شناسهٔ خبر: 47887274 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک موش نر باردار شد

تهران- ایرنا- محققان چینی در جریان آزمایشی موفق شدند با پیوند رحم به یک موش نر، این جاندار را باردار کنند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه پزشکی «ناوال» در شانگهای اعلام کردند که این آزمایش ممکن است «تأثیر عمیقی در زیست شناسی تولید مثل» داشته باشد. آنها پیامدهای این کار را در مورد انسان ها بیان نکردند اما این آزمایش پس از انجام مطالعاتی در مورد امکان پیوند رحم به زنان تراجنسیتی (ترانس) صورت گرفت.

محققان برای این کار یک موش نر و ماده را با اتصال پوست آنها و تقسیم خونشان به یکدیگر متصل ساختند و یک موش نیمه نر و نیمه ماده ایجاد کردند. سپس به موش نر یک رحم پیوند زدند و جنین هایی را در رحم هر دو موش های نر و ماده کاشتند. این جنین ها مجاز بودند یک دوره کامل یعنی ۲۱.۵ روز رشد کنند سپس از ۲۷ جنینی که در بدن موش نر کاشته شده بود، ۱۰ جنین با موفقیت از طریق عمل سزارین به دنیا آمد.

این محققان گفتند: یک مدل حیوانی پستانداران برای بارداری مردان توسط ما ساخته شده است. اما بسیاری از محققان دیگر این تحقیق را به عنوان عملی غیراخلاقی رد کردند.

محققان اعلام کردند که آنها این تحقیق را با الهام از اسب های آبی انجام داده ند که جنین در رحم یک اسب آبی نر رشد می کند و این جاندار نر وظیفه به دنیا آوردن جنین را بر عهده دارد. در اسب‌های دریایی برخلاف بسیاری از موجودات، جنس نر به جای ماده وظیفه به دنیا آوردن نوزاد را به عهده می‌گیرد.

اسب‌های دریایی نر برای بچه‌دار شدن، دارای یک کیسه مخصوص قرار گرفتن بچه هستند. هنگام جفت‌ گیری، حیوان ماده تخم‌ های خود را داخل این کیسه می‌ ریزد. جانور نر، ابتدا این تخم‌ ها را بارور می‌ کند و آنها را تا زمانی که نوزادها بیرون بیایند، در داخل کیسه نگاه می دارد و سپس نوزادان کامل شکل‌یافته را در دریا رها می‌کند.

بارداری مردان طبیعتاً یک پدیده فوق العاده نادر است؛ به قدری نادر است که syngnathidae ، یک خانواده ماهی شامل اسب های دریایی، ماهیان لوله ای و اژدهای دریایی، تنها گونه شناخته شده ای هستند که در آن نرها در بارداری فرزندان را حمل می کنند.

این مطالعه بر اساس آزمایشات قبلی انجام شده است که در آن جنین های موش در قسمت های دیگری از بدن موش نر - نه رحم - کاشته می شد، اما فقط برای مدت کوتاهی رشد می کرد.

نظر شما