شناسهٔ خبر: 47883835 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش غلظت ذرات معلق در هوای تهران طی اردیبهشت‌ماه

مدیرواحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن مقایسه کمیت‌های هواشناسی و آلودگی هوا گفت: طی ۱۰ روز ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری غلظت ذرات معلق نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته افزیش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا حسین شهبازی افزود: طی ۱۰ روز ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ روند غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نسبت به ۱۰ روز ابتدایی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ افزایشی بوده است.

وی درباره چرایی این موضوع توضیح داد: طی ۱۰ روز ابتدایی اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ضریب تهویه هوا بیشتر بوده است یعنی توده‌های هوا با سرعت بیشتری جابه‌جا و وارد شهر می‌شوند. در این شرایط اگر بارندگی یا رطوبت جوی کم باشد، توده‌های هوا گرد و غبار را نیز با خود وارد شهر می‌کنند.

شهبازی خاطر نشان کرد: از این‌رو در ۱۰ روز ابتدایی اردیبهشت ماه امسال ضریب تهویه هوا زیاد و در مقابل بارش و رطوبت هوا کم بوده است. از این‌رو گرد و غبار وارد شهر شده و در نتیجه آلودگی هوا به سمت تهران حرکت کرده است.

وی در ادامه ضمن تحلیل وضعیت کیفیت هوا در روزهای میانی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در این بازه زمانی ضریب تهویه هوا یعنی سرعت انتقال توده‌های هوا کاهش و در مقابل رطوبت نسبی و بارش افزایش یافته بود. از سوی دیگر در روزهای میانی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹غلظت ذرات معلق به دلیل گسیل گرد و خاک ناشی از وزش باد شدید و کاهش رطوبت نسبی افزایش یافته بود.

مدیرواحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این مسئله را عاملی بر بهبود کیفیت هوا در روزهای میانی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با همین بازه زمانی طی سال گذشته دانست.

به گفته شهبازی در هفته پایانی اردیبهشت ماه امسال نیز ضریب تهویه هوا افزایش یافت و در نتیجه توده‌های هوا با سرعت بیشتری جابه‌جا شدند. این مسئله در کنار افزایش نسبی دما، تندی باد و کاهش رطوبی منجر به افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وی در پایان اظهارکرد: بر اساس اطلاعات موجود کیفیت هوا در اردیبهشت ماه امسال علی‌رغم افت و خیز آلاینده‌های مختلف در برخی ساعات، طی تمامی روزها در شرایط قابل قبول قرار داشت.

انتهای پیام

نظر شما