شناسهٔ خبر: 47885312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۳۰ خرداد

بررسی طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد/بودجه ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی کشور

تعامل امام جمعه و مردم می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، تشکر آیت الله اعرافی از ملت ایران برای حضور حماسی در انتخابات، بررسی طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد، بودجه ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی کشور برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، تعامل امام جمعه و مردم می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند،  تشکر آیت الله اعرافی از ملت ایران برای حضور حماسی در انتخابات، بررسی طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد، بودجه ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی کشور  از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۳۰ خرداد است.

تعامل امام جمعه و مردم می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند

با توجه به گسترش شهرنشینی و عدم دسترسی مردم در استانها و شهرستانها به پایتخت و مراکز اداری و حقوقی با مشکلات زیادی در استانها، شهرها  و روستاها مواجه هستند که در این میان نظام بروکراسی اداری و پیگیری مسائل حقوقی و عدم دسترسی به مسئولان از دیگر موانع بر سر راه مشکلات مردم است اما امام جمعه به عنوان یکی از مسئولانی که ارتباط نزدیکی با مردم در صفوف نماز و اجتماع برقرار می کند در جریان بسیاری از مشکلات و مسائل مردم قرار می گیرد و می تواند با دسترسی که به مسئولان بالادستی و انعکاس مشکلات و موانع پیش روی مردم دارد، می تواند نقش تعیین کننده ای در حل مشکلات مردم داشته باشد در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام فتاح دماوندی امام جمعه دماوند در مورد تشریح پیگیری مشکلات مردم دماوند در بعضی از ادارات شهرستان به شرح زیر ارایه می شود.

 

با توجه به جایگاه امام جمعه در هر شهرستان و استان تا چه میزان در جریان مشکلات مردم قرار دارید؟

بنده در جلسه شورای آموزش و پرورش پیرامون مشکلات و مسائل آموزش و پرورش دماوند بودم که رئیس اداره به دستوری از سمت دولت پیرامون صدور سند‌های دولتی در کم‌ترین زمان اشاره کرد. این مقام دولتی اشاره کرد که این موضوع در شهر دماوند تاکنون محقق نشده است؛ چرا که گره‌هایی در کار ایجاد شده و اداره ثبت اسناد نیز همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

 

با توجه به گلایه های مردم در موضوع ثبت اسناد پیگیرها به چه شکلی انجام شد؟

بنده با توجه به برخی گلایه‌های مردم در این حوزه که از قبل در جریان آن بودم با رسانه‌های حاضر در جلسه موضوع را در جریان گذاشته و از آن‌ها خواستم موضوع را انعکاس دهند. البته در آن روزها نماز جمعه به‌خاطر شرایط کرونا برگزار نشد ولی به دوستان عنوان کردم در صورتی که نماز جمعه برگزار شد در خطبه‌ها نسبت به این موضوع و به‌خاطر مردم این موضوع را مطرح خواهم کرد. بعد از این صحبت به لطف خدا کارها سامان گرفت و متوجه شدم کارگروهی ویژه برای این پیش‌برد مسائل مطرح شده تشکیل شده و در نهایت پیگیری‌ها باعث شد تعدادی از این سندها صادر شود.

 

نتیجه پیگیری امام جمعه به کجا رسید؟

این کارها نشان می دهد که پیگیری امام جمعه از سمت مردم تاثیر دارد و امام جمعه می‌تواند با تربیون نماز جمعه و خطبه بر روی اطراف خودش تاثیر بگذارد. این اتفاقی که افتاد در صورتی بود که هنوز این موضوع را در خطبه‌ها مطرح نکرده‌ بودیم. حتی رییس اداره نیز برای دیدن بنده به دفتر ما آمد تا موضوع را شخصا توضیح داده و پیگیری نماید. این اتفاق نشان می‌دهد تعامل مردم و ائمه جمعه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

 

نقش ائمه جمعه در حل مشکلات استان یا شهرستان چگونه می بینید؟

این موضوع و ده ها مورد مشابه دیگر نشان می‌دهد که ائمه جمعه با پیگیری می‌توانند بسیاری از مشکلات را به این صورت حل نموده و ادارات نیز در صورتی که عزمی جدی برای کار داشته باشند می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند.

 

تشکر آیت الله اعرافی از ملت ایران برای حضور حماسی در انتخابات

آیت الله علیرضا اعرافی کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای از ملت بزرگ ایران برای حضور حماسی در انتخابات تشکر کرد.

 

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مردم شریف استان تهران!

 

جوانان سرافراز تهران و شهرها و روستاهای تهران !

 

سلام و درود

 

بار دیگر تهران و شهرستان ها و شهرها و روستاهای آن شکوه حضور و شور حماسی و شعور انقلابی و میثاق ایمانی خود را به تماشای جهانیان و ایرانیان گذارد و به عنوان عاصمه و پایتخت ایران و نظام و انقلاب اسلامی سر به افلاک کشید و افتخار و غرور آفرید.

 

آری! شما مردم شریف استان تهران ، همراه و پیشگام ملت رشید و فهیم و نجیب ایران، به فراخوان رهبری معظم انقلاب اسلامی مراجع عظام تقلیدو فرهیختگان و گروه های مرجع حوزوی و دانشگاهی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران و سائر نهادهای مردمی و تشکل های انقلابی پاسخ مثبت دادید و همه وسوسه را دور ساختید و به سختی ها و تنگناها لبخند زدید و برغم همه شکوه هاو گلایه ها در میدان جهاد بزرگ و صحنه انتخابات های ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجالس خبرگان و شورای اسلامی نقش آفرین شدید و پیروزی بزرگ ایران و انقلاب را رقم زدید  ونمادی از مردم سالاری دینی و همبستگی ملی و فرهنگ جهادی و عزم انقلابی را ترسیم کردید و بویژه مشارکت شما خوبان و پاکان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ستایش برانگیز بود.

 

صمیمانه و فروتنانه از همه نهادها و گروه های مردمی و یکایک دوستان دانشگاهی و حوزوی و علمی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و هنری و اقتصادی وپزشکی و مهندسی و بازاری و ورزشی و صنعتی و اصحاب رسانه ملی و سایر رسانه ها و ارباب مطبوعات و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و نیز بازنشستگان و محرومان وطبقات گوناگون از ادیان و مذاهب رسمی تقدیر و سپاس گزاری می نمایم و از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و همه جریان ها و گروه های انقلابی و فعال و ستادهای انتخاباتی مرکزی و مردمی در تهران و شهرستان ها و روستاهای استان تهران همه نامزدهای محترم و منتخبان ارجمند و ناظران و مجریان انتخابات های چهارگانه بویژه مجلس خبرگان رهبری و نیز از همه جوانان شریف و زنان و مردان نجیب استان تهران تشکر می کنم و از اظهار لطف و محبت یکایک شما دوستان شرمسار و عذرخواه و قدردانی می نمایم.

 

بررسی طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد

اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی 30 خردادماه طرح ها و لوایح دستور کار کمیته های تخصصی (بررسی آمایش و توسعه استانها- مدیریت شهری و روستایی- احزاب و سازمان های مردم نهاد-شوراهای اسلامی کشور-امنیت داخلی-مدیریت بحران) را بررسی می کند. همچنین مرور اخبار و تحولات داخلی کشور، بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها با حضور نماینده  شورای نگهبان، کارشناس مرکز پژوهش ها و دستگاه های اجرایی ذی ربط، ارائه برنامه ها و تقسیم وظایف کمیته های شش گانه کمیسیون (بررسی آمایش و توسعه استانها- مدیریت شهری و روستایی- احزاب و سازمان های مردم نهاد-شوراهای اسلامی کشور-امنیت داخلی-مدیریت بحران) در دستور کار روز دوشنبه هفته جاری اعضای کمیسیون قرار دارد.

 

بنابراین گزارش، در این میان کارگروه بررسی طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان پیشنهاد دهنده، کارشناس مرکز پژوهش ها و دستگاه های اجرایی ذی ربط نیز در روز دوشنبه تشکیل خواهد شد. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در روز سه شنبه هفته جاری به بررسی طرح ناظر بر تأسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد (غیردولتی) با حضور کارشناس مرکز پژوهش ها و دستگاه های اجرایی ذی ربط خواهد پرداخت و اعضای کمیسیون در این روز از شهرداری تهران  بازدید خواهند کرد. نشست هیات رئیسه کمیسیون و روسای کمیته های تخصصی و همچنین جلسه کمیته تشکل های صنفی و سازمان های مردم نهاد نیز در روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می شود.

 

بودجه ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی کشور

دفتر مطالعات مالیه عمومی و توسعه مدیریت این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی بودجه دستگاه های اجرایی کشور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰» آورده است: بخش عمده مصارف بودجه عمومی دولت در قالب جدول ۷ قانون بودجه و به تفکیک دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود. تعداد بسیار بالای ردیف‌ها و نبود دسته‌بندی مشخص برای درک بهتر نحوه تقسیم منابع میان دستگاه‌های گوناگون از مواردی است که موجب شده است بررسی بودجه دستگاه‌های اجرایی دشوار و ورود مجلس شورای اسلامی به ارقام این جدول در مدت زمان بررسی لوایح بودجه، بسیار محدود و در بیشتر موارد، صرفاً از جنبه افزایش ردیف بودجه برخی دستگاه‌ها باشد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همه دستگاه های اجرایی جدول ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را براساس قوای حاکم طبقه بندی کرده و با شناسایی دستگاه های اجرایی اصلی و تجمیع ردیف های فرعی ذیل هریک، عنوان کرده است که مجموع کل اعتبارات مندرج در جدول ۷ (اعتبارات دستگاه های اجرایی) حدود ۲۹۲ هزار میلیارد تومان (۶۰ درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است (مجموع اعتبارات هزینه‌های جاری در جدول ۷ (اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی) حدود ۲۶۵ هزار میلیارد تومان (۶۱ درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است). براین اساس ۲۱۴ هزار میلیارد تومان از این افزایش به دستگاه‌های زیرمجموعه قوه مجریه (اعم از وزارتخانه‌ها، معاونت‌ها و دستگاه‌های زیر نظر رئیس جمهور) مربوط است که بخش عمده بودجه عمومی دولت را تشکیل می‌دهند و نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۵۶ درصد افزایش یافته‌اند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بودجه قوه مقننه (مجلس شورای اسلامی و دستگاه های زیرمجموعه آن) نیز نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، حدود ۶۷ درصد افزایش یافته است. همچنین بودجه قوه قضائیه (دادگستری جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های زیرمجموعه این قوه) نسبت به قانون بودجه سال گذشته، حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است. ضمن آنکه سهم سایر دستگاه‌ها (اعم از نیروهای مسلح، مراکز فرهنگی، آموزشی و علمی خارج از قوای سه گانه و ...) از کل این اعتبارات حدود ۲۰ درصد است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۷۶ درصد رشد داشته است.

 

برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان‌

نشست سه جانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و افغانستان‌ برگزار شد. این نشست با حضور محمد جواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و  محمد حنیف اتمر وزیران امورخارجه کشورهای ایران، ترکیه و افغانستان درحاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه  برگزار می شود.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و افغانستان در نشست سه جانبه خود، بر مشارکت فعال سه کشور در روند صلح افغانستان و مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید کردند.

همکاری های ترانزیتی با افغانستان از طریق مسیرهای ارتباطی ایران و نیز توسعه همکاری های اقتصادی با این کشور از دیگر توافقات این نشست بود.

در پایان نشست، بیانیه سه جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و افغانستان صادر شد.

ظریف روز پنچ شنبه برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرد.

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما