شناسهٔ خبر: 47845128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

خطیب‌زاده‌: گزارشی از تخلف در انتخابات در خارج از کشور دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که تا الان هیچ گزارشی از تخلف در برگزاری انتخابات در خارج از کشور دریافت‌ نکرده‌ایم، گفت: اطمینان می‌دهم که شعب اخذ رای باز خواهند بود تا آخرین نفری که علاقه‌مند است، بتواند رای بدهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (جمعه) در محل ستاد انتخابات خارج از کشور سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اقدامات انجام شده در خارج از کشور برای برگزاری این دور از انتخابات گفت: تمامی ملزومات از فروردین امسال برای سفارتخانه‌های ایران ارسال شده و مشکلی در این زمینه نیست.


 یکی از منظم‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور را داریم


وی با بیان این‌که یکی از منظم‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور را داریم، یادآور شد: اینها به رغم مضایق کرونایی است. مثلا در کشوری مثل مالزی قرنطینه کامل است، ولی به رغم این سفرای ما چندین ماه رایزنی کردند و در حال حاضر در ۱۳۳ کشور گفت‌وگوها را برای برگزاری انتخابات انجام دادیم و ۲۳۴ صندوق اخذ رای در سراسر جهان بدین منظور اختصاص داده شده است.

 خطیب‌زاده ادامه داد: این در حالی است که در بسیاری از کشورها به خاطر مقررات شدید کرونای حتی تعبیه یک صندوق اخذ رای نیاز به ماه‌ها گفت‌وگو داشته است. در هیچ کشوری نیست که جمعیت ایرانی‌ها قابل توجه باشد و صندوق اخذ رای نداشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در کانادا به خاطر سنگ‌اندازی‌های دولت این کشور و به رغم تمامی ادعاهای مردمسالاری و این‌که ادعا می‌کند تنوع قومی، جمعیتی دارد و به ملت‌های مختلف احترام می‌گذارد، با یک مخالفت جدی روبرو بودیم. درخواست خودمان را در نیویورک چند ماه قبل به نماینده کانادا دادیم و از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع کانادا یادداشت رسمی دادیم، ولی دولت کانادا همکاری لازم را نکرد.


هر چه در توان وزارت خارجه و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده برای آماده سازی مشارکت ایرانیان در خارج از کشور انجام شده


وی یادآور شد: در سال‌هایی هم که روابط سیاسی داشتیم، دولت کانادا همواره برای ما مضایق ایجاد می‌کرد و به غیر از شهر اتاوا در هیچ شهری اجازه نمی‌داد صندوق اخذ رای داشته باشیم. همان‌ سال‌ها در مرز کانادا و آمریکا صندوق اخذ رای تعبیه می‌کردیم و امسال نیز چنین کرده‌ایم.

خطیب‌زاده گفت: در برخی کشورها رکود بیشترین صندوق رای را به رغم تمامی مضایق کرونایی داریم، به عنوان مثال در ترکیه هفت صندوق رای داریم که بی سابقه است. در انگلیس ۱۱ صندوق اخذ رای مستقر شده است. در آلمان چندین شهر، ولی معتقدم همچنان به جهت تنوع سکونت ایرانیان در خارج از کشور مضایق برای ایرانیان هم به جهت کرونا و هم تردد، محتمل است که امیدوارم بر ما ببخشایند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: هر چه در توان وزارت خارجه و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده برای آماده سازی مشارکت آنها انجام شده است.

وی افزود: بعد از نیمه شب (ساعت یک و دو بامداد) در شرقی‌ترین کشور این عالم رای گیری را آغاز کردیم و چند ساعت بعد از بامداد تهران در غربی‌ترین نقطه رای گیری ادامه خواهد داشت. به طور منظم اطمینان می‌دهیم که هیچ حوزه‌ای بسته نمی‌شود، مگر این‌که همه هموطنان ایرانی که برای رای گیری آمده‌اند بتوانند آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای بریزند.

خطیب‌زاده درباره شمارش آرا نیز گفت: تقریب به دو هزار نفر هیأت‌‌های اجرایی هستند و شمارش انجام و بعد به تهران ارسال و اعلام از سوی تهران صورت می‌‌گیرد.


 در هیچ کجا نیست که ما رابطه سیاسی داشته باشیم یا ایرانیان مقیم قابل توجهی حضور داشته باشند، ولی صندوق اخذ رای نداشته باشیم


این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره فرمایشات روز چهارشنبه مقام معظم رهبری درباره انتخابات خارج از کشور و برخی گزارش‌ها در این زمینه مبنی بر وجود برخی کاستی‌‌ها عنوان کرد: لازم می‌دانم که از توجه مقام معظم رهبری به امر برگزاری انتخابات در خارج از کشور تشکر ویژه‌ای را بکنم. این توجه انرژی مضاعفی را به من و همکارانم در وزارت خارجه برای پیگیری دقیق‌تر و کامل‌تر برای برگزاری انتخابات خارج از کشور ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد:در همان روز برای این‌که دغدغه‌ مقام معظم رهبری در این زمینه مرتفع شود گزارش مبسوطی را به ملت ایران و خدمت ایشان دادیم و الحمدالله طی ۶ ماه گذشته به رغم تمامی مضایق کرونایی که در برخی کشورها دچار یک قرنطینه کامل هستیم، این انتخابات در شعبی که عنوان کردم در حال برگزاری است. امروز در مالزی تردد از یک خیابان به خیابان دیگر با یک مشکل جدی روبرو است، ولی حتی در تمام این کشورها ماه‌ها سفرای ما گفت‌وگو کردند.

وی افزود: در هیچ کجا نیست که ما رابطه سیاسی داشته باشیم یا ایرانیان مقیم قابل توجهی حضور داشته باشند، ولی صندوق اخذ رای نداشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که هیچ کمبودی از نظر اقلام و تعرفه وجود ندارد، گفت:‌ برگزاری انتخابات در این شرایط بسیار پرهزینه است و وزارت امور خارجه با تجمیع منابع خودش سعی کرده در پهنه بین‌المللی این کار را انجام دهد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما حافظ رأی مردم هستیم و امانتدار آن هستیم، عنوان کرد: تمامی کوشش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم که همه منویات معظم له دقیقا رعایت شود.


 قدرت جمهوری اسلامی ایران همواره برخاسته از مردم بوده


وی درباره تأثیر حضور پرشور مردم در انتخابات و جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل هم خاطرنشان کرد: در نظام بین‌الملل کنشگر اصلی همچنان دولت‌ها هستند. در هیچ سازمان و نهاد و کنوانسیون بین‌المللی به غیر از نماینده دولت‌ها حضور ندارند و نماینده دولت‌ها هم به رای پشتوانه قدرتی که از مردم می‌گیرند از نظام برخاسته از رای قاطع مردم می‌توانند قوی‌ صحبت کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: هر چقدر رای قوی‌تر و هر چقدر دولت برآمده از رای قاطع‌تر ملت باشد، قطعا نمایندگان این ملت راحت‌تر می‌توانند در نظام بین‌الملل کنشگری کنند.

وی با بیان این‌که قدرت جمهوری اسلامی ایران همواره برخاسته از مردم بوده و این مردم بودند که قدرت جمهوری اسلامی ایران و ایران را به رغم تمامی فشارها افزایش دادند، اظهار داشت: قدرت ملی ما همواره رابطه مستقیمی با صندوق‌های رای و حضور مردم داشته است. هر رأی مردم انرژی مضاعفی را به نمایندگان بین‌المللی ایران در خارج از کشور و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌دهد.


 گلایه برخی هموطنان ایرانی از دور بودن شعب اخذ رای


 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره گلایه‌ برخی از هموطنان ایرانی در خارج از کشور از دور بودن شعب اخذ رای و این‌که مجبورند مسافت طولانی را برای شرکت در انتخابات طی کنند نیز گفت: در برخی از کشورها به خاطر مضایق کرونایی مجبور شدیم صندوق‌های اخذ رای را با هماهنگی دولت میزبان به یک یا دو صندوق اخذ رای در محل‌هایی که بیشترین جمعیت ایرانیان حضور دارند، محدود کنیم. البته این مشکل در کشورهای اروپایی کمتر است، چون فاصله‌ها کمتر است و صندوق‌های رأی بیشتری داریم.

وی ادامه داد: مشکل دوم که بسیار جدی تر است پراکندگی زیاد ایرانیان مقیم در دنیا است و نمی‌توانیم مثل داخل ایران که در هر مدرسه و مسجد و ... شعبه اخذ رای داریم در خارج نیز چنین کنیم. همواره سعی می‌کنیم در جاهایی که بیشترین تمرکز ایرانیان است صندوق اخذ رای داشته باشیم.


 تقاضا دارم رعایت مصالح ملی را بکنند


خطیب‌زاده با اشاره به برخی انتقادات وارد شده در خصوص برگزاری انتخابات در خارج از کشور بیان کرد: من از همه کسانی که در این ارتباط اظهارنظر می‌کنند تقاضا دارم که در خصوص رای گیری در خارج از کشور رعایت مصالح ملی را بکنند و این موضوع را از صف بندی‌های انتخاباتی دور نگهدارند.

وی ادامه داد: در تمامی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور اطلاع رسانی درباره شعب اخذ رای و ... انجام شده است. نمایندگان ما در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه اطلاع رسانی کرده‌اند و امروز نیز نمایندگان مجلس و نمایندگانی که از نهادهای نظارتی آمدند به صورت آنلاین مشاهده کردند که با چه تلاشی انتخابات در تمامی حوزه‌ها در خارج از کشور با شور و نشاط در حال برگزاری است. علیرغم محدودیت‌ها و مسائلی که کرونا برای ما ایجاد کرده، ان شاءالله بتوانیم یک انتخابات خوب را برگزار کنیم.


 تا الان هیچ گزارشی درباره تخلف دریافت نکرده‌ایم


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگر که آیا تاکنون گزارشی در مورد تخلف و یا مسائل این چنینی در شعب اخذ رأی در خارج از کشور دریافت کرده‌اید؟ گفت: تا الان هیچ گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم و همه حاکی از برگزاری انتخابات در بهترین شرایط است. اطمینان می‌دهم که شعب اخذ رای باز خواهند بود تا آخرین نفری که علاقه‌مند است بتواند رای بدهد.

خطیب‌زاده گفت: از همه ایرانیان خارج از کشور اگر کمبودها و کاستی‌هایی که وجود دارد عذرخواهی می‌کنم و بدانند اینجا برای خدمت رسانی به همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور وظیفه قطعی داریم.


 ذوالنوری: علیرغم همه مشکلات ایرانیان محکم، قوی و با نشاط پای صندوق‌ هستند


«مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم که برای بازدید از ستاد مزبور در وزارت امور خارجه حضور داشت، در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از دست اندرکاران انتخابات در داخل و خارج از کشور و به ویژه مجموعه وزارت خارجه اظهار داشت: هماهنگی بسیار خوبی از سوی وزارت خارجه انجام شده و امروز مشابه شور و نشاطی که در داخل داریم بلکه گرم‌تر را در حوزه‌های رای گیری در خارج از کشور و در ۱۳۳ کشوری که صندوق‌های اخذ رای در آنجا مستقر شده، داریم. ملزومات لازم تامین شده و از قبل در اختیار سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها قرار گرفته است.

ذوالنوری اضافه کرد: سفارتخانه‌ها و زیر مجموعه آنها فعال هستند و در ارتباط مستقیم با تعدادی از سفارتخانه‌ها صحبت و روند را از نزدیک دیدیم با شور و نشاط و انگیزه بالا کار را انجام می‌دهند و من تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با بیان این‌که در خیلی از کشورها شرایط کرونا و اراده خبیثانه نظام سلطه که سعی می‌کنند در مشارکت ایرانیان اخلال به وجود بیاید، هزینه‌های سنگین و پراکندگی ایرانیان در خارج از کشور را داریم، اظهار داشت: ولی علیرغم همه مشکلات ایرانیان محکم، قوی و با نشاط پای صندوق‌ هستند و عزیزان در وزارت خارجه همه شرایط و لوازم را فراهم کردند که یک انتخابات بسیار پرشور در خارج از کشور برای ایرانیان رقم بخورد.


 سجادی: حضور هموطنان در خارج از کشور یک فرصت است


سید کاظم سجادی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه هم در اظهاراتی بیان کرد: حوزه معاونت کنسولی عهده‌دار برگزاری انتخابات در خارج از کشور بوده و سعی ما بر این بوده با رعایت پروتکل‌ها زمینه‌های حضور ایرانیان در این دور از انتخابات فراهم شود.

وی افزود: حضور هموطنان در خارج از کشور یک فرصت است و باید از وجود این عزیزان فراهم شود و پل ارتباط بین ایران و خارج باید برقرار شود و باید از امکانات، سرمایه‌گذاری و تحصیلات عزیزانی که در خارج از کشور حضور دارند در داخل کشور استفاده شود. معاونت کنسولی با تعاملی که در سه اداره کل دارد تاکنون توانسته این تعامل و ظرفیت را بهینه سازی کند و امیدواریم بعد از انتخابات، به این موضوع و بحث ایرانیان خارج از کشور و نیروهای نخبه و فرهیختگانی که در خارج از کشور حضور دارند توجه شود.

نظر شما