شناسهٔ خبر: 47886294 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو جلد نخست تجربه‌نگاری‌های وزارت فرهنگ در حوزه کتاب منتشر شد

تهران- ایرنا- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای انتقال مکتوب تجارب و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی به نسل‌های بعدی یک مجموعه ۳۴ جلدی گزارش اقدامات سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را تدوین کرده که دو جلد نخست با محوریت حمایت از کتابفروشان و طرح‌های ترویجی منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

از آنجا که یکی از نقاط ضعف ساختار اداری در ایران منتقل نشدن مکتوب تجارب و دستاوردها به نسل‌های بعدی است، وزارت فرهنگ و ارشاد تلاش کرده با هدف انتقال تجربه‌های مدیریت فرهنگی، کمک به شکل گیری دانش بومی در مدیریت و شناخت ظرفیت ها و موانع پیش روی فعالیت های فرهنگی گزارشی از اقدامات قابل اعتنا را با نگاه کارشناسی و آسیب‌شناختی تبیین و در شمارگان محدود در اختیار اصحاب دانش و فرهنگ و هنر و تصمیم سازان و سیاستگذاران عرصه فرهنگ قرار دهد.

در این راستا مجموعه ۳۴ جلدی گزارش تجربه های اقدامات و فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را در گفت وگو با مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران دستگاه بزرگ فرهنگی کشور تدوین کرده است.

اولین جلد این مجموعه با عنوان شبکه روستاهای دوستدار کتاب و جشنواره روستاها وعشایر دوستدار کتاب به معرفی این رویداد و نحوه شروع جشنواره در سال ۹۳ از ایده پردازی یک نویسنده تا روند برگزاری در طول هفت سال پرداخته است.

در این جلد تجربه نگاری مکتوب به هدف برگزاری این جشنواره از جمله عدالت فرهنگی و توسعه و ترویج کتاب خوانی در سراسر کشور و کمک به روستاها و مناطق عشایری، توسعه زیرساخت هایی همچون کتابخانه ها، کتابفروشی ها وغیره، افزایش همکاری و مشارکت های نهادهای مردمی، مدنی و غیرمدنی و غیردولتی، جذب امکانات و سرمایه های عمومی و خصوصی برای ترویج کتابخوانی در روستاها، تمرکززدایی، توجه به برنامه های محلی برای ترویج کتابخوانی در روستاها و حمایت از ایده های نو و ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و تلاش برای تامین بودجه لازم برای گسترش فعالیت های این حوزه و غیره اشاره شده است.

افزایش تعداد روستاهای شرکت کننده در این جشنواره از ۶۲۰ روستا در اولین دوره به ۱۴۱۹ روستا در دوره ششم، معرفی روستاهای برگزیده در طول هفت دوره برگزاری همچون «رمین در استان سیستان»، «رحیم آباد در کرمان»، «ضامن جان در استان مرکزی»، «دهکوهان در کرمان جنوب»، «ابراهیم آباد در یزد»، «ینکیجه» در کردستان، «گوگ تپه در آذربایجان غربی»، «ابویسان در خراسان رضوی»، «پوده در اصفهان» و «خرماکلا» در مازندران از جمله مطالبی است که در این کتابچه به آنها پرداخته شده است.

در پایان نیز این جشنواره از قول مدیران و متولیان آن مطالبه اجتماعی و فرهنگی مردم و نیازمند افزایش اعتبارات و استمرار خوانده شده است.

دومین جلد از این مجموعه با عنوان برنامه های حمایتی از کتاب فروشی ها نیز به مطالبی در این حوزه از جمله پیش نویش برنامه حمایت از کتابفروشی ها، دست در دست برای معافیت از مالیات، شارژ کتاب فروشی ها با برداشتن بار حامل های انرژی، از دولت حرکت از بخش خصوصی برکت، پای درد دل توزیع کنندگان در ۲ فصل و فصل سوم «از نمایشگاه های استانی تا طرح های فصلی کتاب» و فصل چهارم شرح پیوند کتابفروشان با طرح های فصلی پرداخته شده است.

نظر شما