظار نقد و نظر نداشت. بازیگر «او یک فرشته بود» با رد رقابت مبتنی بر سوءتفاهم در میان همکاران هنری گفت: رقابت سازنده هیچ ایرادی ندارد ولی رقابتی که پایه‌اش سوءتفاهم باشد به جایی نمی‌رسد. زمانی بود که پرکاری من در سریال‌های مناسبتی برخی همکاران را آزرده کرده بود ولی خودم شخصاً هر جا می‌رفتم سعی می‌کردم بزرگان کم‌کار بازیگری را معرفی کنم تا از آن‌ها استفاده شود. توکلی تأکید کرد: خودم هیچ گاه از این دلخور نشدم که چرا در فلان فیلم یا سریال، نقشم با دیگری عوض شده منوط به اینکه به نظر مردم احترام گذاشته شود. وقتی مردم دوست دارند فلان همکار را در نقش اول یک کمدی ببینند، چه ایرادی دارد من نقش مکمل بازی کنم. بازیگر «پنج دقیقه تا بهشت» عنوان کرد: مردم از من کلی خاطره خوب در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف دارند و حالا اگر به جای نقش یک، سراغ یک نقش مکمل جذاب بروم نه تنها مخاطب پس نخواهد زد بلکه باز هم اقبال نشان می‌دهد. توکلی خاطرنشان کرد: مخاطب از ما ساخت خاطرات خوب را می‌خواهد و در جهت برآورده شدن این انتظار باید تلاش کنیم. واقعاً فرقی ندارد من نقش اصلی باشم یا نه، باید تلاش کرد مردم از سریال‌ها راضی باشند.
این بازیگر گفت: همان طور که ما بازیگران مختاریم پیشنهادی را قبول کنیم یا نه، بینندگان هم مختارند از سریال یا فیلمی خوششان بیاید یا نه، پس برای برخورد با آرای مخاطب کوشش کنیم و صبرمان را بالا ببریم و با گوش جان همه نقد‌ها را بشنویم.

نظر شما