شناسهٔ خبر: 47866758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور:

فقط در يک درصد از دستگاه‌هاي احراز هويت اختلال داشتيم/ هيچ مشکل زير ساختي در انتخابات نداشتيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: از مجموع هفتاد هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور فقط در یک درصد از دستگاه‌های احراز هویت در این شعب اختلال پیش آمد که البته مشکلات آن هم رفع شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، امیر شجاعان در نشست خبری در وزارت کشور با تبیین اقدامات این کمیته برای فرآیند رای گیری از طریق سامانه جامع انتخابات افزود: در این سامانه تمام فرآیند‌های مربوط به انتخابات کنترل و رصد می‌شود و در هر دوره از انتخابات این سامانه را بهبود می‌دهیم تا بتوانیم از آراء صیانت کنیم و کیفیت ارائه اطلاعات بهتر شود.
وی گفت: یکی از اقداماتی که با همکاری شورای نگهبان در این دوره از انتخابات در پیش گرفتیم، ارائه تجهیزات احراز هویت به شعب اخذ رای و ارسال صورت جلسه پایانی شمارش آراء از طریق این تجهیزات با حضور ناظران بود.
آقای شجاعان افزود: برای انجام این کار پروتکل‌هایی را نهایی کرده بودیم که یکی از پروتکل‌ها این بود که در ابتدای صبح صورت جلسه از جانب ناظران امضا شود.
رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: برای این کار باید امضا‌های الکترونیک از طریق کارت‌های الکترونیکی به ثبت می‌رسید و در اجرای این کار دیروز در برخی شعب مقداری با تاخیر مواجه شدیم.
وی گفت: علت این تاخیر این بود که نام کاربری و کلمه عبور نرسیده یا در برخی شعب فراموش شده بود که مشکل رفع شد و اختلالی در اجرای انتخابات ایجاد نکرد.
آقای شجاعان افزود: حدود هفتاد هزار شعبه اخذ رای در کشور داشتیم که اگر یک درصد از این شعب هم دچار این مسئله شده باشند این فقط مربوط به هفتصد شعبه بود که بازتاب خوشایندی نداشت.
وی تاکید کرد: طبیعی است که این اتفاق رخ داد، اما مشکل برطرف شد با این حال تجربه بسیار خوبی کسب کردیم و حتما در دوره‌های آینده شرایط بهتری خواهیم داشت.
آقای شجاعان همچنین در پاسخ به این که چرا دیروز رای گیری در برخی از شعب با تاخیر آغاز شد گفت: حتی اگر ارتباط ستاد انتخابات با دستگاه‌های احراز هویت قطع شود می‌تواند ارتباطش را به شکل آفلاین ادامه دهد و هیچ تعلل و تاخیری در ارتباط ما با این دستگاه‌ها سبب وقفه در رای گیری نمی‌شود.
رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات افزود: دیروز در فرآیند اخذ رای از ساعت 9 و 16 دقیقه تا 9 و 38 دقیقه در سیستم پردازش ستاد انتخابات مشکل کوچکی ایجاد شد، اما حتی شعب ما متوجه این مشکل نشدند و این مشکل با استفاده از ده‌ها سرور رفع شد و رای گیری صورت گرفت.
وی گفت: یکی از ویژگی‌های سامانه جامع اطلاعات این است که به طور مستمر وضع تعرفه‌های توزیع شده در شعب اخذ رای را رصد می‌کنیم، یعنی در ابتدای صبح تعرفه‌ها توزیع می‌شود و مشخص است که چقدر تعرفه مصرف شده است.
آقای شجاعان افزود: از طریق این سامانه می‌دانیم که در هر شعبه اخذ رای چقدر تعرفه مصرف شده و اگر در جایی لازم باشد تعرفه عرضه می‌کنیم و هیچ مشکلی برای تعرفه نداشتیم و اگر خبری در این باره منتشر شده، درست نبوده است.
رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات گفت: به لحاظ اجرایی کشورما یکی از بهترین نظام‌های انتخاباتی در سراسر جهان را دارد و ما به این مسئله می‌بالیم.
آقای امیر شجاعان در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور افزود: ما در انتخابات اخیر هیچ مشکل زیر ساختی نداشتیم و این مسئله به یمن زحمات چندین هزار نفری انجام شد که در زمینه زیرساختی و مخابراتی در زمینه برق تلاش کردند تا این انتخابات بدون کوچکترین مشکلی برگزار شود.
وی در خصوص استفاده از صندوق‌های الکترونیک هم گفت: اگرچه در انتخابات‌های گذشته تجربه استفاده از این صندوق‌ها در چند شهر کوچک و متوسط را داشتیم، اما در این انتخابات در نظر گرفتیم در شهر‌های بزرگتر نیز این کار را بکنیم و به همین منظور در 25 مرکز استان از این تجهیزات استفاده کردیم.
شجاعان ادامه داد: نتایج استفاده از این صندوق‌ها نشان داد که این تجهیزات کارشان را به خوبی انجام دادند و ما هیچ مشکلات فنی از این بابت نداشتیم.
وی افزود: البته در موردی برخی از شعب به دلیل تعداد زیاد رای دهندگان و مراجعه کنندگان مسئولان شعب تصمیم گرفتند در کنار این تجهیزات الکترونیکی چند صندوق سنتی هم استفاده کنند.
شجاعان گفت: برآیند کلی این بود که صندوق‌های الکترونیک کارشان را به خوبی انجام دادند و هیچ مشکلی نداشتیم تجربه بسیار موفقی بود. البته مشکلاتی داشتیم که این مشکلات باید برطرف شود.
رییس کمیته فناوری انتخابات درباره توزیع تعرفه‌ها در شعب افزود: با استفاده از تجهیزات الکترونیک ما به محض مراجعه یک فرد برای رای دادن سیگنالی دریافت می‌کنیم که بصورت برخط ما می‌توانیم از آمار تعرفه‌هایی که توزیع کرده‌ایم و افرادی که رای می‌دهند باخبر شویم از این رو می‌دانیم در آن شعبه عملا چند تعرفه توزیع شده و چند عدد تعرفه مصرف شده و از این طریق می‌توان این مسئله را مدیریت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در این انتخابات به لحاظ اجرایی کار عظیم فنی انجام دادیم و ما یکی از بهترین نظام‌های انتخاباتی سراسر جهان را در اختیار داریم گفت: ما الان می‌توانیم آمار تمام افرادی که در انتخابات شرکت کرده اند را به صورت تفکیک جنسیتی و سنی ارائه کنیم، زیرا ما به ازای هر تعرفه یک کد ملی داریم که می‌توانیم اعلام کنیم چه کسانی رای داده اند؛ بنابراین تخلفاتی مثل رای فوتی‌ها یا رای دادن افراد زیر 18 سال در این انتخابات رخ نداده است.

نظر شما