شناسهٔ خبر: 47854646 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاغذ بازار آزاد قیمت کتاب را افزایش نمی‌دهد

عابدینی گفت: انتشار کتاب با کاغذ بازار آزاد روی تعیین قیمت کتاب تاثیری نمی‌گذارد.

صاحب‌خبر -

حسین عابدینی، مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال در  گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختصاص کاغذ به ناشران گفت: از بهمن ماه سال گذشته حداقل به ما در انتشارات سفیراردهال کاغذ دولتی ندادند. به ناشر دیگری هم کاغذ ندادند. برای همین ناشران مجبور هستند کاغذ مورد نیازشان برای انتشار کتاب را از بازار آزاد تهیه کنند. از سوی دیگر بسیاری از ناشران هم به همین دلیل انتشار کتاب هایشان را متوقف کردند.

بیشتربخوانید

 

وی افزود: ناشران حتی زمانی که کاغذ دولتی دریافت می‌کردند قیمت کتاب هایشان را براساس بازار روز کاغذ تعیین می‌کردند. از این رو این مسئله روی تعیین قیمت کاغذ تاثیرگذار نیست. زمانی که ناشر مطمئن باشد هزار نسخه کتابش سریع فروش می‌رود قیمت پایین تری برای کتابش درنظرمی گیرد، اما زمانی که می‌داند فروش کتابش دو سال طول می‌کشد قیمت روی جلد کتاب را براساس قیمت روز کاغذ تعیین می‌کند.

مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال با اشاره به سهم ۶۰ درصدی قیمت کاغذ در انتشار کتاب بیان کرد: انتشار کتاب با کاغذ عرضه شده در بازار آزاد تنها می‌تواند روی میزان تولید کتاب ناشران تاثیربگذارد و قدرت تولید آن‌ها را کاهش دهد. برای مثال اگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سرمایه در گردش داشته باشم. برای تهیه کتاب هایم ۵۰۰ بند کاغذ با نرخ بازار آزاد تهیه می‌کنم تنها می‌توانم با این تعداد کاغذ ۳۰ کتاب منتشرکنم، اما وقتی کاغذ دولتی تهیه کنم هزار و ۵۰۰ بند کاغذ می‌خرم و قدرت انتشار ۶۰ تا ۷۰ عنوان کتاب را دارم. قدرت ریسک ناشر برای انتشار کتاب با تهیه کاغذ دولتی افزایش می‌یابد.

عابدینی ادامه داد: درصورتی که ناشران مجبور به تهیه کاغذ با نرخ بازار آزاد باشند، میزان تولید آن‌ها تغییر می‌کند. به دنبال آن ناشران دست به عصاتر از قبل کتاب منتشرمی کنند و تیراژ کتاب هایشان بالا نخواهد بود. اگر کاغذ دولتی در اختیار ناشر قرار بگیرد میزان تولید کتابش افزایش می‌یابد. از سوی دیگر سعی می‌کنند کتابی منتشر کنند که از فروش آن اطمینان داشته باشد برای همین هرکتابی منتشر می‌کنند. کتابی چاپ می‌کنند که حداقل ارزش چاپ آن هم با کاغذ تهیه شده با نرخ آزاد را داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما