شناسهٔ خبر: 47884181 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چشم کشاورزان خراسان‌شمالی به مناسب‌سازی راه‌های بین مزارع خشک شد

اعظم قهرمانی

چشمشان به آسمان است که قطره ای باران بیاید و لب تشنه مزارعشان خیس شود تا شاید بتوانند مقداری بیشتر محصول درو کنند و در آستانه درو هم چشمشان به مسئولان است که بیایند و راه ها را برای انتقال محصول مناسب سازی کنند.

صاحب‌خبر -

اما دو سالی است که چشم کشاورزان خراسان شمالی هم به باران و هم به مسئولان خشک شده، افت شدید بارش های بهاری یک درد و جاده های بین مزارع درد دیگری برای کشاورزان این استان است.

حدود یک هفته ای است که برداشت محصول زارعی همچون گندم و کلزا در این استان شروع شده است اما دوباره کشاورزان با مشکل راه های بین مزارع مواجه شده اند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.

کرایه های حمل محصول به دلیل وضعیت بد راه های بین مزارع سر به فلک کشیده است

درخشان یکی از کشاورزان شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه فصل برداشت گندم در شهرستان راز و جرگلان آغاز شده است، گفت: ولی وضعیت راه های بین مزارع در این شهرستان داغون است و تردد با سختی صورت می گیرد.

وی افزود: کشاورزان برای برداشت محصولات خود با سختی فراوان بر سر زمین های خود رفت و آمد می کنند که این امر آن ها را خسته کرده است.

درخشان تصریح کرد: وضعیت بد راه های بین مزارع موجب شده تا کرایه ها برای حمل نیز سر به فلک کشیده است و هرچقدر به مسئولان سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم، گوش شنوایی وجود نداشته است.

ن

وی با طرح این سوال بیان کرد: کشاورزان امسال باید با کدام درد کنار بیایند؟ خشکسالی و کاهش شدید محصول یا کرایه های چندین برابر برای حمل اندک محصول برداشت شده؟!

این کشاورز توضیح داد: در سال گذشته کمباین هر هکتار از مزارع را با ۲۰۰ هزار تومان برداشت می کردند اما امسال این رقم به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته وی خراب بودن راه های بین مزارع و از سوی دیگر بالا بودن قیمت ابزار لازم برای برداشت محصول در دستگاه هایی همچون کمباین موجب شده تا قیمت نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته باشد.

درخشان خاطرنشان کرد: مگر یک کشاورز امسال با این اوضاع خشکسالی چقدر درآمد دارد که باید این هزینه ها را نیز برای برداشت محصول پرداخت کند؟

وی تاکیدکرد: کشاورزان از یک سو برای کاهش شدید بارندگی ها ناراحت هستند، اما حال که به مرحله برداشت محصول رسیده اند می گویند چه خوب که امسال بارندگی های شدید و سیلاب نداشته ایم، چراکه اوضاع این راه ها از وضعیت کنونی بدتر می شد.

وی خاطرنشان کرد: دو سالی است که مسئولان جهاد کشاورزی دست به جاده های بین مزارع این منطقه نزده اند.

کمباین برای برداشت محصول بر سر زمین های ما نمی رود

نجاهی یکی دیگر از کشاورزان راز و جرگلانی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه دو سال است که کوچکترین اقدامی برای مناسب سازی جاده های بین مزارع نشده است، گفت: نه خبری از تسطیح راه ها و نه خبری از تیغ زنی است.

وی افزود: در سال های گذشته همیشه دستی به سر و روی این جاده ها کشیده می شد اما دو سال است که هیچ اقدامی نشده و وضعیت این راه ها آنقدر خراب است که نمی شود تردد کرد.

نجاهی ادامه داد: راه های بد بین مزارع سبب شده تا کشاورز نتواند به صورت مستقیم کامیون را تا مزرعه ببرد و محصول خود را برای مقصد بارگیری کند و مجبور است از تراکتورها برای انتقال محصول تا جاده استفاده کند.

وی اظهارکرد: در سال گذشته تراکتور برای حمل محصول ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کرد اما امسال ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان دریافت می کنند و علت آن بدتر شدن وضعیت راه ها را عنوان می کنند.

نجاهی تصریح کرد: از سوی دیگر برای برداشت محصول از کمباین نیز نمی توانیم استفاده کنیم چراکه کمباین با این وضعیت راه ها بر سر زمین های کشاورزی ما نمی آید و مجبور هستیم دروگر را به تراکتور وصل کرده و با استفاده از دروگر محصولات خود را برداشت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در هر هکتار حدود یک و نیم تن محصول برداشت کردم اما امسال در هر هکتار شاید بتوانم نیم تن برداشت کنم اما آیا با فروش این مقدار از محصول می توانم هزینه های پرداخت کرده را جبران کنم؟

این کشاورز بیان کرد: از سال گذشته تاکنون بارها از جهاد کشاورزی درخواست کردیم تا فکری به حال این راه ها کند، اما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وجود فقط ۱۲۸ کیلومتر راه دسترسی بین مزارع در خراسان شمالی

بهنام فر معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: این استان فقط ۱۲۸کیلومتر راه دسترسی بین مزارع دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در این استان محسوب می شود، اظهارکرد: از پنج هزار کیلومتر راه دسترسی بین مزارع که باید در این استان ساخته شود در حال حاضر فقط ۱۲۸ کیلومتر احداث شده است.

وی افزود: ۱۲۸ کیلومتر فقط سه درصد طول راه های ذکر شده را در این استان شامل می شود.

بهنام فر ادامه داد: طبق برآورده های انجام شده طی سال جاری، برای ساخت هر کیلومتر راه درسترسی بین مزارع به ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: شهرستان های کوهستانی همچون راز و جرگلان و مانه و سملقان بدترین وضعیت راه دسترسی بین مزارع را دارند.

این مقام مسئول تاکیدکرد: اختصاص بیشتر اعتبارات به پروژه هایی همچون پروژه های آب موجب شده تا اعتباری برای اختصاص به این حوزه باقی نماند.

ردیف اعتبار خاصی برای مناسب سازی و ساخت راه های بین مزارع وجود ندارد

دکتر عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: متاسفانه برای مناسب سازی و یا ساخت راه های بین مزارع دریف اعتباری خاص و اعتبار ملی وجود ندارد.

وی گفت: اعتباری که برای این موضوع استفاده می شود، اعتبارات استانی است که آن نیز به صورت قطره چکانی اختصاص می یابد و شاید کفاف تیغ زنی برای یکی دو هکتار از راه را شود.

یوسفی تاکیدکرد: پیشنهاد اختصاص یک ردیف اعتباری به مسئولان وزارت خانه و استانی برای مناسب سازی و ساخت راه های بین مزارع نیز داده شده است اما تا زمانیکه ردیف خاصی به این موضوع اختصاص نیابد نمی توان اقدام خاصی را انجام داد، چراکه تا زمانی که اعتبار لازم وجود نداشته باشد این سازمان نمی تواند برای انجام کار قرارداد نیز با پیمانکار منعقد کند.

انتهای پیام

نظر شما