شناسهٔ خبر: 47886198 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مجوز پاکستان به قرقیزستان برای استفاده از بنادر گوادر و کراچی

در دیدار وزرای امور خارجه قرقیزستان و پاکستان اعلام شد «بیشکک» می‌تواند از بنادر دریایی گوادر و کراچی استفاده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در حاشیه اجلاس دیپلماتیک آنتالیا «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان با «شاه محمود حسین قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور به لزوم افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه، برگزاری رایزنی‌های سیاسی منظم بین وزارتخانه‌های خارجه و بازدیدهای رسمی اشاره کردند.

قزاق بایف با اشاره به سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی که با پتانسیل‌های دو کشور مطابقت ندارد، به طرف پاکستانی پیشنهاد کرد در سال جاری جلسه عادی کمیسیون بین دولتی را برگزار کند.

علاوه بر این، وی ابراز امیدواری کرد که دولت پاکستان در اقدام سریع دانشگاه‌های پزشکی قرقیزستان را از "لیست سیاه" کمیسیون پزشکی پاکستان خارج کند.

قریشی نیز از وزیر خارجه قرقیزستان، دعوت کرد تا یک سفر رسمی به پاکستان داشته باشد.

وی با اشاره به آمادگی پاکستان برای کمک به قرقیزستان بیان کرد که قرقیزستان می‌تواند از بنادر دریایی گوادر و کراچی استفاده کند.

شایان ذکر است، این توافق و آمادگی بر مبنای توافق چهار جانبه پاکستان –چین- قرقیزستان - قزاقستان در مورد حمل و نقل ترانزیتی است.

در این دیدار، طرفین در مورد خروج کامل نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان در سال جاری ، توجه ویژه ای به موضوعات مقابله مشترک با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تقویت امنیت منطقه داشتند.

قزاق بایف از طرف پاکستانی درخواست کرد تا از قرقیزستان برای حمایت از نامزدی این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای دوره 2023-2025 و همچنین اعضای غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل برای دوره 2027-2028 حمایت کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما