شناسهٔ خبر: 47844313 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظهور و بروز اراده ملی ؛

اختلالات محدود دستگاه‌های احراز هویت در ساری رفع شد

ساری – ایرنا – رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران گفت که با رفع اختلالات ایجاد شده برای بعضی از دستگاه‌های احراز هویت به کار گرفته شده برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر ساری ، اکنون روند رای‌گیری در تمامی شعب اخذ رای استان بدون کم‌ترین اختلال در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، بروز اختلال در عملکرد بعضی از دستگاه‌های احراز هویت شعب اخذ رای و تعدادی از صندوق‌های الکترونیک انتخابات شورای شهر ساری در نخستین دقایق رای گیری امروز سبب انتقاد برخی رای‌دهندگان شده بود.

ابوذر قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : اختلال‌ها بسیار کم و در چند شعبه بود که به سرعت نیز برطرف شد و اکنون هیچ مشکلی در شعب اخذ رأی دیده نمی‌شود.
وی افزود : دستگاه‌های مکانیزه شعب اخذ رأی در سراسر مازندران بدون اشکال فنی در حال انجام خدمات مربوط به انتخابات هستند و اندک اختلال‌هایی که در ساعات اولیه رأی‌گیری در برخی شعب وجود داشت نیز به طور کامل برطرف شده است.

رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران با بیان این که در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد: اختلال خاصی در شعب نداشتیم و از نظر فنی هیچ کدام از دستگاه‌ها مشکل نداشت ، اما شاید در راه‌اندازی دستگاه‌ها عوامل شعب قدری با تأخیر دستگاه‌ها را راه‌اندازی کردند.

وی با اظهار این که دستگاه ها در برقراری ارتباط، زیرساخت‌ و مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشکلی نداشتند ، گفت : کار پیکربندی تمام شعب قبل از ساعت هفت صبح انجام و تحویل داده شد و تا نیم ساعت بعد از آن نیز همگی دستگاه‌ها به سامانه وصل شدند.

نگرانی برای زمان شلوغی وجود ندارد 
قربانی در باره احتمال بروز اختلال در برخی شعب به دلیل ازدحام رأی‌دهندگان و ترافیک اخذ رأی نیز گفت : ما به اندازه کافی صندوق مکانیزه برای شعب در نظر گرفتیم ، بویژه اماکنی مانند مسجد شکوهی ساری بیش از دو صندوق تمام مکانیزه برای شورا گذاشتیم ، اما ممکن است گاهی جمعیت در صف زیاد باشد که می‌تواند اندکی تأثیر بگذارد.
رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات مازندران خاطرنشان کرد: به هر حال در هر موضوع فنی ممکن است مسائلی پیش بیاید و یکی دو درصد خطا رخ دهد که در این صورت هم تیم‌های پشتیبانی ما در استان و وزارت کشور بلافاصله مشکل را برطرف می‌کنند.

 وی افزود : علاوه بر دیتاسنتر و کال‌سنتر که در تهران مستقر هستند، یک تیم ۱۰ نفره از همکاران ما نیز در ستاد انتخابات مازندران وضعیت را پایش می‌کنند. همه شعب نیز کاربر تخصصی دارند. ضمن این که به ازای هر چند شعبه یک سرگروه برای پیگیری فنی و و یک مربی متخصص آموزش‌دیده نیز حضور دارد. همه متخصصان زیرساخت، مخابرات و حوزه ارتباطات به صورت آنلاین پشتیبانی مسائل فنی شعب اخذ رأی را پشتیبانی می‌کنند.
گزارش های میدانی دقایق اولیه برگزاری انتخابات در شهر ساری حاکی از این بود که فرآیند رأی‌گیری در برخی از شعب که مراجعه کننده اول وقت داشتند، به خاطر اختلال دستگاه ها سبب ازدحام جمعیت شده بود.

همچنین قطع و وصل شدن موقت ارتباط برخی دستگاه‌های احراز هویت در شعب اخذ رأی سبب شد که فرآیند رأی‌دهی برای برخی از رأی‌دهندگان کمی طولانی‌تر از روند عادی شود و در شعب پرجمعیت با توجه به در صف بودن تعدادی از مردم، در برخی دقایق نظم رأی‌دهی دچار اختلال شود.
این اختلال‌ها طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا شامل درست عمل نکردن دستگاه‌های احراز هویت، آشنا نبودن بسیاری از رأی‌دهندگان در ساری با دستگاه‌های الکترونیک اخذ رأی شورای شهر بود.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت که بر اساس گزارش‌ها و رصدهای میدانی مشکلاتی در برخی شعب مشاهده شده که به بخش اجرایی اطلاع داده شده بود.

 علی بابایی کارنامی یکی از مشکلات را برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برای شورای شهر ساری برشمرد و افزود : در ساری همزمان با ۲۳ شهر دیگر کشور انتخابات شورای شهر به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود و برگزاری انتخابات الکترونیک علاوه بر این که مزایایی می‌تواند داشته باشد، معایبی هم دارد.

وی توضیح داد : از یک سو کار نو و متفاوتی است که می‌تواند به دلیل شفافیت بیشتر در انتخابات و افزایش سرعت روند اجرای رأی‌گیری بسیار اثرگذار و مفید باشد و از سوی دیگر به دلیل برخی ناهماهنگی‌های زیرساختی ممکن است روند کار را به تأخیر بیندازد و سبب نارضایتی شود.
برای برگزاری انتخابات شورای شهرها و روستاهای مازندران چهار هزار و ۱۶۲ شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده که از این تعداد دو هزار و ۳۶۱ شعبه روستایی و یکهزار و ۵۳۱ شعبه شهری است. ضمن این که ۲۶۸ شعبه از این شعب برای برگزاری انتخابات شورای شهر ساری مکانیزه هستند و ۴۹۸ شعبه از چهار هزار و ۱۶۲ شعبه نیز به عنوان شعب اخذ رأی سیار آراء مازندرانی‌ها را جمع خواهد کرد.
برای اخذ آراء انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری نیز در مجموع چهار هزار و ۵۲ شعبه در نظر گرفته شده که یکهزار و ۵۳۱ شعبه در شهرها و دو هزار و ۵۲۱ شعبه در روستاها برپا خواهد بود. ۳۶۸ شعبه از این چهار هزار و ۵۲ شعبه نیز به صورت سیار آراء ساکنان مناطق دوردست و شاغلان مراکزی مانند بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی و گروه‌های امدادی را جمع‌آوری خواهند کرد.
مازندران ۳۳۶ کرسی اصلی و ۲۰۸ کرسی علی‌البدل شورای شهر و هفت هزار و ۶۸۳ کرسی اصلی و پنج هزار و ۶۸ کرسی علی‌البدل شورای روستا دارد.

نظر شما