شناسهٔ خبر: 47843669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات الکترونیکی شورای شهر همدان بدون اخلال برگزار می‌شود

همدان - ایرنا - مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی شورای شهر همدان بدون اخلال برگزار می‌شود گفت: الکترونیکی شدن انتخابات تخلفات را کاهش می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «محمدحسن میرزایی» روز جمعه در جمع خبرنگاران بیان کرد: یک هزار و ۴۳۷ شعبه اخذ رای در استان همدان دایر شده که یک هزار و ۵۶۷ دستگاه احراز هویت برای این شعب در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: انتخابات در شهر همدان به صورت تمام مکانیزه بوده و ۱۵ درصد دستگاه احراز هویت موجود به عنوان پشتیبان برای این شعب در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز جایگزین شود.

مسوول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه به اندازه هشت درصد شعب نیمه مکانیزه دستگاه احراز هویت پشتیبان پیش بینی شده افزود: ۲۱۲ شعبه انتخابات در شهر همدان تمام مکانیزه است و ۷۱۰ صندوق اخذ رای تمام الکترونیک برای این شعب در نظر گرفته شده است.

میرزایی ادامه داد: بر اساس آزمایش ها و مانورهای صورت گرفته همدان از استان های پیشتاز در آنلاین بودن شعب اخذ رای بوده است. 

وی درباره مشکل پیش آمده در آغازین ساعات رای گیری گفت: کارت های مختص ناظران شعب پیش بینی شده که در شماری از شعب شهرهای همدان و تویسرکان رمز اختصاص یافته به کارت ناظران توسط دستگاه احراز هویت شناسایی نمی شد.

مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه این مشکل به سرعت رفع شد افزود: با وجود بروز این مشکل اما در هیچ شعبه اخلال در رای گیری به وجود نیامد.

میرزایی اظهار داشت: دستگاه های احراز هویت و صندوق اخذ رای الکترونیکی در صورت قطع برق، دست کم تا ۲ ساعت شارژ دارند با این وجود هماهنگی لازم با شرکت توزیع برق برای پیشگیری از قطع برق در روز انتخابات صورت گرفته است همچنین در صورت بروز مشکل امکان شارژ این دستگاه ها حتی با باطری خودرو وجود دارد. 

وی گفت: هم اینک به صورت آنلاین شمار رای دهندگان مشخص بوده همچنین پس از اتمام رای گیری در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می توان صندوق های اخذ رای الکترونیکی را شمارش کرد.

به گزارش ایرنا یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۹۷۰ نفر از جمعیت استان همدان شامل ۷۲۲ هزار و ۷۳۳ مرد و ۷۰۳ هزار و ۲۰۷ زن واجد شرایط شرکت در این دوره از انتخابات هستند.

همچنین ۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر از جمعیت واجد شرایط این استان رای اولی هستند که برای نخستین بار با شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق های رای نقش خود را در تعیین سرنوشت و آینده کشور ایفا می‌کنند.

«عیسی جعفری» نماینده مردم شهرستان های بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تیرماه سال ۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت و انتخابات میان دورای مجلس برای انتخاب نماینده مردم دراین حوزه انتخابیه ۲۸ خرداد برگزار می شود.

استان همدان با ۱۰ شهرستان، هفت حوزه اصلی و ۱۹ حوزه فرعی (شامل سه شهرستان و ۱۶ بخشداری) دارای ۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در ۹۱۷ روستای استان همدان و ۲ تیره عشایری «جمور» و «ترکاشوند» نیز برگزار می‌شود. در این دوره از انتخابات ۲ هزار و ۹۶۶ نفر به عنوان اعضای شورای روستایی و ۱۷۴ نیز به عنوان عضو شورای شهر و در مجموع سه هزار و ۱۴۰ نفر به عنوان منتخبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان همدان برگزیده خواهند شد.

نظر شما