شناسهٔ خبر: 47843208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگو با دو هنرمند؛

هوشیاری مردم برای درک حضور در انتخابات

تهران- ایرناپلاس- اینکه کشور با مشکلات مختلفی همراه است، کسی بر آن سرپوش نمی‌گذارد. اما آیا این مشکلات دلیلی منطقی برای عدم شرکت مردم در انتخابات و رای ندادن است؟‌

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، رهبر معظم انقلاب اسلامی غروب چهارشنبه ۲۶ خردادماه در سخنرانی تلویزیونی درباره انتخابات با ذکر برخی از مشکلات گفتند:‌ «گله‌های مردم به ویژه قشرهای محروم درباره رسیدگی نکردن به مشکلات معیشتی آنها به‌جاست اما این مشکلات را باید با انتخاب فردی قوی، پرکار، قدرتمند و خستگی‌ناپذیر حل کرد و به فضل الهی روز جمعه مردم برخلاف خواست دشمنان، دوباره به ایران و جمهوری اسلامی آبرو می‌دهند و همه قشرها با سلیقه‌های متفاوت سیاسی به میدان می‌آیند و همچون تشییع حاج قاسم سلیمانی به انتخابات نگاهی فراتر از سلیقه های سیاسی خواهند داشت.»

ایشان افزودند: «در انتخابات جمعه، اصل، مشارکت و بعد از آن نوع انتخاب است و امیدواریم با عنایت خداوند مردم به بهترین وجه در این عرصه ظاهر شوند.»

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود به یک موضوع مهم اشاره کردند:‌ «جالب اینجاست بعضی از کشورها که در میانه قرن ۲۱ هنوز به شکل قبیله‌ای اداره می‌شوند و بوی انتخابات هم به آنها نرسیده به‌طوری که مردمشان فرق صندوق رأی و صندوق میوه را نمی‌دانند، تلویزیون ۲۴ ساعته راه می‌اندازند و مدعی هستند انتخابات ایران دموکراتیک نیست.»

در همین ارتباط درباره دلایل حضور مردم در انتخابات و پیامدهای قهر مردم با صندوق رای، را با دو نفر از اهالی فرهنگ و هنر کشور گفت‌وگو کردیم.

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی کاریکاتوریست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای کشور از چرایی لزوم حضور مردم در انتخابات گفتند.

هوشیاری مردم برای درک حضور در انتخابات

چرایی تشویق دشمنان نظام به قهر مردم با انتخابات
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی درباره ضرورت حضور مردم پای صندوق‌های رای و مشارکت در این انتخابات، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: همه ما می‌دانیم که سردار دل‌ها توانست مرزهای کشور را از هجوم داعش و با حمایت مستقیم آمریکا مصون بدارد. ایشان طومار این افراد را در هم پیچید و توسط شرورترین آدم دنیا یعنی ترامپ به شهادت رسید. ما این تصور را داریم که اگر سردار زنده بود به عنوان یک شهروند ایرانی در این برهه سرنوشت‌ساز چگونه عمل می‌کرد. مسلما ایشان به خاطر عشقی که نسبت به مردم، نظام و رهبر داشتند نظرشان این بود که در انتخابات شرکت کنیم و رای دهیم.

به گفته او، مردم همیشه در بزنگاه‌ها و شرایط سخت این کشور تصمیمات جدی و مهم گرفته‌اند.
شجاعی‌طباطبایی درباره پیامدهای قهر مردم با صندوق‌های رای گفت: شرکت در انتخابات یک مساله بدیهی است، چون می‌خواهیم با رای دادن، آینده خود را رغم بزنیم. در حالی که برخی از دشمنان کشور که از ابتدای انقلاب تا به امروز، مردم را به رای ندادن تشویق می‌کنند و شعار رای بی رای را به راه انداخته‌اند.

به اعتقاد وی، این مساله نشان می‌دهد که آنها علاقه‌ای ندارند این نظام و انقلاب ادامه یابد و فقط به دنبال این هستند که به هر شکلی مردم را مایوس کنند. مطلبی که رهبری بارها در صحبت‌هایشان به آن اشاره کرده‌اند. این مساله درست است که در حال حاضر مردم به معنای واقعی کلمه درگیر مشکلات معیشتی هستند، به هر جهت ممکن است برخی از آنها آزرده خاطر باشند، اما نباید باعث شود که مایوس و دلسرد شوند.

این کاریکاتوریست تاکید کرد: البته نمی‌خواهم شعار بدهم اما فکر می‌کنم همین که چهره‌های مخالف کشور ما به صورت خیلی جدی بحث عدم حضور را مطرح می‌کنند؛ این مساله حجتی است که این دشمنان دوست ندارند آینده و ثبات این مملکت را ببینند.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه را ببینید که چگونه در بوق رای ندادن می‌دمند در حالی که خود اصلا به انتخابات اعتقاد ندارند. با وجود اینکه بحث انتخابات برای خاندان سعودی عجیب و غریب است، اما برای انتخابات ما نسخه می‌پیچند در حالی که خود عامل به این عمل نیستند. بنابراین فکر می‌کنم مردم باید خودشان برای آینده خود تصمیم بگیرند، چون اگر ما در ارتباط با سرنوشتمان تصمیم‌گیری نکنیم ممکن است دشمنان برایمان تصمیم بگیرند.

هوشیاری مردم برای درک حضور در انتخابات

نیاز کشور به یک دولت قوی و با رای اکثریت
محسن علی‌اکبری نیز درباره مشارکت مردم در انتخابات و تاثیر حضور آنها به خبرنگار ایرناپلاس گفت:چون تصمیم‌گیری درخصوص مباحث مهم کشور، نیاز به یک دولت قوی و با رای اکثریت دارد که بتواند نسبت به آبادانی و حل مشکلات کشور اقدام کند، بنابراین باید در انتخابات شرکت کنیم.
اگر حضور گسترده مردم نباشد و یک دولت با حداقل آراء رای بیاورد، به طور قطع نه در داخل و نه در جامعه بین‌المللی نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید از کشور و منافع آن در زمینه‌های متفاوت دفاع کند. اما اگر دولتی داشته باشیم که با اکثریت آراء انتخاب شود، قطعا همین آراء می‌تواند در حل مشکلات تاثیر داشته باشد. در واقع مسائل کشور زودتر به سرانجام می‌رسد.

شبکه‌های معاند و برخی از دشمنان نظام، همه توان و تلاش خود را در ناامیدی مردم و دلسرد کردنشان نسبت به انتخابات به کار برده‌اند. آنها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی برنامه‌های خود را در قالب‌های متفاوت منتشر کرده‌اند تا جایی که شعار رای بی رای را هم سر داده‌اند.

علی‌اکبری درباره این اتفاق و تاثیر چنین فعالیت‌هایی در مشارکت مردم در انتخابات نیز گفت: ما از همان اوایل انقلاب با مخالفت‌های غرب مواجه بوده‌ایم، یعنی حداقل برای من و هم‌نسل‌های من مساله جدیدی نیست. برنامه‌ها و مخالفت‌هایی که از شبکه‌های معاند می‌بینید، ۴۲ سال است که حتی یک روز هم متوقف نشده است.

این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: دشمنان همواره تلاش کرده‌اند که بگردند و یک مشکل کوچک در کشور پیدا کنند؛ در حال حاضر ایران ششمین کشورِ جهان است که واکسن کرونا را تولید کرده است. واقعا یک افتخار جهانی بسیار بزرگی است اما هیچگاه روی چنین مساله‌ای مانور نمی‌دهند؛ اما از طرف دیگر اعلام می‌کنند که تعداد تلفات و مبتلایان بیماری کرونا در کشور ما زیاد است؛ نمی‌گویند اگر تحریم نبود به راحتی داروهای مورد نیاز این بیماری یا داروهای انواع بیماری‌های خاص را که با کمبود آنها مواجه‌ایم، می‌توانستیم فراهم کنیم. این تحریم‌ها را همین کشورهای داعیه‌دار دموکراسی علیه مردم برپا کرده‌اند.

وی گفت: در مجموع می‌خواهم بگویم این صحبت‌ها و تبلیغات منفی برای دیروز و امروز نیست. ۴۲ سال است که از این حرف‌ها می‌شنویم. باید مردم هوشیار باشند و در صحنه حضور داشته باشند و با حضور در انتخابات و صندوق رای جواب محکم و قاطعی را به دشمنان خود بدهند. 

نظر شما