شناسهٔ خبر: 47886048 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

چرا فیفا رنکینگ خارج از نوبت داد؟

سیدبندی جدید و شاید تغییر سرنوشت تیم ملی!

رنکینگ تازه فیفا که سرنوشت سیدبندی در قاره آسیا را تغییر داده، در آینده تیم ملی ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که تصور می‌شد سیدبندی لازم برای قرعه کشی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی بر اساس رنکینگ ماه مه فیفا انجام می‌شود اما هفته گذشته و به صورت ناگهانی، فیفا رده بندی تازه ای را اعلام کرد که در آن تغییراتی جزئی اما مهم وجود داشت؛ امارات جای عراق را در سید سه گرفت تا احتمال همگروهی عربستان و امارات متحده عربی از بین برود - موضوعی جنجال برانگیز در حوزه فوتبال آسیا.

 

آنطور که در ماده 20 آیین نامه مقدماتی جام جهانی 2022 قطر آمده، «قرعه کشی باید بر اساس رنکینگ» انجام شود اما جزئیات آن را فیفا یا کنفدراسیون هر قاره اعلام خواهد کرد. در این آیین نامه که البته پیش از شیوع ویروس کرونا منتشر شده، تاریخ دقیقی برای قرعه کشی، اعلام رنکینگ و موارد این چنینی نیامده اما مسئله اصلی این است که قرار بود رنکینگ تازه فیفا در ماه آگوست (مرداد و شهریور) اعلام شود.

 

اگر فیفا بر قرار قبلی پایبند بود و رنکینگ تازه را اعلام نمی‌کرد، قرعه کشی بدون احتساب بازی‌های اخیر تیمها برگزار می‌شد که شاید تا حدی ناعادلانه باشد. چرا که در این دیدارها تیم ملی امارات موفق شد چهار پیروزی متوالی کسب کند و صدرنشین شود اما به طور مثال تیمی نظیر عراق، دو برد و یک باخت را رقم زد و سرگروهی را از دست داد. شاید اگر ژاپن در بازیهای خود برنده نمی‌شد، ایران هم در رنکینگ جدید به رتبه اول بازمی‌گشت.

 

به هر حال نکته اصلی این است که دلیل اعلام رنکینگ جدید که فیفا آن را «رنکینگ خاص» و روزنامه الریان «رنکینگ ویژه» خوانده، قرعه کشی قریب الوقوعی است که سیدبندی در آن اهمیت زیادی دارد و به هر حال نتایج بازی‌های اخیر باید در آن دخالت داده می‌شد.

این در حالی است که فیفا تغییری در رتبه بندی قاره‌های دیگر به وجود نیاورده و به عبارتی رنکینگ اعلام شده، تنها برای قاره آسیاست. تا ماه آگوست نیز بعید است تغییری در این رنکینگ ایجاد شود چرا که تیمهای شناخته شده بازی ندارند و تنها عمان باید در عرب کاپ به میدان برود.

 

تیم‌های مرحله نهایی؛ قرعه کشی یک جولای (10 تیر ماه) در کوالالامپور برگزار خواهد شد.

 

 

در سال 2018 آخرین بازی مرحله پیش مقدماتی روز 29 مارچ 2016 برگزار شد و فیفا نیز 7 آپریل رنکینگ جدید را اعلام کرد تا سیدبندی و قرعه کشی روز 12 آپریل با احتساب بازیهای اخیر هر تیم انجام شود. البته آن موقع باتوجه به اینکه خبری از پاندمی کرونا نبود، مسابقات هماهنگی بیشتری داشتند و نیازی به اعلام رنکینگ خاص برای قاره نبود.

 

با این حال مسئله روشن این است که شاید همگروهی ایران با امارات یا عراق، تفاوت خاصی در سرنوشت تیم ملی نداشته باشد. اگر ایران با عراق همگروه شود و برای بازی به شهرهای این کشور سفر کند، احتمالا دیدار سختی را خواهد داشت اما در امارات چنین چیزی وجود نخواهد داشت. اما طرف دیگر ماجرا این است که امارات با سرمربیگری فن مارویک و حضور سه بازیکن خارجی، تیمی بسیار خطرناک محسوب می‌شود. در مجموع شاید به جرات بتوان گفت که در شرایط کنونی، نزدیکی قدرت تیمهای آسیایی، سبب شده تا تقابل با هر یک تفاوت چندانی نداشته باشد.

 

رنکینگ «ویژه» فیفا؛ صعود امارات به سید سه و سقوط عراق به سید چهار.

 

 

مسئله اصلی این است باید دید تصمیم نهایی ای اف سی درباره مکان برگزاری 10 بازی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی برای هر تیم چه خواهد بود و آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد دوباره میزبانی متمرکز را در دستور کار قرار دهد یا ایران پس از مدتها فرصت برگزاری یک بازی بین المللی را به دست می‌آورد. قرعه کشی روز اول جولای (10 تیر ماه) در کوالالامپور مالزی برگزار خواهد شد.

 

 

فیفا در وبسایت خود به صراحت اعلام کرده بود که «رنکینگ بعدی 12 آگوست منتشر خواهد شد.»

برچسب‌ها:

نظر شما