شناسهٔ خبر: 47879991 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انتقاد شدید سازمان حقوق بشری به نقض حقوق پناهندگان در اروپا

سازمان حقوق بشر حامی پناهندگان در آلمان موسوم به "پرو آسیل" به مناسبت روز جهانی پناهندگان انتقاد شدیدی به نقض حقوق این قشر از طرف اتحادیه اروپا وارد کرده و درباره تضعیف بیشتر کنوانسیون ژنو هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، سازمان حقوق بشر حامی پناهندگان در آلمان موسوم به "پرو آسیل" در آستانه برگزاری دومین کنفرانس صلح لیبی در برلین به اتحادیه اروپا درباره تضعیف بیشتر کنوانسیون پناهندگان ژنو هشدار داد. این سازمان حقوق بشری بخصوص به همکاری های اروپا با گارد ساحلی لیبی برای اخراج پناهجویان انتقاد وارد کرد.

پرو آسیل به مناسبت روز جهانی پناهندگان ( 20 ژوئن) از اتحادیه اروپا خواست که حقوق بشر در قبال این پناهجویان را مراعات کند.

"گونتر بورکهاردت" مدیر سازمان حقوق بشر حامی پناهندگان در آلمان موسوم به "پرو آسیل" در این باره به یک روزنامه آلمانی گفت: دولت ها مجاز به رد پناهندگان در مرزهای خود نیستند بدون اینکه ابتدا نیاز آن ها به حمایت را مورد بررسی قرار دهند. این بدین مفهوم است که پناهندگان حق دارند درخواست پناهندگی کنند.

وی به اقدام اتحادیه اروپا در کشاندن قایق های پناهندگان در آب های دریای مدیترانه به آب های قلمرو لیبی و محول کردن آن ها به گارد ساحلی لیبی به عنوان اقدامی در راستای نقض حقوق بشر انتقاد وارد کرده و گفت: در لیبی بسیاری از پناهندگان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار می گیرند. امروز این افراد تحت تعقیب و شکنجه با کمک کشورهای اروپایی به سوی شکنجه گران خود بازگردانده می شوند و دوباره در بدبختی قرار می گیرند که از آن فرار کرده اند.

وی خواستار پایان سیاست های اخراج اتحادیه اروپا علیه پناهندگان شد. این مسئول حقوق بشری همچنین گفت: همکاری اتحادیه اروپا با گارد ساحلی لیبی باید خاتمه یابد. در مرزهای اتحادیه اروپا در این بلره تصمیم گیری می شود که آیا حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون همچنین در آینده اساس اقدامات دولت خواهد بود

رئیس این نهاد حقوق بشری در آلمان در بخش دیگری از سخنانش دعوت وزیر امور خارجه آلمان از کشورها برای شرکت در دومین کنفرانس صلح لیبی را تمجید کرده و در عین حال گفت: روند پایداری در این کشور نباید به قیمت حقوق بشر و به ضرر افرادی که در اروپا به دنبال حمایت می گردند تمام شود.

حدود یک سال و نیم بعد از برگزاری کنفرانس صلح لیبی در برلین که تحت ریاست آلمان و برای پایان دادن به مناقشات لیبی و پایان دخالت های خارجی در این کشور برگزار شد دولت فدرال آلمان و سازمان ملل متحد بار دیگر برای برگزاری یک نشست پیگیری در برلین از کشورهای مختلف دعوت به عمل می آورند.

وزارت امور خارجه آلمان چندی پیش اعلام کرد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و "آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل از کشورها و نهادهای شرکت کننده در کنفرانس برلین دعوت کرده اند تا در 23 ژوئن ( 2 تیرماه) در کنفرانس پی گیری دیگری با این محوریت شرکت کنند. برای اولین بار قرار است دولت موقت وحدت ملی لیبی در این نشست شرکت کند.

مسئله پناهندگان همچنان موضوعی حل نشده در این اتحادیه باقی مانده است.

وزرای کشور اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در لوکزامبورگ بار دیگر نتوانستند به توافقی درباره اصلاح سیستم پناهندگی اروپا دست یابند.

در دیدار اخیر وزرای کشور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ هیچ پیشرفتی در این راستا حاصل نشد. به این ترتیب در دوران ریاست دوره‌ای پرتغال بر اتحادیه اروپا هم توافقی در این زمینه حاصل نشده و این مسئله به رئیس بعدی دوره‌ای یعنی اسلواکی که از ماه جولای کار خود را آغاز می کند محول می شود.

مناقشات بر سر مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان به دلیل مخالفت برخی اعضاء حل نشده باقی مانده و همچنان با توجه به پیمان دوبلین، کشورهای مرزی این اتحادیه در معرض هجوم چشمگیر پناهجویان قرار دارند که البته در سال های اخیر به دلیل بحران کرونا از شدت آن کاسته شده است.

سازمان یاری‌رسانی به کودکان آلمان هم به به مناسبت روز جهانی پناهندگان با اشاره به وضعیت کودکان و نوجوانان پناهجو در این کشور اعلام کرده است که آنها بیشترین صدمه را در بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند. به گفته رئیس این سازمان، این قشر از جامعه بازندگان اصلی پاندمی کرونا بوده‌اند.

با بسته شدن مهدکودک‌ها، مدارس و دبیرستان‌ها این کودکان و نوجوانان هم از قطار آموزش جا ماندند و هم از یادگیری زبان آلمانی.

درس خواندن در خانه برای این کودکان که خانواده‌هایشان عمدتا قادر به کمک در درس و مشق‌شان نیستند و از امکانات تکنیکی و دسترسی به اینترنت نیز محرومند، باعث شده است که آنها کاملا عقب بمانند.

این سازمان به دولت آلمان انتقاد می‌کند و می‌گوید، در دوران کرونا و جدل‌های بسیار بر سر بازگشایی مدارس و مهدکودک‌ها و در مباحثات پیرامون چگونگی تامین امکانات آموزشی برای کودکان و نوجوانان، فرزندان خانواده پناهجویان کاملا نادیده گرفته شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما