شناسهٔ خبر: 47886520 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برخی افراد در انجمن نورد سلایق شخصی خود را مطرح می کنند/ همه نوردکاران بزرگ موافق حضور در بورس کالا هستند

مدیرعامل مجتمع فولاد کویر گفت: همه نوردکاران بزرگ و اصلی کشور صددرصد موافق ورود به بورس کالا هستند و در این میان اگر فردی درحوزه نورد نسبت به بورس کالا اعتراض دارد،یا به درستی سازوکار معاملاتی برای او تبیین نشده و یا سلایق شخصی خود را مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

احمد خوروش در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این پرسش که چرا برخی تولیدکنندگان مقاطع، همواره پرچم مخالفت با بورس کالا را در دست دارند، اظهار داشت: هیچ تولیدکننده نوردی با ظرفیت تولید بالا، مخالف حضور در بورس کالا نیست و اگر کسی هم در انجمن نوردکاران نسبت به بورس کالا اعتراض دارد، یا به درستی سازوکار معاملاتی برای او تبیین نشده و یا ممکن است ضربات ناخواسته ای از برخی فضاها خورده باشد که نسبت به تغییر وضعیت هراس داشته باشد. 
او خاطرنشان کرد: من اطمینان می دهم همه نوردکاران بزرگ و اصلی کشور صد درصد موافق ورود به بورس و استفاده از ابزارهای جدید مالی هستند.
خوروش تاکید کرد: برخی افراد که دقیق با موضوع برخورد نمی کنند نیز هستند که سلایق شخصی خود را مطرح کرده و در جهت مخالفت با بازار مالی شفاف صحبت می کنند.
به گفته او انجمن نوردکاران ایران نیز اگر با عرضه کالا در بورس مخالفت می کند به نظر می رسد نسبت به این مساله ناآگاه است و لازم است با دقت بیشتری به مسایل بازار نگاه کند. 
مدیرعامل مجتمع فولاد کویر متذکر شد: اعتقاد داریم بورس کالا فضایی شفاف و سالم برای فعالان بازار مهیا می کرده و باعث آرامش در بازار شده است.

 راه اندازی معاملات گواهی سپرده میلگرد تا پیش از دولت دوازدهم
خوروش با اعلام این خبر جدید که راه اندازی معاملات گواهی سپرده میلگرد طی رایزنی با بورس کالا در دستور کار قرار دارد، گفت: به عقیده بنده، شرکت ها به خصوص شرکت های بورسی هرچقدر شفاف تر عمل کنند، هم سهامداران و هم بازار اعتماد بیشتری به آن شرکت پیدا خواهند کرد.
او افزود: بر همین اساس رایزنی با مسئولان بورس کالا داشتیم تا محصولات تولیدی شرکت های نورد یعنی میلگرد در بورس با استفاده از گواهی سپرده عرضه شود و پیش بینی می شود در آینده نزدیک و تا پیش از پایان دولت دوازدهم این ابزار راه اندازی شود.
مدیرعامل فولاد کویر تصریح کرد: با توجه به نتایجی که از عملکرد بازارهای دیگر در بخش کشاورزی و یا سکه و برخی از محصولات دیگر به دست آمده، به نظر می رسد ایجاد معاملات گواهی سپرده کالایی در بازار میلگرد نیز می تواند نتایج مشابه و مثبتی داشته باشد. به این ترتیب که با عرضه میلگرد به وسیله گواهی سپرده، خریداران خرد که حتی زیر یک تن نیاز به محصول دارند می توانند خرید محصول انجام دهند و از آن مهم تر می توانند در این بازار سرمایه گذاری کنند. 

کسی نمی تواند مهندسی بازار انجام دهد
خوروش معتقد است: طبق تجاربی که در بازار به دست آورده ام، اطمینان دارم که استفاده از گواهی سپرده میلگرد در بورس می تواند بسیاری از دلالی ها در بازار میلگرد را جمع کند و دیگر افراد سودجو نمی توانند مهندسی بازار انجام دهند؛ به عبارت دیگر از طریق این ابزار معاملاتی بورس کالا می توان به شفافیت و سالم شدن بازار کمک ویژه ای کرد.  
او با اشاره به اینکه گواهی سپرده کالایی مزایای دیگری نیز دارد بیان کرد: علاوه بر بهبود عملکرد بازار و حذف سوء استفاده ها، با استفاده از معاملات گواهی سپرده میلگرد، می توان برخی موانع را از پیش روی فعالان اقتصادی برداشت. به طوری که افراد با استفاده از گواهی سپرده، از پرداخت مالیات هم معاف می شوند؛ فعالان حوزه کالایی همواره برای هر عملیات مالی باید مالیات پرداخت کنند اما در این ابزار جدید مالی تا مرحله نهایی یعنی تخصیص کالا به مصرف کننده نهایی تمام مالیات ها حذف می شود و عملیات مالی در این بازار کاملا معاف از مالیات خواهد بود.

تعامل با بورس برای اصلاح فاصله قیمت شمش و میلگرد
خوروش در ادامه به فاصله قیمت بین شمش و میلگرد اشاره کرد و گفت: امروز یک فاصله قیمت بین شمش و میلگرد ایجاد شده که غیرمنطقی است. در حال حاضر فاصله قیمت بین 2 تا 5 درصد بوده و از اواخر سال گذشته تا امروز هیچ گاه این فاصله از 7 درصد بیشتر نشده است؛ این در حالی است که فاصله قیمت منطقی حدود 13 درصد است.
این فعال اقتصادی اظهار کرد: یک تعدادی از شرکت ها خودمصرفی هستند و هزینه های تحمیلی ندارند که بین 2 تا 3 شرکت مانند ذوب آهن و خراسان هستند. برای این شرکت ها این فاصله قیمت مطلوب است. اما 90 درصد تولیدکنندگان اصلی میلگرد و مقاطع طویل، شمش مورد نیاز را خارج از سایت خود تهیه می کنند در نتیجه هزینه هایی مانند خواب سرمایه، پرتی و هزینه حمل به مجموع هزینه های آنها اضافه می شود. همین هزینه ها بیش از 8 درصد به واحدها تحمیل می کند و در نتیجه همه واحدها با ضرر کار می کنند.
او با اشاره به تعامل مثبت نوردکاران با بورس کالا عنوان کرد: خوشبختانه طی رایزنی و برگزاری جلسه با مدیران بورس کالا، اقدامات را در جهت اصلاح چالش به وجود آمده در زمینه قیمت شمش و میلگرد آغاز شده که به زودی اثرات این تعامل را در روند بازار شاهد خواهیم بود.

سلامت بازار با ورود کل زنجیره به بورس 
خوروش در بخش پایانی این مصاحبه به تاکید بر عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا اشره کرد و گفت: این یکی از بهترین اتفاقاتی است که برای زنجیره فولاد خواهد افتاد به شکلی که برای عرضه محصولات، موارد به صورت تخصصی با بورس پیش خواهد رفت تا اهداف مد نظر که در نهایت توسعه متوازن زنجیره تولید فولاد است، محقق شود. 
به گفته او، ورود کل زنجیره به بورس کالا باید ضرایب قیمتی کاملا منطقی و کارشناسی تعیین شود تا همه زنجیره بتواند از تولید سود منطقی ببرند. 
مدیرعامل فولاد کویر معتقد است: یکی از نکاتی که باید در بحث عرضه محصولات در بورس در نظر داشت حذف دخالت های دستوری دولت است لذا ورود دولت به این بازار، تعادل و نظم بازار را به هم می زند و نتایج نامطلوبی به دنبال می آورد. 
خوروش در پایان اذعان کرد: در صورتی که مداخله دستوری دولت در روند معاملات بازار حذف شود و در مقابل اگر همه زنجیره فولاد در بورس سلف فروشی کنند، بازار با سلامت کامل به فعالیت خود ادامه می دهد.

انتهای پیام/

نظر شما