شناسهٔ خبر: 47886719 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم ؛

کیفیت هوای قم در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت

بهشتی پور گفت: متأسفانه وضعیت هوای شهر قم درحال حاضر ناسالم است و این وضعیت حداقل تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،سید محمدرضا بهشتی پور مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: با توجه به وزش باد شدید در روز‌های گذشته، میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در هوای شهر قم به شدت افزایش یافته و هوای این شهر را در وضعیت ناسالم و در برخی ساعات خیلی ناسالم و خطرناک قرار داده است.

 مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم با بیان اینکه آلودگی هوای شهر قم بر اثر گرد و غبار حداقل تا روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: در وضعیت آلودگی هوا، همه افراد به ویژه بیماران قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کرده و توصیه‌های بهداشتی و غذایی را رعایت کنند.

بهشتی پور بر ضرورت تخصیص حقابه‌های زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم تأکید کرد و گفت: با قطع حقابه ها، کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، بیش از ۱۰۵ هزار هکتار کانون‌های گرد و غبار در قم شکل گرفته است.

مدیر روابط عمومی محیط زیست قم تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل فرسایش خاک و از میان رفتن پوشش گیاهی به ویژه در دشت مسیله و حسین‌آباد میش مست، کانون‌های گرد و غبار با کمترین وزش، ریزگرد‌های خود را به سمت شهر قم روانه می‌کنند.

بهشتی پور با بیان اینکه کانون‌های گرد وغبار در قم، ۲۵ درصد از جمعیت کشور را به شدت تهدید کرده و از مهمترین معضلات زیست محیطی قم بشمار می‌رود، اظهار داشت: دشت‌های تشنه قم با عدم تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی، در حال زایش بیش از ۴۰۰ هزار هکتار کانون مستعد گرد و غبار است.

او با بیان اینکه در سال گذشته با وجود نزولات جوی بهتر، باز هم یک چهارم سال هوای شهر قم در وضعیت ناسالم قرار داشت، گفت: متأسفانه از ابتدای امسال تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد روز‌های ناسالم قم دو برابر شده و به ۱۳ روز رسیده است.

مدیر روابط عمومی محیط زیست قم در پایان خاطرنشان کرد: معضلات و چالش‌های زیست محیطی استان قم به شدت نیازمند توجه مسئولان استانی و ملی است و در صورت غفلت و کم توجهی، با بحران‌های جدی از جمله خشک شدن دریاچه نمک و ریزگرد‌های نمکی مواجه خواهیم شد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به قرار گرفتن هوای قم در وضعیت ناسالم آورده است: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان، سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب ورزند همچنین سایر افراد باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند.

اطلاعیه حاکیست:در چنین شرایطی، عدم خروج غیر ضروری از ساختمان به منظور کاهش تماس مستقیم با آلاینده هوا، عدم انجام فعالیت‌های بدنی شدید به منظور کاهش آسیب به دستگاه تنفسی و سیستم قلب و عروق، استفاده از ماسک تنفسی مناسب و استاندارد برای افرادی که به اقتضای کاری چند ساعت در فضای باز قرار دارند، عدم استعمال دخانیات به منظور کاهش استرس به سیستم قلب و عروق، نوشیدن آب زیاد به جهت تسهیل خروج املاح و ذرات آلوده از بدن، شستشوی صورت با آب و صابون و نیز شستشوی مجاری تنفسی فوقانی به منظور کاهش عوارض و حساسیت و همچنین استفاده از رژیم غذایی مناسب از قبیل استفاده کافی از سبزیجات و میوه‌جات از قبیل پرتقال، سیب، لیمو، کلم، کرفس، فلفل و ... و مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب توصیه می‌شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما