شناسهٔ خبر: 47880759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

به منظور وفاق و هماهنگی در ارکان وزارت نیرو؛

عناوین هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

به منظور وفاق و هماهنگی در ارکان وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی، امسال با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق این هفته با نام هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق( مدیریت مصرف) نامگذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، اول تا هفتم تیرماه هر سال، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده است و فصل گرما تداعی کننده مباحثی چون تبخیر، کم‌آبی و صرفه‌جویی بوده است.

 

 اما به منظور وفاق و هماهنگی در ارکان وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی، امسال با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق نیز این هفته با نام هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق( مدیریت مصرف) نامگذاری شده است.

 

این هفته به عنوان یک رویداد فرهنگی در افکار عمومی و رسانه‌ها جای خود را باز کرده است و هر ساله به این مناسبت، فعالیت‌های فرهنگی_آموزشی بسیاری برای ارتقای آگاهی‌های عمومی در مورد آب و برق و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس انجام می‌شود.

 

بر این اساس سه شنبه اول تیرماه سالجاری با نام مدیریت مصرف آب ، برق و خانواده ناگذاری شده است؛ اهداف این روز فراهم کردن زمینه مشارکت خانواده‌ها در مدیریت مصرف و افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف است.

 

چهارشنبه دوم تیرماه با نام مدیریت مصرف آب و برق، افکار عمومی و رسانه نامگذاری شده است؛ استفاده گسترده‌تر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرف‌کنندگان آب و برق نسبت به محدودیت منابع و تشریح محدودیت‌ها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به آب و برق و ضرورت بسیج همگانی برای بهره‌گیری از فن‌آوری و تجهیزات کاهنده و بهینه‌ساز مصرف اهداف این روز به شمار می‌رود.

 

پنجشنبه سوم تیرماه با نام مدیریت مصرف آب و برق، صنعت، سازمان‌های عمومی و مؤسسات خصوصی نامگذاری شده است؛ اهداف این روز تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوری‌های کاهنده مصارف آب و انرژی، تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهره‌‌برداری از معادن متناسب با ظرفیت‌های منابع آبی و انرژی کشور و تبیین نقش سازمان‌ها و موسسات در اعمال رویه‌های صحیح مصرف آب و انرژی در تاسیسات و ساختمان است.

 

جمعه چهارم تیرماه با نام مدیریت مصرف آب و برق و آموزه‌های دینی نامگذاری شده است و اهدافی که برای این روز مقرر شده است، تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی و معرفی شیوه‌های صحیح مصرف با اتکا به تعالیم دینی است.

 

شنبه پنجم تیرماه با نام مدیریت مصرف آب و برق، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین نامگذاری شده است و اهداف این روز تشویق و ترغیب دستگاه‌های خدمات‌رسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و انرژی، تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایه‌گذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساخت‌های تولید و انتقال و توزیع آب و انرژی و جلب مشارکت صنایع و صاحبان منابع مالی در انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه آب و انرژی با اجرای برنامه های فرهنگ سازی است.

 

یکشنبه ششم تیرماه با نام مدیریت مصرف آب و برق غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست نامگذاری شده و اهداف این روز برپایی ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی و پخش پیام‌های هشداردهنده در سطح شهرها و روستاها، برگزاری میزگرد تلویزیونی با حضور مسئولان استان، سازمان حفاظت محیط زیست و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، تشویق مردم از طریق رسانه‌ها برای جلوگیری از آلوده‌کردن حریم رودخانه‌ها و منابع آبی، اطلاع‌رسانی‌ در خصوص ضرورت و اهمیت استفاده از شبکه‌ نوین جمع‌آوری و دفع فاضلاب در حفاظت از محیط زیست و منابع آبی، نصب پیام های حاوی اهمیت و نقش اجرای طرح‌های فاضلاب در سطح شهرها و روستاها و اطلاع‌رسانی در استفاده درست و به اندازه از مواد شوینده و ضد عفونی کننده برای جلوگیری از آلودگی منابع آبی است.

 

دوشنبه هفتم تیرماه به عنوان روز آخر هفته صرفه جویی با نام مدیریت مصرف آب و برق، اقتصاد و حقوق شهروندی نامگذاری شده است.

 

اهداف این روز اطلا‌ع‌رسانی در خصوص قیمت آب، برق و قیمت‌ تمام‌شده آنها  مقایسه با سایر کشورها، نصب و انتشار پیام های مرتبط در اماکن عمومی (تبلیغات محیطی)، برگزاری میزگردهای رسانه‌ای (رادیو، تلویزیون، مطبوعات محلی) و تهیه و انتشار اینفو گرافی و موشن گرافی در فضای مجازی و فضای عمومی ( نصب بنر حاوی اینفو گرافی در فضاهای شهری) است.

پایان پیام/713

نظر شما