شناسهٔ خبر: 47843388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظهور و بروز اراده ملی؛

رای اولی‌ها، حماسه آفرینان گام دوم انقلاب

قزوین - ایرنا - انتخابات یکی از راه‌های مهم جلب مشارکت مردم در نظام‌های مردم سالار جهت انتخاب فرد و یا افراد واجد شرایط پذیرش مسوولیت، به خصوص درحکومت‌هایی که به روش دموکراسی از آرای مردمی برخوردارند،است که از این طریق در واقع مردم به نوعی در سرنوشت خود دخالت کرده و مسیر جامعه خود را تعیین می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بدون شک انتخابات در طول تاریخ انقلاب اسلامی یکی از مسایل مهم و استراتژیک نظام مقدس بوده تا جایی که انجام این مساله علاوه بر ایجاد حساسیت مردم به سرنوشت خود، باعث افزایش سطح شعور سیاسی و اجتماعی آحاد جامعه نیز شده است.

انتخابات در واقع بیانگر اراده ملی یک ملت و عزم جدی آنان در قوام بخشیدم به نظام مدنی خود است تا جایی که عزت و غرور یک ملت در آن تجلی و هویت می‌یابد.

انتخابات اما در کشور ما و در میثاق ملی، یعنی قانون اساسی از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار بوده تا جایی که در اصل ۵۶ آن آمده است " حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند".

سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی امروز /جمعه/ ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود که حضور بخش مهم، اساسی و آینده ساز انتخابات کشور، یعنی رای اولی‌ها در آن برای آینده کشور و نیز نظام مقدس اسلامی از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار بوده، هست و خواهد بود.  

رای اولی‌ها، حماسه آفرینان گام دوم انقلاب

خوشحالم که در سرنوشت کشور خود سهیم هستم

آرمان ایراندوست، جوان ۱۹ ساله قزوینی که به عنوان رای اولی خود را به خبرنگار ایرنا معرفی می‌کند، گفت: امروز خوشحالم که برای نخستین مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر حضور پیدا می‌کنم و خوشحال‌تر اینکه می‌توانم با انتخاب فرد و افراد اصلح، سهمی از مدیریت کشور و استان خود را داشته باشم.

وی ادامه داد: اینکه هر انسانی بتواند در سرنوشت خود سهیم باشد و فرد منتخب را خود انتخاب کند، احساس خوبی به وی دست می‌دهد و امروز که توانستم با حضور در پای صندوق رای، فرد مورد نظرم را در بخش ریاست جمهوری و افراد مورد اعتمادم را در شورای اسلامی شهر انتخاب کنم، خوشحالم.

این دانشجوی رشته مدیریت اضافه کرد: از مردم میهن اسلامی، به خصوص شهروندان قزوینی درخواست دارم تا برای بقای کشور خود و حرمت نگاه داشتن خون شهدایی که برای زنده ماندن ما از جان خودشان گذشتند به پای صندوق های رای بیایند و با حضور حداکثری خود بار دیگر دشمنان نظام را در رسیدن به اهداف خود، ناامید کنند.

مردم با حضور در انتخابات، شعور سیاسی خود را اثبات می کنند

مجید دهقانی، جوان ۱۸ ساله قزوینی هنگام انداختن رای خود در شعبه ۸۹ قزوین به ایرنا گفت: مردم در واقع با حضور به موقع و حداکثری خود در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شور و شعور سیاسی خود را به اثبات می‌رسانند.

وی با بیان اینکه مردم برای عزت و سربلندی سرزمین خود باید در انتخابات حضور جدی داشته باشند، افزود: امروز ما به عنوان رای اولی‌ها، خوشحالیم که می‌توانیم در سرنوشت خود حضوری موثر و چشمگیر داشته باشیم و با به فال نیک گرفتن این موضوع، علاوه بر انجام تکلیف شرعی و قانونی خود به عنوان یک شهروند، پایبندی خود را یک بار دیگر به نظام جمهوری اسلامی نشان دادیم.

این جوان رای اولی یادآور شد: حضورم در این انتخابات حس خوبی به من دست داد تا جایی که با آرامش خاطر و با تحقیقاتی که از قبل در خصوص افراد واجد شرایطی که باید به آنها رای می‌دادم، نخستین رای عمر زندگیم را در ۱۸ سالگی داخل صندوق انداختم.

رای اولی‌ها، حماسه آفرینان گام دوم انقلاب

رییس جمهوری آینده باید به رای اولی‌های این دوره اطمینان پیدا کند 

مریم‌السادات حسینی، دانش آموز دوره دوم متوسطه نیز پس از انداختن رای خود به صندوق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مزایای دادن رای ما به عنوان رای اولی‌ها آن است که چون برای نخستین مرتبه پای صندوق‌های رای حاضر می‌شویم، شور و شعف این مساله باعث می‌شود تا در انتخاب فرد و یا افراد صلاحیت دار وسواس به خرج داده و با شناخت جامع و کافی نسبت به انتخاب آنها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه همین نوع انتخاب و وسواس به خرج دادن باعث می‌شود تا رییس جمهوری آینده نسبت به این قشر از جامعه اطمینان لازم را حاصل کند، افزود: انتخاب مدیران شایسته و البته جوان در راس امور کشور از سوی رییس جمهوری می‌تواند برای ما مثمر ثمر باشد تا جایی که وی با درک نیاز و خواسته ما جوانان، درصدد رفع مشکلاتمان درآید.

به گفته این جوان قزوینی، رای اولی‌ها همیشه و در طول تاریخ انقلاب اسلامی توانسته‌اند همواره شور و شعف خاصی را به فضای انتخاباتی بدهند و در عین حال نیز مشوق حضور دیگران در پای صندوق‌های رای باشند.  

لذت حضور در نخستین انتخابات زندگی‌ام را از یاد نخواهم برد

نازنین باجلان، جوان ۱۹ ساله قزوینی با بیان اینکه لذت حضور در نخستین انتخابات زندگی خود را هیچگاه از یاد نخواهم برد، گفت: امروز توانستم درک صحیح و قابل قبولی از مشارکت عمومی داشته باشم و خوشحالم که سهم ناچیزی نیز در انتخاب فرد و افراد مورد نظرم در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شورای اسلامی شهرم داشتم.

وی یادآور شد: همه ما می‌دانیم که نهال نظام مقدس اسلامی با گذر از چهار دهه پرالتهاب و پرفراز و نشیب و با دادن هزاران شهید آبیاری شده، شهدایی که برای آسایش و آرامش ما جان خود را فدا کردند و ما نیز امروز حداقل کاری که می‌توانیم برای این همه جانفشانی و از خودگذشتگی آنان کنیم، حضور در پای صندوق‌های رای است. 

باجلان اظهار داشت: خوشبختانه مردم میهن اسلامی ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی خود همیشه پای نظام خود ایستاده و در هر زمان و مکانی که مسوولان حکومت به آنان نیاز داشته حضوری جدی داشته و به بهترین شکل ممکن نسبت به انجام تکلیف شرعی و دینی خود ادای دین کرده است. 

نقش کلیدی و حساس رای اولی‌ها نباید نادیده گرفته شود

پیمان سلخوری، جوان قزوینی نیز در این باره اظهار داشت: نقش کلیدی و حساس رای اولی‌ها هیچگاه نباید در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور نادیده گرفته شود تا جایی که این قشر همواره برای حضور نخستین مرتبه خود در عرصه انتخابات، همواره در تب و تاب بوده است.

وی ادامه داد: همانگونه که بسیاری از شهدای دوران دفاع مقدس جوانان و حتی نوجوانان بودند، در زمان برگزاری انتخابات نیز این قشر جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و همیشه هم سعی داشته تا در هر دوره از برگزاری انتخابات مشارکت جدی و فعال داشته باشد.

سلخوری با بیان اینکه حضور در انتخابات برای دانش آموزان و جوانان نوعی بلوغ سیاسی محسوب می‌شود، تاکید کرد: حس انتخاب، بزرگ‌تر شدن و نگاه سیاسی به جریان‌های جامعه تکلیف جوانان را نسبت به رویدادهای جامعه خود دوچندان کرده و در واقع آنان را نسبت به گذشته مسوولیت پذیرتر می کند. 

استان قزوین دارای ۹۴۵ هزار و سه نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

چهار هزار و ۳۶۷ نفر در روستاها و ۸۲۵ نفر در شهرهای استان قزوین در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی به رقابت می‌پردازند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت هفت صبح امروز در سراسر کشور آغاز شده است.

نظر شما