شناسهٔ خبر: 47884875 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان در انتظار تأمین اعتبار/ فاز یک 3.5 میلیون تن تولیدات کشاورزی را افزایش داد

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اعلام کرد: مطالعات 22 هزار هکتار از فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری خوزستان آغاز شده و به محض تأمین اعتبار اجرا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز محمد جواد صالحی‌نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر در نشست خبری با بیان اینکه اجرای فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری خوزستان در انتظار تامین اعتبار است، گفت: مطالعات 22 هزار هکتار از فاز 2 این طرح آغاز شده و به محض تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه 4 تا 5 سال برای اجرای این فاز زمان‌بندی شده است، گفت: سال گذشته برای تخصیص آب به مساحت 275 هزار هکتار تصمیم‌گیری شده و امسال هم اعتبار در نظر گرفته شده است که پس از تامین اجرای طرح آغاز می‌شود.

صالحی نژاد گفت: طرح 550 هزار هکتاری در سفر سال 1375 مقام معظم رهبری به این استان تصمیم‌گیری شد، وقفه‌ای در سال‌های 87 در اجرای این طرح ایجاد شد اما اوج فعالیت‌ها از سال 93 به بعد بود که با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، طرح با جدیت پیش رفت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: فاز یک طرح 550 هزار هکتاری در سال 97 به مساحت 295 هزار هکتار به بهره‌برداری رسید.

به گفته این مسئول اجرای این طرح باعث افزایش تولید 3.5 تن محصولات کشاورزی و صرفه‌جویی 870 میلیون مترمکعب آب شده است.

صالحی نژاد همچنین در زمینه طرح ترمیم و انتقال توزیع آب به نقاط بحرانی ریزگردها و نیز نخیلات شادگان در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: پس از اینکه ریزگردها در این استان به نقطه اوج رسید و حتی باعث قطع برق این استان شد، 7 کانون ریزگرد شناسایی شد که یکی از این کانون‌ها به فوق بحران رسیده بود. قرار شد موسسه جهاد نصر کانالی به طول 60 کیلومتر و به ظرفیت 20 مترمکعب برای مهار این کانون احداث کند که این کار با 13 رشته کانال فرعی صورت گرفت.

وی تأکید کرد: احداث این کانال 55 درصد در تثبیت ریزگردها مؤثر بود و باعث مرطوب شدن تالاب‌ها در این منطقه شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر همچنین از طرح اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی مناطق غرب و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: در سال 93 در سطح 220 هزار هکتار از 10 استان کشور عملیات انجام شبکه‌های فرعی و زهکشی با هدف جلوگیری خروج آب از مرزهای کشور انجام شد.

به گفته این مسئول این استان‌ها شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، خراسان شمالی، جنوبی، رضوی و گلستان است.

صالحی نژاد گفت: 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح بزرگ اختصاص یافت که 2.7 میلیارد دلار سهم جهاد کشاورزی است. قرار شده کانال‌های اصلی این طرح را وزارت نیرو اجرا کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 77 هزار هکتار ازاین طرح به بهره‌برداری رسید گفت قرار است در تیرماه 25 هزار هکتار از این طرح به بهره‌برداری برسد و بقیه که حدود 100 هزار هکتار است نیاز به 2500 میلیارد تومان اعتبار دارد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر به دستاوردهای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی، ایجاد 200 هزار شغل جدید و تبدیل 157 هزار هکتار زمین‌های دیم به آبی با ارزش افزوده بیش از ده برابر از ثمرات اجرای این طرح است.

انتهای پیام/ب

نظر شما