شناسهٔ خبر: 47880727 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ذبح بهداشت در کشتارگاه دورود/ اینجا سلامتی شهروندان اهمیت ندارد

اگرچه سال‌های متمادی است که فعالیت کشتارگاه دام دورود به واسطه مشکلات بسیار بهداشتی باید متوقف شود، اما متولیان به دلیل نبود کشتارگاه جایگزین، تعطیلی آن را به صرفه ندانسته و در انتظار ایجاد یک مرکز توسط بخش خصوصی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، کشتارگاه این شهرستان با بیش از ۴۰ سال قدمت و ساختار فیزیکی فرسوده و قدیمی، اما همچنان فعال است و با وجود مشکلات بهداشتی و زیست محیطی، این مجموعه همچنان به کشتار و عرضه دام مشغول است.

اگرچه سال‌های متمادی است که فعالیت کشتارگاه دام دورود به واسطه مشکلات بسیار بهداشتی باید متوقف شود، اما متولیان به دلیل نبود کشتارگاه جایگزین، تعطیلی آن را به صرفه ندانسته و در انتظار ایجاد یک مرکز توسط بخش خصوصی هستند.

در این میان گویا آنچه از اهمیت لازم برخوردار نبوده سلامتی شهروندان است، موضوع مهمی که در گرو بی‌اعتباری شهرداری و پیگیری‌های قضائی مانده و همچنان بلاتکلیف مانده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان در خصوص وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌های دام استان، به فارس گفت: کشتارگاه‌های خرم‌آباد، کوهدشت، دلفان و سلسله در تملک بخش خصوصی هستند و مشکل خاصی از نظر بهداشتی در این مراکز وجود ندارد.

مصطفی زبردست خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ استان کشتارگاه‌هایی است که در اختیار شهرداری‌ها بوده و در برخی از این مراکز شرایط بهداشتی به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود.

وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه دورود

وی به وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه دورود اشاره و تصریح کرد: علی‌رغم اینکه بارها ایرادات بهداشتی توسط شبکه دامپزشکی شهرستان و اداره‌کل دامپزشکی به شهردار ابلاغ شده، اپا تاکنون اقدامی در جهت پیگیری رفع مشکلات و معضلات انجام نداده است.

زبردست بیان داشت: موضوع با معاونت عمرانی مطرح شده و در حال حاضر مجموعه دامپزشکی استان شاکی شهرداری شهر دورود است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان از ادامه پیگیری‌های قضائی تا رفع کامل ایرادات بهداشتی کشتارگاه دورود خبر داد.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی کشتارگاه دورود، اظهار داشت: ساختار این کشتارگاه قدیمی بوده و تجهیزات و امکانات مورد استفاده فرسوده و مستهلک هستند، خودروهای حمل آن دارای ایراد بوده و در مجموع چارچوب و ساختاری که یک کشتارگاه باید داشته باشد را این مرکز ندارد.

زبردست به مطرح شدن این مشکل در ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های دام اشاره و گفت: شکایتی علیه مجموعه شهرداری دورود تنظیم شده و در مراجع قضایی نیز در حال پیگیری است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به سابقه نیم‌قرنی کشتارگاه دورود، علت فعالیت این مرکز را نداشتن کشتارگاه جایگزین در این شهرستان عنوان کرد.

تعطیلی کشتارگاه فعلی به صرفه نیست

وی خاطرنشان کرد: از آن‌ جایی که کشتارگاه جایگزین در شهر دورود وجود ندارد، از طرف دیگر نیز عزمی از سوی شهرداری برای رفع مشکلات وجود ندارد، متاسفانه مجبوریم که حداقل فعالیت در این مرکز صورت صورت می‌گیرد.

زبردست با تاکید بر اینکه ساختار کشتارگاه دورود از نظر بهداشتی قابل قبول نیست، گفت: فعلا در شرایط موجود تا زمانی که کشتارگاه دیگری در شهر ایجاد شود، از این مرکز استفاده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان از پای کار آمدن بخش خصوصی برای ایجاد یک کشتارگاه در دورود خبر و ادامه داد: کارهای اولیه در حال انجام است و با تکمیل مرکز کشتارگاه منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه از موازین بهداشتی خود نسبت به کشتارگاه دورود کوتاه نمی‌آئیم، افزود: تا زمانی که کشتارگاه جدید احداث می‌شود، شهرداری به عنوان مالک باید مشکلات بهداشتی را برطرف کند.

زبردست تعطیلی فعلی کشتارگاه را منجر به کشتار غیرمجاز دام در کوچه و خیابان  عنوان و آن را به مراتب از نظر بهداشتی خطرناک‌تر از شرایط حال حاضر کشتارگاه دورد بیان کرد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه به دلیل نبود کشتارگاه دوم، تعطیلی کشتارگاه فعلی به صرفه نیست، تصریح کرد: احداث کشتارگاه وظیفه این مجموعه نیست، بلکه دامپزشکی وظیفه نظارت بهداشتی و شرعی را دارد که در این زمینه موارد لازم در حال انجام است.

انتهای پیام/

نظر شما