شناسهٔ خبر: 47886211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

عبدالباری عطوان مطرح کرد؛

۴ دلیل برای خروج سامانه‌های دفاعی آمریکا از غرب آسیا

یک تحلیلگر عرب‌زبان در گزارشی نوشت: تصمیم به خارج کردن سامانه‌های دفاعی آمریکا از حاشیه جنوبی خلیج‌فارس بعد از شکست مفتضحانه سامانه گنبد آهنین در جنگ اخیر غزه انجام شد، اقدامی غافلگیرکننده که بیانگر چهار واقعیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، عبدالباری عطوان در گزارشی که روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم منتشر کرد، نوشت: به‌طور غیرمنتظره و درحالی‌که روند افزایش قدرت موشکی ایران و متحدانش در منطقه به‌ویژه در حاشیه جنوبی خلیج‌(فارس) ادامه دارد، روزنامه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا خبر از کاهش تعداد سامانه‌های پدافند هوایی خود در منطقه و به‌طور مشخص عربستان، عراق، اردن و کویت می‌دهد و وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) این روند را از اول ژوئن آغاز کرده است. پنتاگون با تأیید این خبر، به دروغ آن را این‌گونه توجیه کرد که سامانه‌ها به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. به این دلیل ادعای آن‌ها دروغ محض است که معمولاً مهندسان و کارشناسان برای تعمیر سامانه‌ها به مکان‌هایی که در آنجا قرار دارند، فرستاده می‌شوند و برعکس موضوع مرسوم نیست.

طبق این گزارش، عربستان در زیر حملات موشکی و بمباران پایگاه‌های خود به‌وسیله انصارالله یمن قرار دارد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان تماس گرفت و از این تصمیم غیرمنتظره پرده برداشت. تاکنون هیچ واکنش علنی از سوی عربستان در برابر این اقدام غافلگیرکننده صادر نشده است. نباید فراموش کرد این اقدام را دولت دموکراتی انجام می‌دهد که دوستی عمیقی با ریاض دارد. در مقابل عربستان تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور شکست‌خورده آمریکا و جرد کوشنر، داماد یهودی‌اش قرار داد.

۴ دلیل برای خروج سامانه‌های دفاعی آمریکا از غرب آسیا سامانه دفاع موشکی پاتریوت

عطوان می‌نویسد: آمریکا باتری‌های سامانه‌های موشکی پاتریوت و سامانه موشکی تاد را در دوره ترامپ برای حراست از عربستان در برابر موشک‌های حوثی‌ها (جنبش انصارالله) که تأسیسات نفتی عربستان را در بقیق، خریص و پیش‌تر در تأسیسات آرامکو واقع در بندر جده، جیزان و خطوط لوله‌ انتقال نفت خلیج فارس تا بندر ینبع هدف قرار می‌دادند و نیز برای مقابله با حمله موشکی احتمالی ایران و رفع نگرانی از خاندان حاکم سعودی ارسال کرده بود.

به‌نوشته این تحلیلگر عرب‌زبان، نکته قابل توجه این است که تصمیم خارج کردن سامانه‌ها بعد از شکست مفتضحانه سامانه گنبد آهنین در جنگ اخیر غزه انجام شد، سامانه‌ای که پیشرفته‌ترین نسخه سامانه‌های پاتریوت به‌شمار می‌رفت و دولت جو بایدن نیز به‌طور یک‌جانبه اعلام کرد تمام نیروهای آمریکایی را تا سپتامبر از افغانستان خارج می‌کند. این تصمیم غافلگیرکننده بیانگر چهار واقعیت است:

بیشتر بخوانید:

چهره غرب آسیا در جنگ بعدی تغییر خواهد کرد

نخست، اینکه آمریکا به شکست خود در تمام جنگ‌های عراق، سوریه، خلیج‌فارس، افغانستان و یمن اعتراف کرده و تصمیم به کاهش خسارت‌ها و نجات خود و پول‌هایش از جنگ‌های بیهوده پایان ناپذیر گرفته است.

دوم، اینکه آمریکا قصد دارد توجه خود را به منطقه شرق آسیا و به‌طور مشخص چین معطوف کند که بزرگ‌ترین خطر را برای منافع آمریکا، نفوذش و مهم‌ترین متحدانش در این منطقه حساس ایجاد کرده است. منظور ژاپن، کره‌جنوبی، فیلیپین، تایوان، استرالیا و چند کشور دیگر است.

تصمیم به خارج کردن سامانه‌های موشکی آمریکا از منطقه بعد از شکست مفتضحانه سامانه گنبد آهنین در جنگ اخیر غزه گرفته شد

سوم، اینکه دیگر نمی‌توان به آمریکا به‌عنوان متحدی قوی اعتماد کرد، زیرا آن‌ها زمانی‌که منافعشان در معرض تهدید قرار می‌گیرد، اولویت‌ها و راهبردهای دفاعی و منافع اقتصادی‌شان را تغییر می‌دهند و حتی دوستانشان را رها می‌کنند.

چهارم، اینکه جنگ‌های آتی دیگر صرفا با ادوات نظامی نیست و از نوع سایبری و با پهپادها خواهد بود. این یعنی سامانه‌های دفاعی کلاسیک، قدیمی و نامناسب هستند و باید آن‌ها را کنار گذاشت و به جای آنها سامانه‌های مدرن و متناسب با شرایط میدانی را مستقر کرد.

عطوان در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفت از خاورمیانه عقب‌نشینی کند و اکنون برای متحدان عربی و اسرائیلی‌اش تنها یک گزینه باقی می‌ماند و آن، این است که با دست خودشان و با کمترین کمک از سوی واشنگتن، قدرت را در طبقی از طلا بگذارند و به ایران و محور مقاومت تقدیم کنند و تسلیم شوند؛ مانند همان کاری که جورج بوش پسر با حمله به عراق و حمایت اعراب کرد. امروز قدرت در جمهوری اسلامی ایران در دستان سیدابراهیم رئیسی، از نیروهای انقلابی قرار گرفت و همه نهادها و قوای این کشور تحت لوای نیروهای انقلابی و متحد قرار دارند. اوضاع اکنون تفاوت کرده و ممکن است داستان دیگری در راه باشد.

انتهای پیام/۴۰۳۳/

نظر شما