شناسهٔ خبر: 47878565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

مصلحی ناپخته‌ترین وزیر ۴ دهه

صاحب‌خبر -

بابک مجیدی، انصاف نیوز: مشاور مرحوم هاشمی با بازخوانی روایتی از جلسه ویژه شورای نگهبان از رد صلاحیت هاشمی می‌گوید از لحاظ امنیتی افشای فایل صوتی ظریف با فایل مصاحبه حیدر مصلحی قابل مقایسه نیست و آقای مصلحی از روی سادگی این حرف‌ها را زده است.

بعد از افشای فایل صوتی ظریف که حواشی زیادی را در پی داشت، بخشی از مصاحبه تصویری حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد بیرون آمده است که او درباره ردصلاحیت مرحوم هاشمی در انتخابات سال ۹۲ دست به افشاگری زده و گفته به دلیل احتمال رای‌آوری بالا به مصلحت نیست او تایید شود و این موضوع با شورای نگهبان درمیان گذاشته شده است. این صحبت‌ها با واکنش‌هایی از طرف شورای نگهبان مواجه شد که اکثریت حرف‌های حیدر مصلحی را رد کردند. به همین منظور انصاف نیوز برای بررسی این موضوع که افشا و انتشار کدام فایل به امنیت کشور ضربه زننده است و چه کسانی از این موضوع بیشتر آسیب می‌بینند با غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی گفتگو کرده است که متن آن را در زیر می‌خوانید:

به کدخدایی حتی حاضرم بگویم مصلحی در کدام صندلی نشسته است

غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی درباره‌ی تفاوت افشای فایل صوتی ظریف با فایل مصاحبه‌ی حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد با موضوع رد صلاحیت مرحوم هاشمی در سال ۹۲ می‌گوید: «من فکر می‌کنم افشای این موضوعات برای جامعه  مثبت و مفید است. جامعه به بخشی از آگاهی‌ها دسترسی ندارد این کار‌ها باعث می‌شود جامعه مقداری از مسائل پشت پرده یا ناگفته‌ها مطلع شود. درباره‌ی صحبت‌های آقای مصلحی این موضوعات قبلا گفته شده و پرده‌ها برافتاده بود، اما آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان کماکان این موضوع و حضور ایشان در آن جلسه را تکذیب می‌کند. من هم قبلا در مقاله‌ای به آقای کدخدایی نوشته بودم می‌خواهی بگویم آقای مصلحی در کدام صندلی نشسته بود شما چه جیز را تکذیب می‌کنید؟ اما آقای کدخدایی در جواب گفت خیر، آقای مصلحی فقط آمده و درباره مسائل منطقه صحبت کرده بود. در جواب بار دیگر نوشتم جلسه شما یک جلسه ویژه درباره بررسی صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است.»

رجایی درباره جزئیات جلسه شورای نگهبان به نقل  یکی از اعضای شورای نگهبان که اسم او را نمی‌آورد می‌گوید: «حیدر مصلحی به همراه تعدادی از معاونین خود به شورای نگهبان می‌آیند و می‌گویند ما اطلاعاتی داریم بعد در آن جلسه دو دستگی پیش می‌آید که اگر نکته‌ای بود می‌توانستند اطلاع دهند، اما اینکه به صورت حضوری می‌آیند یعنی اتفاقاتی افتاده است.»

احتمالا یک پای احمدی‌نژاد در رد صلاحیت هاشمی  دخیل است

وی دو نکته از اتفاقات رخ داده را ابه این شکل تعریف می‌کند و می‌گوید: «نکته اول این است که نباید فراموش کنیم که آقای مصلحی وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد است یعنی این موضوع اتفاق افتاده را مرتبط با احمدی‌نژاد می‌دانم که آن هم در راستای سیاست‌های هاشمی ستیزی احمدی‌نژاد بود. نکته بعدی این است که آیا وزیر می‌تواند بدون اطلاع از رئیس جمهور برود آن حرف‌ها را بزند؟ من فکر نمی‌کنم. احتمال می‌دهم یک پای احمدی‌نژاد در موضوع رد صلاحیت آقای هاشمی دخیل باشد.»

مشاور مرحوم هاشمی در ادامه می‌گوید: «در جلسه شورای نگهبان، اعضای آن شورا به حیدر مصلحی می‌گویند خودت حرفت را بزن و برو. بعد‌ها حیدر مصلحی حدودا یک دقیقه‌ای درباره مهدی هاشمی صحبت می‌کند و بعد اجازه ادامه صحبت‌داده نمی‌شود و می‌گویند بحث مهدی هاشمی اصلاح مطرح نیست و فقط پرونده صلاحیت اکبر هاشمی مطرح است. آقای مصلحی در ادامه می‌گوید لحظه به لحظه به تعداد آرای او بالا می‌آید و ما احتمال می‌دهیم که تا موقع رای گیری به ۹۰ درصد هم برسد. چند گزینه وجود دارد گزینه اول این است که ثبت نام شود و نگذاریم که او رای نیاورد و دومین گزینه که هزینه کمتری دارد نگذاریم که به رقابت‌ها وارد شود. بعد هم مصلحی از جلسه خارج می‌شود، اعضای شورای نگهبان رای گیری می‌کنند و در ادامه اینکه می‌گویند یک نفر رای منفی داشت و بقیه مثبت این موضوع درست نیست و یک تعدادی هم مخالف این موضوع بودند. همان موقع  به اعضای شورای نگهبان هم گفتم شما که می‌گویید بحث آقای هاشمی مطرح نشده استو درباره مسائل منطقه حرف زدند و جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان نیست، فیلم جلسه را پخش کنید. در ادامه فیلم جلسه که پخش نشد هیچ و بعد‌ها مرحوم آقای هاشمی گفتند من را به خاطر مسئله رای آوری رد کردند آقای کدخدایی گفتند این اندیشه ساده انگارانه است. در حالی که آقای مصلحی حقیقت حرف‌ها را زده است.»

مصلحی ناپخته‌ترین وزیر این ۴ دهه است

رجایی در ادامه می‌گوید: «یک تفکری وجود دارد و آن این است که آن افرادی که رای آوریشان بالاست خطری برای نظام هستند و آقای مصلحی بخشی از این تفکر را به دوش می‌کشیده است و این تفکر تنها در مصلحی خلاصه نمی‌شود پس این چه مصلحتی است که مثلا ۹۰ درصد مردم یا به تعبیر خودشان تا آن مقطع ۷۰ درصد به کسی رای دهند و بعد مصلحت نباشد او بیاید تا رای بیاورد. وقتی چارچوب سیاست‌های نظام را رهبری تعیین کرده است و مجلسی بالای سر ریاست جمهوری است که دست از پا خطا کند می‌توانند رئیس جمهور را استیضاح می‌کنند، به وزرای او رای اعتماد ندهند این دیگر چه عدم مصلحتی بوده است که آقای مصلحی فکر کرده یک نفری برود و این اتفاق را رقم بزند. به نظرم  به دلیل ساده‌انگاری، خوش ذاتی یا سادگی،  یکی از ناپخته‌ترین وزیران این ۴ دهه آقای مصلحی است وگرنه کسی نمی‌آید به این شکل استدلال کند. ما حرف‌هایی که قبلا زده بودیم آقای مصلحی آمد مهر تایید بر آن حرف‌ها را زد؛ که بحث رد صلاحیت آقای هاشمی به این دلیل بود که، چون رای می‌آورد مصلحت نیست ایشان تایید صلاحیت شوند. به نظرم مجموعه این اتفاقات به نفع مردم است، آگاهی مردم را نسبت به این مسائل بیشتر می‌کند و ارکان مهم حکومت را بیشتر می‌شناسند.»

رجایی درباره اینکه افشا فایل صوتی ظریف یا افشا رد صلاحیت مرحوم هاشمی کدام بیشتر از لحاظ امنیتی ضربه زننده است می‌گوید: «اصلا قابل مقایسه نیستند و حرف‌های آقای مصلحی درباره رد صلاحیت هاشمی را مخصوصا برای انتشار زده است و قبلا هم من و کدخدایی چندین بار درباره این موضوع با هم پیچیدیم و درپایان آقای کدخدایی گفتند گویا آقای رجایی در شورای نگهبان منبع دارد. این دو فایل به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند به خاطر اینکه این فایل کاملا محرمانه و سری  و برای انتشار نبوده است صرفا کسب تجارب و دیدگاه‌ها بود و، چون به دلیل مسائل امنیتی باید افراد دیگری صحبت کنند که چه کسی آن را منتشر کرده و به چه علت منتشر شده است؟

اما درباره‌ی آقای مصلحی، ایشان با توجه به اینکه نماینده مجلس خبرگان است و با این حرف‌ها علنا علیه خودش حرف زده است که گفت فردی که مردم به او اقبال داشتند برخلاف مصلحت تشخیص دادیم که این یعنی حرکتی ایجاد شده که عده‌ای رای آوری مردم را خلاف وضع موجود می‌دانند، این خطاست و این با اندیشه امام خمینی سازگاری ندارد که اندیشه امام همه مردم هستند نه بخشی از جمهور. رئیس جمهور، رئیس همه‌ی جمهور است نه یک رئیس جمهور حداقلی و علی‌القاعده در این موضوع یک عذرخواهی از افکار عمومی یکی  از طرف آقای کدخدایی که در آن زمان تکذیب کرد و دیگری از طرف آقای مصلحی که در مشورت دهی به خطا رفت وجود دارد.»

غلامعلی رجایی درباره اهداف انتشار فایل صوتی ظریف و فایل تصویری درمورد ردصلاحیت هاشمی و اینکه کدام بخش از این موضوع ضربه می‌خورند می‌گوید: «دو هدف دنبال می‌شود؛ آقای مصلحی وقتی می‌آید موضوع رد صلاحیت آقای هاشمی را می‌گوید نمی‌خواهد تاریخ بگوید وگرنه چه موقع این حرف‌ها بعد از ۸ سال است؟ یا از روی سادگی این حرف‌ها را زده است یا اینکه ایشان می‌خواهد بگوید یک تفکر و جریانی دارد تفکر آقای هاشمی را نمایندگی می‌کند و رای آوری او به مصلحت نیست؛ پیام پنهانی حرف‌هایی که آقای مصلحی زده است این بود و بعد از مرگ او تفکر آقای هاشمی را تفکر خلاف مصلحت می‌دانند. درباره آقای ظریف هم من نمی‌توانم نظر دهم و هنوز نمی‌دانم چه کسی این فایل را منتشر کرده است کار دولت یا بیرون از دولت بوده و قاعدتا اگر مشخص شد کار چه کسی بود می‌شود گفت چرا دولت؟ یا غیر دولت چرا و کجا؟ می‌شود حدس‌هایی زد، اما بهتر است حدس نزنیم.»

در پایان رجایی مشاور مرحوم هاشمی درباره روز بعد از رد صلاحیت مرحوم هاشمی می‌گوید: «روز بعد از رد صلاحیت حاج آقا را دیدم از پله‌های طبقه دوم پایین می‌آید که قرار بود عقد دختر یک پاسداری را بخواند با خنده به او گفتم بد شد رد شدید خندید و گفت خیلی هم خوب شد.»

انتهای پیام

نظر شما