شناسهٔ خبر: 47885041 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش ۵۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تراز فعلی دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۵۵ سانتیمتر کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

مسعود طالبیان سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار‎ ‎گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  گفت: هم اکنون تراز آبی دریاچه ارومیه یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۳ سانتی متر است که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۵۵ سانتیمتر کاهش دارد.

او با اشاره به کاهش مساحت این منبع آبی نیز گفت: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۳ هزار و ۴۴۶ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳ هزار و ۵۹۱ کیلومترمربع بود.

طالبیان، با اشاره به حجم آب دریاچه هم گفت: در حال حاضر ۴ میلیارد و۶۱۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال ۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون مترمکعب بود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به میزان بارش‌ها تا ۲۸ اردیبهشت سال جاری تصریح کرد: در سال آبی جاری درمجموع ۲۷۹.۸ میلیمتر بارش در کل استان ثبت شده است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۳۷۸.۳ میلیمتر بوده که این میزان نشان از کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در سطح استان است.

او اضافه کرد: از ابتدای سال آبی جاری، ۲۷۷.۵ میلیمتر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بارش ثبت شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۶.۱ میلیمتر بود که نشان از کاهش ۲۴.۲ درصدی بارش‌ها در این حوزه است.

سرپرست آب منطقه‌ای آذربایجان غربی همچنین از کاهش ۲۴ درصدی بارش‌ها در استان خبر داد و اضافه کرد: بارش سال آبی جاری ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به میزان ۲۷۸ میلیمتر و سال آبی گذشته ۳۶۷.۳ میلیمتر بوده که کاهش ۲۴.۳ درصدی را شاهد بودیم و حجم آب معادل برف در استان نسبت به سال گذشته نیز کاهش حدود ۶۰ درصدی داشته است.

او با اشاره به حجم مخازن سد‌های استان نیز گفت: سد‌های در حال بهره‌برداری استان به تعداد ۱۴ سد، شامل سد‌های بوکان، مهاباد، حسنلو، ساروق، زولا، دریک، شهر چای، بارون، شهید قنبری، آغ چای، ارس ۲، قیقاج، کرم آباد و سیلوه است که حجم آب ذخیره در سد‌های مذکور تا تاریخ ۴ خرداد معادل ۱۳۱۷ میلیون مترمکعب است.

طالبیان ادامه داد: حجم نظیر سال گذشته سد‌ها معادل ۱۵۱۵ میلیون مترمکعب بوده که آمار مقایسه‌ای نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

سرپرست آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه میزان حجم آب ورودی رودخانه‌ها به دشت‌های استان در هفت ماهه سال آبی جاری به میزان ۱۷۱۶ میلیون متر مکعب بوده است، گفت: در سال آبی گذشته حجم مربوطه به میزان ۲۵۲۷ میلیون متر مکعب بود که کاهش حدود ۳۲ درصدی نسبت به سال آبی گذشته داشته است.

انتهای پیام/گ

نظر شما