شناسهٔ خبر: 47854920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای به همه اعضای پیمان آسمان‌های باز اعلام کرده است که آذر ماه آتی از این پیمان خارج می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در این بیانیه‌ ادامه داد که در نامه‌ای به کانادا و مجارستان به عنوان کشورهای امین سند پیمان آسمان‌های باز و همه کشورهای شرکت کننده در آن از تصمیم خود برای خروج از پیمان یاد شده در روز ۱۸ ماه دسامبر (۲۷ آذر ماه) را اعلام کرده است.

روسیه همچنین از کشورهای عضو پیمان آسمان‌های باز خواسته است تا کنفرانسی را در یک ماه اخیر برگزار کرده تا پیامدهای خروج از پیمان را بررسی کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۱۷ خرداد ماه، لایحه خروج مسکو از پیمان آسمان‌های باز را امضا کرد.

در بخش دیگر بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: مسکو با وجود موارد متعدد نقض پیمان آسمان‌های باز ازسوی آمریکا و متحدان و دوستان این کشور، در طول سالیان طولانی، نه فقط بیشترین سهم را در دستیابی به اهداف پیش بینی شده در این پیمان داشته است بلکه همه تلاش‌های ممکن را برای حفظ آن بکار بست.  

در این بیانیه آمده است: ما آماده بودیم تا به نگرانی‌های شرکای خود توجه کنیم اما بدیهی است که این رویکرد باید به صورت متقابل باشد.

 وزارت خارجه روسیه خاطر نشان کرده است که با خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز وضعیت بشدت تغییر کرد و موازنه منافع و حقوق و تعهدات کشورهای عضو به هم خورد. «درنتیجه روسیه مجبور شد تا مراحل برای خروج از پیمان آسمان‌های باز را آغاز کند اما در این مورد نیز شکیبایی نشان داده و به آغاز مراحل برای خروج از پیمان سرعت نبخشیده و تا لحظه آخر آماده برای اقدام در صورت تجدیدنظر واشنگتن و بازگشت به این پیمان بودیم.»

در پایان بیانیه گفته شده است که مسوولیت نابودی پیمان آسمان‌های باز برعهده آمریکا است.  

آمریکا ماه می ۲۰۲۰ و در زمان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور روند خروج از این پیمان را آغاز کرد و به روسیه اطلاع داد به پیمان باز نمی‌گردد.

در واکنش به خروج آمریکا از این پیمان، دومای روسیه نیز روز ۱۹ اردیبهشت امسال به خروج این کشور از پیمان آسمان‌های باز رای داد.

پیمان آسمان‌های باز، توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط دارد. این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

پیمان آسمان‌های باز به کشورهای امضاکننده امکان می‌داد آزادانه اطلاعات مربوط به نیروهای نظامی و فعالیت‌های یکدیگر را از طریق پروازهای تجسسی جمع آوری کنند.

نظر شما