شناسهٔ خبر: 47854892 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

آنتونیو گوترش 5 سال دیگر دبیرکل سازمان ملل شد

یورونیوز

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه به ابقای آنتونیو گوترش برای یک دوره پنج ساله دیگر در سمت دبیر کلی این سازمان رای داد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

بدین ترتیب نخست وزیر سابق پرتغال که تنها نامزد دبیر کلی سازمان ملل متحد بود با رأی اعضای مجمع عمومی بار دیگر از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ در رأس این نهاد مهم بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

وی در نخستین سخنرانی پس از انتخاب مجدد به این سمت خواستار شکل‌گیری جهانی نوین شد که به گفته او حالا دیگر باید از تبعات همه‌گیری یک بیماری مرگبار درس‌ بگیرد.

آنتونیو گوترش که از سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت است پس از انتخاب دوباره طی مراسمی که در آن مارسلو ربلو دی سوسا، رئیس جمهوری پرتغال نیز حضور داشت ضمن ادای سوگند، وعده داد بدون هر گونه وابستگی و کاملا مستقل از همه کشورها و سازمان‌های عضو عمل کند.

آقای گوترش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود «بزرگ‌ترین چالش» حال حاضر جهان را که به اعتقاد او «بزرگترین فرصت» نیز محسوب می‌شود، استفاده از بحران سلامت کنونی برای تغییر اوضاع و چرخش به سمت جهانی متفاوت خواند که در آن فرصت احیا و رونق دوباره برای همه به گونه‌ای عادلانه و پایدار مهیا شود و نیز راهی را به روی همه بگشاید که در آن بتوان از طریق همکاری‌های بین‌المللی فزاینده و موثر بر مسائل و مشکلات جهانی فائق آمد.

وی تاکید کرد که برای برداشتن این گام باید در جهت تقویت آنچه نتیجه بخش است تلاش کرد و نیز برای درس گرفتن از آنچه ناکارآمد خواهد بود شجاعت به خرج داد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص افزود: «این مسئله مسلتزم آن است که ما پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهیم و آماده باشیم که اولویت اصلی را به معنای واقعی کلمه به نظام بین المللی اختصاص دهیم.»

گفتنی است که ماموریت مجدد آنتونیو گوترش به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد نه با رأی‌گیری بلکه با تشویق اعضای مجمع عمومی به نشانه تأیید قطعنامه تنظیم شده در این خصوص برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید شد.

این سیاستمدار ۷۲ ساله پرتغالی که پیش‌تر ریاست کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان را برعهد داشت قبل از رأی‌گیری در مجمع روز هشتم ژوئن نظر مثبت شورای امنیت را نیز دریافت کرده بود.

نظر شما