شناسهٔ خبر: 47885514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عراقچی: برای تصمیم‌گیری به پایتخت‌ها بازمی‌گردیم/ توقف مذاکرات برای مدت زمان نامشخص

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: همه طرف‌ها به خصوص طرف‌های مقابل ما، باید تصمیم نهایی خودشان را بگیرند. به همین جهت برای چند روز مذاکرات را متوقف می‌کنیم و به پایتخت‌ها بازمی‌گردیم؛ نه فقط برای مشورت‌های بیشتر، بلکه برای تصمیم‌گیری.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - «سید عباس عراقچی» پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: امروز آخرین روز از این دور ششم مذاکرات است و ما روز‌های فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی توافق تقریباً آماده است. بخشی از مسائل اصلی مورد اختلاف حل شده و بخشی از آن باقی مانده است، ولی یک شکل کاملا دقیق به خودش گرفته است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است و فکر می‌کنم که زمان برای تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل ما فرا رسیده است؛ زیرا صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی، کاملا روشن است. باید تصمیمات خودشان را بگیرند و الان دیگر مشخص است که چه حوزه‌هایی و چه کار‌هایی امکان دارد و چه کار‌هایی امکان ندارد.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با بیان اینکه زمان این است که همه طرف‌ها به خصوص طرف‌های مقابل ما، باید تصمیم نهایی خودشان را بگیرند، افزود: به همین جهت برای چند روزی که مشخص نیست که مذاکرات را متوقف می‌کنیم و به پایتخت‌ها بازمی‌گردیم؛ نه فقط برای مشورت‌های بیشتر، بلکه برای تصمیم‌گیری.

همکاران من روز‌های بسیار سختی را داشتند. تا پاسی از شب روی اسناد کار کردند و دیشب تا صبح روی آخرین بلکه اسناد و آخرین پاسخ‌هایی که باید داده می‌شد، کار کردند. به هر حال می‌دانید مذاکرات غیرمستقیم کار آسانی نیست و برای جلوگیری از سوء تفاهمات لازم است که خیلی دقیق‌تر و جزئی‌تر کارکرد و مطالب را عنوان کرد.

عراقچی تصریح کرد: امروز جلسه کمیسیون مشترک تشکیل خواهد شد و ما یک جمع‌بندی از کاری که تا الان صورت گرفته است خواهیم داشت و ان‌شاءالله امشب هم به تهران بازمی‌گردیم.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان با اشاره به اینکه ما در هر دوری که مذاکره داشتیم، پیشرفت کردیم، ابراز داشت: بعضی از ادوار پیشرفت کمتر و در بعضی از ادوار پیشرفت بیشتری داشتیم. من فکر می‌کنم که این دور پیشرفت‌های خوبی را داسشتیم و همانطور که یک بار دیگر هم عرض کردم و الان از همیشه نزدیکتر به یک توافق هستیم.

عراقچی تاکید کرد: آن فاصله‌ای که الان بین ما و توافق باقی مانده است پر کردنش کار آسانی نیست. پر کردن آن احتیاج به تصمیم‌هایی دارد که باید عمدتاً طرف‌های مقابل ما بگیرند و امیدوار هستم که در دور بعدی بتوانیم این فاصله کوتاه باقیمانده را، اگرچه راه سخت و پرسنگلاخی است، طی کنیم و بتوانیم به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این امید من برای دوره آینده است و قطعاً نمی‌شود پیش‌بینی کرد که آیا در دوره آینده می‌توان کاری انجام داد یا نه، ولی من به شدت امیدوار هستم.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما